Motorsåg och handhållet

Det ultimata såg testet!

37 inlägg 6041 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690780 För att testa sågar måste det vara testbara/jämförbara sågar med samma förutsättningar om man ska se nåt alls.

Har man vana av att köra olika såg och se skillnader så säger bara det en hel del.
Oavsett vad man gör so bara dokumentera säger en del.
Att testa många sågar under samma förutsättningar ger även det en del.
Just kaptest i sig visar en del.
Teknisk jämförelse i konstruktion säger en del.
Tillgång till service, ÅTF nät, pris, driftkostnad säger en del.


Om test är likt arbetet de är tänkta till, är det bra men det kan vara lite lurigt att återskapa samma/liknande förutsättningar för alla såg i ett test..

Att dela upp så man testar såg mot varandra med den skärutrustning de säljs med samt samma skärutrustning för alla såg i testet visar en hel del. Likaså om de går på olika eller samma bränslen.

Det kommer nog inte göras nåt perfekt test som är bra för alla som läser det. Det är en omöjlighet eftersom alla vill se olika saker från ett test.

Prestanda, Prestation, Pris är de tre sakerna de flesta frågar efter vid sågköp. Håller den bra? Går den bra och länge? Är den billig?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

jannee  
#690897 Avgörande för sågens prestanda är till syvende och sist brukaren och hur denne nyttjar sågen.
Siffermässigt kan en såg vara överlägsen den andra men den andra känns bättre i handen, vilket i sin tur kan innebära att du får mer gjort på kortare tid och ändå vara mindre trött.
När jag gick från 35 cc till 50 cc blev jag trots detta inte mycket effektivare
Jag fällde och apterade visserligen betydligt snabbare men förlorade mycken tid vid kvistning, vilket oftast är den stora delen, framförallt när man avverkar gran.
Till saken hör att jag vid dagens slut var mer trött efter att kört et pass med 2051 än med 420.
Avverkning sker i blandad skog, allt från sly till kubikstora granar.
Sanningen var den att jag då mer eller mindre ångrade uppgången till 50 cc,, men vad göra när modellen ej fanns, fick vara så snäll och vänja mig.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Vardon  
#690902 Div förstörande tester tycker jag är ganska meningslösa till mer än skapa motorsågsporr.

Något jag ofta saknar och skulle vilja se mer av är antal startförsök.

Vid kall, vid varm , riktigt kall (fryst) , halvvarm och sedan antalet starter antalet ryck.

Antal drag / startförsök , det borde bli 1. Men jag har aldrig fått igång hva 242 på färre än 7 ryck å andra sidan är det sällan det krävts 8.

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690910 Finns inget som är så irriterande som att hugga klengallring med många stopp för brossling och behöva rycka flera gånger. Där har dataförgasarna sin (enda) fördel.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690914
Skogsola skrev:Finns inget som är så irriterande som att hugga klengallring med många stopp för brossling och behöva rycka flera gånger. Där har dataförgasarna sin (enda) fördel.


För att inte tala om batterisågarna. Bara att trycka på en knapp vid behov. Dessutom är de helt tysta på tomgång. 👍💪
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 01 jan 2021, 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

anersimyra  
#690921
jannee skrev:Avgörande för sågens prestanda är till syvende och sist brukaren och hur denne nyttjar sågen.
Siffermässigt kan en såg vara överlägsen den andra men den andra känns bättre i handen, vilket i sin tur kan innebära att du får mer gjort på kortare tid och ändå vara mindre trött.
När jag gick från 35 cc till 50 cc blev jag trots detta inte mycket effektivare
Jag fällde och apterade visserligen betydligt snabbare men förlorade mycken tid vid kvistning, vilket oftast är den stora delen, framförallt när man avverkar gran.
Till saken hör att jag vid dagens slut var mer trött efter att kört et pass med 2051 än med 420.
Avverkning sker i blandad skog, allt från sly till kubikstora granar.
Sanningen var den att jag då mer eller mindre ångrade uppgången till 50 cc,, men vad göra när modellen ej fanns, fick vara så snäll och vänja mig.

Så sant som det är sagt..👍😃 de senaste årens tendens ( kubiksjukan ) hos ett stort antal användare är ett effektivt sätt att göra det onödigt tungt för sig själv.

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690922 Det är väl så att heltidsanvändarna av sågar är ytterst få idag. Ska man hoppa ur skördarhytten någon enstaka gång för ett enstaka övergrovt träd eller hugga något träd på eget efter jobbet så får det gärna vara kraft och lite macho.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690932 Visst ger användaren till stor del resultatet i arbetet. I valet av arbetsredskap i sitt arbete och användande av densamma.
Produktval är det svåraste idag för många.
Att underlätta och hjälpa till i produktval över onternet är betydligt svårare än när man står o pratar 5min. Många gånger när man träffas och känner varandra och varandras behov är det självklara val som görs lätt.
Att få till detta på internet med många aktörer är jättesvårt. Att ha en relation till återförsäljare som ser behov, kapacitet, kostnaadseffektivitet etc är värt mycket på så många olika sätt.

Detta med tester och testandet är nödvändigt för att få en uppfattning och en erfarenhet om en produkt. Hur den kunskapen och erfarenheten värderas är upp till var och en.
Det märks tydligt när man läser var parametrarna står.
När jag testar såg, nya eller gamla så är för mig prestanda och prestation viktigt.
Just uppstart, är en grej jag ser som viktig, 7 ryck i en 242 är ovanligt här. Mer än 5 så blir det kontroll för det är inte normalt.

Prestation i stock är nåt som man med lite erfarenhet kan se väldigt mycket av. Inte bara hastigheten i kapet, värmeutveckling, bränsle ekonomi, hållbarhet och myket mer.
Kaptest visar en del. Effarenheter och samanställnngar visar sitt.
Sammantag av alla delar ger ett intryck som kan vägas in vid produktvalet.
Detta är mycket jobb ingen betalar nåt för utan får vara helt eget intresse. Inte ett intresse många har.

SMP gjorde mycket bra tester förr.
Osäker på om det görs idag.
De testade de såg som skulle säljas vilket gjorde stor skillnad i många aspekter, inte minst säkerhet och kvalite.

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690934 Ett enstaka kaptest är rätt ointressant. Det hjälper inte hur fort en välfilad helmejselkedja gör ett enstaka kap om den blir slö vid första sandkorn.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690939 Man kan inte testa med filade kedjor de blir inte så lätt att få de lika. Nya direkt ur lådan är jämnare och val av kedjemodell mindre intressant i jämförelse mellan sågar så länge de har samma.
Om sågen är 70cc + Kommer de oftast att ha mejseltand och lättast att få jämförbara resultat med detta och samma på de såg som ska testas.
I test och kontrollerade miljörer kan man se till att det finns så lite skräp som möjligt i stock.
Även stock påverkar så det behöver ju vara lika i sågtest.

Det är så många parametrar som påverkar i testande så att ha så många av dem lika i testen är vesentligt för resultat.

Hur testen utformas är viktigt för resultatet ska kunna visa nåt man har nytta av i sitt produktval.
Står du och väljer mellan likvärdiga produkter ska man försöka se vad som skiljer.
Detta ger ett annat stort problem: Hur det sammanställs och skrivs ihop samt uppfattas av den som läser.

Det testande jag gjort här har varit för eget bruk för det mesta. Jag har det mesta i huvet och en del anteckningar.
I annat fall på uppdrag och då får de testresultat som de sedan skriver ihop vilket kanske inte alltid blir så specifikt.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690944 Visst enstaka sågar i test ger inte så mycket kanske. Men när man testat några hundra olika i stock då blir det lite mer innehållsrik erfarenhet.
Delar man sen upp dessa och får 30-40 jämförbara sågar i sammanhang så ser man lite mer.

Fördelen med att testa nyare såg mot äldre är att man ser rätt snabbt eventuella skillnader och erfarenheten blir större.

Oavsett hur man testar så ska den information samlas ihop och appliceras i nåt sammanhang där den som gör detta blir den större parametern i testet.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690948 Just det här med kedjor är ett rätt stort ämne som ofta ignoreras.
Olika kedjemodeller funkar olika bra på olika såg. Även tandform påverkar prestation och arbetssätt.

Att ta en såg och testa för att upptäcka att man inte gillar kedjans egenskaper säger ju inget om sågen.

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

axwell  
#690964
Mange skrev:v Mange » 46 min
Just det här med kedjor är ett rätt stort ämne som ofta ignoreras.
Olika kedjemodeller funkar olika bra på olika såg. Även tandform påverkar prestation och arbetssätt.

Att ta en såg och testa för att upptäcka att man inte gillar kedjans egenskaper säger ju inget om sågen.

Du kommer ofta tillbaka till det faktum du beskriver.

Därför förvånar det mig fortfarande att du vid ett tillfälle tog tog med en(visserligen medioker modell) 50cc Tanaka, satte på fel svärd och annan typ av kedja mot vad som rekommenderats.
Visst, ÅF hade ev. inte haft förstånd att leverera den komplett.
Men då borde den inte ha varit med i testet.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690969 Det är helt rätt. Den borde inte varit med alls.
Vi utförde den praktiska delen och samanställde underlaget i detta test.
Vi bestämde inte vilka såg som skulle vara med.
I testet såg vi till att det fungerade tillräckligt för testeresultat inte skulle påverkas.
Att fel svärd levererades är en detalj som är intressant på många sätt och det i sig går att lära sig en hel del.

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

Hepo  
#691070 https://www.tradera.com/item/302506/439 ... bruk-skog-
Hej är det sånt här test smp gjorde? faktabladet ligger ute på tradera visserligen en röjsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).