Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

178 inlägg 88288 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690777
forest. skrev:
Niking skrev:
forest. skrev:Någon som har provat dessa handskar när man röjer och det är snö i träden? https://skyddsboden.se/arbetshandskar/v ... gKllfD_BwE

Inte testat, men blir inte dessa fodrade nitrilhandskar snabbt blöta invändigt av handsvett? Blöta handskar = kalla handskar, oavsett om vätan kommer inifrån eller utifrån. Dessutom tar det väl lång tid att torka handskarna när det väl blivit blöta?
/Niklas


vad ska man ha på händerna? har provat vanliga vinterfodrade arbetshanskar och de bli blöt rätt snabbt av snö som rasar ur träden trots minus grader


Finns ju vattentäta arbetshandskar typ Tegera 517, även om hållbarheten kunde vara bättre. Men arbetshandskar är ju förbrukningsmaterial.

Det kan dessutom vara klokt att gå runt på 2-3 par arbetshandskar under en arbetsdag, för att hålla händerna någorlunda varma och torra.

Viktig är dock att alltid hålla handlederna varma och isolerade, förslagsvis med en stor regnjacka med långa ärmar. Jag kör med Flexorain i storlek XXXL, som jag köpte på Skogma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690781
forest. skrev:
Emanuel90 skrev:Jag kan rekommendera nitrilhandskar med ett par montagehandskar under, har använt mig av den kombon vid många blöta och kalla arbeten och det fungerar bra. Vid röjning har jag inte provat dock


röjde idag med skinn montagehandske i teger blå nitrilhandske var 0- -1 och snö ute de blev blöt men höll värmen ändå,
får prova de med längre skaft på så det inte kommer in snö


Kan vara klokt att gå runt på flera olika innerhandskar, för att slippa bli genomblöt.

Sedan tror jag inte att montagehandskar med läder känns som den optimala innerhandsken i detta fall. Tror mer på någon helsyntetisk läderfri tunn innerhandske i detta fall.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mats-hman  
#766617
Ewol skrev:Skulle vilja ha ofodrade, men slitstarka, provat Stihls tunna handskar och Mechanix-handskar som är otroligt sköna men det blir punka tämligen omgående på dom.

Vad har ni för tips till tunna men ändå hållbara? gärna med kardborre i handleden och bonus om de står emot vätan något.

Mvh Jon


Någon som handlat från TacNGear? Ser att dom har ett bra utbud på Mechanix https://tacngear.se/collections/mechanix-wear
Dom har väldigt bra betyg på google 4.9...

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Bosda  
#774548 Jag använder Husqvarna Technical. Ganska tjockt skinn i innerhanden men det behövs för hållbarheten, men för den skulle känns de inte stela. Är förvånad över hur länge dom hållit.

Som bonus har jag lite extra lyx. Jag använder ATV och Avestavagn. När jag hugger har jag ett par handskar och när jag lastar och kör har jag ett annat par. De som jag inte använder för stunden förvaras i en liten "baklucka" i ATVn. Där är det varmt då avgasröret går utanför. På så sätt får jag torra och varma handskar hela tiden 👍

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

JohannesG  
#787044 Precis som flera andra trivs jag bra med ATG Maxiflex serien eller annan likvärdig montagehandske (när temperaturen tillåter). Men alla spricker upp i tumvecket innan handsken i övrigt är utnött. Har använt dels ovan nämnda samt likvärdiga från Tegrera.

Är det fler som har samma problem?

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

FR3PPO  
#796705 Jag har letat och letat bra handskar i år men alla går sönder i tummar och pekfinger.

Provar nu Guide 49w som har kardborre och förstärkt men extra läder över tumme och fingrar. Sitter som en smäck påminner mycket om ett par liknande jag har de för många år sedan som var de bästa jag någonsin haft på vintern.

Än så länge tror jag på dem men då har de bara vart med ett par dagar i skogen än så återstår att se.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Nyborg  
#796706
FR3PPO skrev:Jag har letat och letat bra handskar i år men alla går sönder i tummar och pekfinger.

Provar nu Guide 49w som har kardborre och förstärkt men extra läder över tumme och fingrar. Sitter som en smäck påminner mycket om ett par liknande jag har de för många år sedan som var de bästa jag någonsin haft på vintern.

Än så länge tror jag på dem men då har de bara vart med ett par dagar i skogen än så återstår att se.


Jag har köpt lite olika Husqvarnahandskar, de håller bra men kostar ju en peng... det senaste paret jag använder sitter jättebra på men är rätt tunna, går nog inte bra i snö. Men hittar inga motsvarande i handskutbudet i yrkesaffärerna. Har provat kraftigare handskar från Husqvarna på vintern med riktigt bra resultat, dock inte fodrade för det blir för varmt! Har ju värme i handtagen på sågen...

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796742 Vissa Husqvarnahandskar har en skarv och söm i lädret precis där handflatan och fingrarna möts. Vet inte hur andra gör men sen sjuttitalet är det precis där som min såg ligger i vänsternäven. Så ett par annars fina handskar funkar inte för mig då det blir rejält skav.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

halvproffs  
#796744 Jag som inte är särskilt frusen om händerna vill ha ganska tunna handskar. Köpte såna på Biltema som jag var nöjd med med bra hållbarhet. Efter ett antal år måste sytråden ha bytts ut mot skräptråd så sömmarna gick upp längs fingrarna.

Efter det började jag köpa tunna arbetshandskar på Jula som kostar 24.90 och jag är supernöjd med dom. Perfekt när man skruvar och smörjer också.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Raggarö  
#796748 Jag har använt Keiler handskar några år nu - de håller mycket bättre än Stihls handskar som spricker i tumvecket.

Keiler Blue ska jag prova när jag gör nästa beställning.

Grova Nitrilhandskar + innerhandska har jag använt då det varit riktigt blött och det fungerar bra. Enbart Nitril fungerade inte alls, jag fick fullt av blåsor på händerna (allergi ?)

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796751 Nitril + innerhandske funkar bäst för mig med, torrt och varmt en hel del dag.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Suneland  
#796752 Jag nöter handskar något alldeles hemskt, fingertopparna nöts hål och sömmarna ger sig. Har provat många olika sorter från Tegera och Guide men även Jula och biltemahandskar men de handskar som hållit bäst för mig är soft touch g183 en tunn getskinnshandske. Rätt billig åxå 50-70 spänn paret. 👍

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Sture Andersson  
#796755
FR3PPO skrev:Jag har letat och letat bra handskar i år men alla går sönder i tummar och pekfinger.

Provar nu Guide 49w som har kardborre och förstärkt men extra läder över tumme och fingrar. Sitter som en smäck påminner mycket om ett par liknande jag har de för många år sedan som var de bästa jag någonsin haft på vintern.

Än så länge tror jag på dem men då har de bara vart med ett par dagar i skogen än så återstår att se.

Har använt vanliga billiga handskar förut ,går sönder efter en gång ofta,,köpte ett par Husqvarna handskar i somras ,har haft dom hela vintern,forfarande hela börjar bli lite stela men helt otroligt starka .

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Midgård  
#796773 Jag köpte ett parti "Guide 5148W Winter" för ett par år sedan. Sköna vinterhandskar men otroligt dålig slitstyrka. Dessutom blir de osköna av väta.
Ska testa något att nästa gång då jag nu är på sista paret av dessa.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

alias  
#797206 Denna handskmodellen har jag kört ett tag. De har hållit riktigt bra, men nu i förra helgen så gick sista paret sönder.

1679742442_20230324_204415.jpg


1679742442_20230324_204423.jpg


Tyvärr verkar de inte finnas kvar i sortimentet, om man kollar HVA:s hemsida.

Frågan är vad man ska köpa istället?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).