Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

122 inlägg 63877 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
forest. skrev:
Niking skrev:
forest. skrev:Någon som har provat dessa handskar när man röjer och det är snö i träden? https://skyddsboden.se/arbetshandskar/v ... gKllfD_BwE

Inte testat, men blir inte dessa fodrade nitrilhandskar snabbt blöta invändigt av handsvett? Blöta handskar = kalla handskar, oavsett om vätan kommer inifrån eller utifrån. Dessutom tar det väl lång tid att torka handskarna när det väl blivit blöta?
/Niklas

vad ska man ha på händerna? har provat vanliga vinterfodrade arbetshanskar och de bli blöt rätt snabbt av snö som rasar ur träden trots minus grader

Finns ju vattentäta arbetshandskar typ Tegera 517, även om hållbarheten kunde vara bättre. Men arbetshandskar är ju förbrukningsmaterial.

Det kan dessutom vara klokt att gå runt på 2-3 par arbetshandskar under en arbetsdag, för att hålla händerna någorlunda varma och torra.

Viktig är dock att alltid hålla handlederna varma och isolerade, förslagsvis med en stor regnjacka med långa ärmar. Jag kör med Flexorain i storlek XXXL, som jag köpte på Skogma.
/Niklas

Arbetskläder för skogen från Skogma
Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
forest. skrev:
Emanuel90 skrev:Jag kan rekommendera nitrilhandskar med ett par montagehandskar under, har använt mig av den kombon vid många blöta och kalla arbeten och det fungerar bra. Vid röjning har jag inte provat dock

röjde idag med skinn montagehandske i teger blå nitrilhandske var 0- -1 och snö ute de blev blöt men höll värmen ändå,
får prova de med längre skaft på så det inte kommer in snö

Kan vara klokt att gå runt på flera olika innerhandskar, för att slippa bli genomblöt.

Sedan tror jag inte att montagehandskar med läder känns som den optimala innerhandsken i detta fall. Tror mer på någon helsyntetisk läderfri tunn innerhandske i detta fall.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).