Skogsröjning

Kedjeröjare

52 inlägg 11046 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nilsszzon  
#690035
forest. skrev:
nilsszzon skrev:det är en tekniksak att köra ner mindre sly utan att det böjer sig , men där är ju den vanliga röjsågen outstanding i vilket fall som helst om man har mkt smått.
jag har kedjeröjare och stihl 460 och 490 , kör helt klart mest med vanliga röjsågen men i vissa bestånd kan jag inte köra med den så där passar kedjeröjaren bra , där man får sektionskapa för att inte förstöra träd runtom tex ) och även att "stamkvista" lite lätt vid brunnsröjning om man vill ha kvar slyet som frostskydd eller liknande
kedjan har aldrig hoppat av för mig


Har du 225mm klinga på 460? och tar du 490 före 460?
Har en 490 med 225mm. men tycker den är lite för tung är inte så stor


japp har kört en hel del med 225 på 460n det funkar finfint , kände skillnad när jag bytte sen blev man "van"

490n köpte jag för att jag förstörde min 460 så ska leta fram några reservdelar till den så har inte kunnat jämföra rakt av , men det är som du säger skillnad i vikt dock inget jag upplever stör mig ( med en bra sele!! ) 460n gillar jag skarpt för jag tycker den är väldigt bränslesnål

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

plax  
#690077
Skogsfix skrev:Kanske är ute och cycklar nu men tycker jag läst nånstans att man kan köpa klinga till kjedjeröjaren då kan den kanske funka till klenare också. Kanske inget för proffs men...


Det har jag på min investeringslista 👍. Gillar smidigheten med 535fbx.
Ett stort problem vid slyröjning är att marken inte har stabiliserat sig efter markberedningen.

Det som jag tänker är: Strand total 250mm, (bästa slyklingan) och 535fbx för smidigheten skulle göra arbetet lättare och SÄKRARE.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690122
Mangan skrev:Har aldrig kört med 225 klinga, går det att sätta en sån på min FS480? Är det en bra ide? Kör just nu en del grov röjning dår jag får kapa från bägge sidor.

(hoppas det inte blir för urspårat nu)


Kör bara 225 på min 480. Går utmärkt. Även om min 480 är lite trimmad så går det utmärkt i alla fall. Känns som 225 är mycket tåligare och det finns mera material att ta av om den behöver filas mycket. Om du vill ha klingskydd så får du skaffa ett annat men det kan inte vara så svårt. Från en skrotsåg om du är snål.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690303 Kedjeröjare funger bra när det är stamtätt och eller eftersatt. Annars är en klingröjsåg att föredra, anser jag.

Angående bensin eller batteri, så kör jag bara batteri idag, alltså Husqvarna 535 iFR och 536 LiPX (som numera heter 530 iPX). Arbetsmiljön är helt enkelt överlägsen med batteri.

Min 535 FBx och mina Stihl 480/490 samlar numera damm.

Kör du klinga, är det klokt att ta med en beskärningssåg för kapning av liggande röjstammar, sprödkvistar, dubbeltoppar etc., då en klingröjsåg ingalunda är ett precisionsintrument.

Och ja, Husqvarna Balance X-selen finns numera med batterihållare och heter då Balance XB.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 30 dec 2020, 11:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

AndreasC  
#690387 Hej. Jag lånar tråden om det går bra. Annars så får ni säga till. Har rättså mycket självföryngring tall som står tätt som bara den. Blir svårt o köra med vanlig röjjare. Är det värt o skaffa kedjeröjare eller ska man ta motorsågen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690394
AndreasC skrev:Hej. Jag lånar tråden om det går bra. Annars så får ni säga till. Har rättså mycket självföryngring tall som står tätt som bara den. Blir svårt o köra med vanlig röjjare. Är det värt o skaffa kedjeröjare eller ska man ta motorsågen?

Definitivt kedjeröjsågen, så vida det inte är en vedgallring.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

JensSkoog  
#690560
AndreasC skrev:Hej. Jag lånar tråden om det går bra. Annars så får ni säga till. Har rättså mycket självföryngring tall som står tätt som bara den. Blir svårt o köra med vanlig röjjare. Är det värt o skaffa kedjeröjare eller ska man ta motorsågen?

I det där skulle jag absolut rekommendera kedjeröjare. Då kan du med precision plocka bort det som ska ner, ofta genom att lumpa ner. Själv använder jag en Stihl KM130 med kedja och RTS bärsela, eftersom jag är lite snål och Husqvarnas ryggburne är tung och dyr. Jag har ochså erfart att det är en fördel att jobba på kvällen med pannlampa i sådana bestånd. Då ser man mycket bättre vad man ska göra i djungelen av stammar och barr(men många syns jag är tokig som jobbar så :D )

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690650 Har röjt en hel del med pannlampa och skulle absolut avråda från det i högre bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

JensSkoog  
#690651
nisse skrev:Har röjt en hel del med pannlampa och skulle absolut avråda från det i högre bestånd.

Ja, det skulle jag inte göra heller, men i självsådd gran eller tall som står tät som en vägg och bara har nådd fyra, fem meter upp funkar det mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

AndreasC  
#690654 Okej. Tack för tipsen. Tallen är runt 4 m hög nu så då borde den ju vara över älghöjd

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

axwell  
#690680
AndreasC skrev:Okej. Tack för tipsen. Tallen är runt 4 m hög nu så då borde den ju vara över älghöjd

Dessvärre inte över älghöjd.
Kommer det ko med kalv så är det en bra höjd, kon orkar fortfarande bryta ner den till kalven/kalvarna. 😥

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Josephine  
#690772 Säkert tolfte gången eller mer jag scrollar förbi denna trådtiteln och fortfarande så slarvläser jag "kedjerökare" ! *suck***** ;-)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

JensSkoog  
#690774
Josephine skrev:Säkert tolfte gången eller mer jag scrollar förbi denna trådtiteln och fortfarande så slarvläser jag "kedjerökare" ! *suck***** ;-)

Ögorna ser vad huvudet är fylld av, så du skulle möjligen starta röka igen :D :D

Men, du är inte ensam i felläsandet. Jag läser ofta FRUNTIMMER när
det står FURUTIMMER - undrar vad det kan komma av :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

isteskog  
#690778 Det huvudet är fyllt av, Jens ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Josephine  
#690784
JensSkoog skrev:
Josephine skrev:Säkert tolfte gången eller mer jag scrollar förbi denna trådtiteln och fortfarande så slarvläser jag "kedjerökare" ! *suck***** ;-)

Ögorna ser vad huvudet är fylld av, så du skulle möjligen starta röka igen :D :D

Men, du är inte ensam i felläsandet. Jag läser ofta FRUNTIMMER när
det står FURUTIMMER - undrar vad det kan komma av :lol: :lol:


Jag har haft det "sketalätt" med att sluta röka. Jag började aldrig. :-P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).