Skogsekonomi

Leva på skogen.

94 inlägg 23502 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690679
Vedproducent skrev:
Joakim S skrev:
generationsskifte skrev:Hmm om du ska lyckas hugga och skota ut dom kubiken du talar om så behöver du nog ha hyffsat moderna maskiner för att klara det. Och maskiner kostar!

Apropå kostnader så antar jag ju att om man skulle ha de summorna att köpa skog för, så skulle man inkludera att köpa en skotare i priset.

Edit: Har väldigt svårt att hitta skotare med pris, på Blocket, hittar en John Deere 1510E för rätt under miljonen ex. Moms. Den ser riktigt fet ut, och borde göra jobbet. Hur många fub tar den på en resa?

Edit 2: Jag ser att JD 1510 tar 15 ton. Hur många kilo väger 1 fub?

Passar den maskinen för småskalig gallring med motorsåg tycker du?

Säkert inte, med tanke på hur du ställer frågan. Jag vet inte, jag är helt grön på detta.

Vad anser du hade varit mer passande?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Vedproducent  
#690683 Jag tycker du ska ha en betydligt mindre maskin som du kan köra med när du vill oavsett väder. Antingen en miniskotare eller typ Jd 810 som max storlek. Inte en maskin som lastar runt 15-17 fub. Det är ju inte ens ett halvt lass på en gallringsdag.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

erik  
#690685 Jag tycker Nisse sätter huvudet på spiken på förra sidan. När du väl sitter med femton miljoner på handen, är du då beredd att lägga allt på skogsmark, för att jobba heltid med motorsågen för 31k i månaden (vilket jag ändå tror är en glädjekalkyl). Du har rätt många attraktiva alternativ i det läget.

Ett alternativ värt att fundera på (som är tråkigare men kanske mer realistiskt) är om du kan hitta något där du kan sälja din tid som du trivs med. Om du då stoppar allt ditt sparande i skogsmark och gör timmarna på din enskilda firma kan räntefördela fullt ut så betalar du inte farligt med skatt heller. Varefter tiden går kan du köpa mer skog, få mer räntefördelningsutrymme, sälja färre timmar och lägga mer i skogen osv. Jag tror det är vägen framåt om man börjar från scratch.

Ang. maskin, så ska du hugga för hand blir det inte så stora volymer ändå, kolla lite på Alstor, Kranman Bison och den typen tror jag. Dessa kan du flytta själv mellan skiften, laga för under en årslön när de går sönder, plocka enskilda vindfällen utan att hugga en bred väg osv.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690688
Vedproducent skrev:Jag tycker du ska ha en betydligt mindre maskin som du kan köra med när du vill oavsett väder. Antingen en miniskotare eller typ Jd 810 som max storlek. Inte en maskin som lastar runt 15-17 fub. Det är ju inte ens ett halvt lass på en gallringsdag.

Ok. Ja, det låter kanske rimligt. Bättre framkomlighet och så då tänker jag,och priset blir ju ett helt annat. Jag har sett en del diskussioner om bison i olika storlekar, men minus där var väl markfrigången.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Vedproducent  
#690690
Joakim S skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker du ska ha en betydligt mindre maskin som du kan köra med när du vill oavsett väder. Antingen en miniskotare eller typ Jd 810 som max storlek. Inte en maskin som lastar runt 15-17 fub. Det är ju inte ens ett halvt lass på en gallringsdag.

Ok. Ja, det låter kanske rimligt. Bättre framkomlighet och så då tänker jag,och priset blir ju ett helt annat. Jag har sett en del diskussioner om bison i olika storlekar, men minus där var väl markfrigången.

Jag har en tråd om hur jag jobbar med mina gallringar. Du kanske har sett den men annars får du gärna titta. Sen är detta som jag kör och jag säger inte på något sätt att du ska göra på samma sätt eller samma maskiner. Men det kan ju vara något som får igång dina tankar hur man vill göra.
Alstor och Kranman P25

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690691
erik skrev:Jag tycker Nisse sätter huvudet på spiken på förra sidan. När du väl sitter med femton miljoner på handen, är du då beredd att lägga allt på skogsmark, för att jobba heltid med motorsågen för 31k i månaden (vilket jag ändå tror är en glädjekalkyl). Du har rätt många attraktiva alternativ i det läget.

Ett alternativ värt att fundera på (som är tråkigare men kanske mer realistiskt) är om du kan hitta något där du kan sälja din tid som du trivs med. Om du då stoppar allt ditt sparande i skogsmark och gör timmarna på din enskilda firma kan räntefördela fullt ut så betalar du inte farligt med skatt heller. Varefter tiden går kan du köpa mer skog, få mer räntefördelningsutrymme, sälja färre timmar och lägga mer i skogen osv. Jag tror det är vägen framåt om man börjar från scratch.

Ang. maskin, så ska du hugga för hand blir det inte så stora volymer ändå, kolla lite på Alstor, Kranman Bison och den typen tror jag. Dessa kan du flytta själv mellan skiften, laga för under en årslön när de går sönder, plocka enskilda vindfällen utan att hugga en bred väg osv.

Jodå, självklart förstår jag att med de pengarna så öppnas oändligt med möjligheter,och bättre sätt att investera dem på.

Ja, det är ju något mer åt det hållet som är realistiskt för mig såklart. Steg 1 är ju att skaffa skog överhuvudtaget. Mina funderingar här i tråden var väl mest för att få ett hum vad som krävs, för ett scenario där man kan ha sin skog som heltidsjobb.

Tack för svar😊👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690692
Vedproducent skrev:
Joakim S skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker du ska ha en betydligt mindre maskin som du kan köra med när du vill oavsett väder. Antingen en miniskotare eller typ Jd 810 som max storlek. Inte en maskin som lastar runt 15-17 fub. Det är ju inte ens ett halvt lass på en gallringsdag.

Ok. Ja, det låter kanske rimligt. Bättre framkomlighet och så då tänker jag,och priset blir ju ett helt annat. Jag har sett en del diskussioner om bison i olika storlekar, men minus där var väl markfrigången.

Jag har en tråd om hur jag jobbar med mina gallringar. Du kanske har sett den men annars får du gärna titta. Sen är detta som jag kör och jag säger inte på något sätt att du ska göra på samma sätt eller samma maskiner. Men det kan ju vara något som får igång dina tankar hur man vill göra.
Alstor och Kranman P25

Ska kolla in denna👍🏻:)

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Erre  
#690697 Mitt drömsenario om vi kan ta över skogen här hemma utan att skuldsätta oss extremt mycket
(för då behövs alla pengar som man kan få in)
är att låta skogen betala en livsstil.
Gå ner i tid på jobbet och få 1 eller 2 dagar hemma i skogen.

Blir en mer ärlig chans att hinna med och sen behöver man inte alltid lägga helgerna i skogen.

Sen tror jag att man skulle uppskatta det social man får på jobbet ännu mer och trivas ännu bättre när man är där.

Så istället för att försöka leva helt på skogen eller lägga skogens inkomst uppe på en heltidslön så skulle jag försöka hitta något mellanting.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

A.falck  
#690706 Precis så som Erre beskriver har jag planerat. Tanken är att gå ner och jobba fyra dagar i veckan nu i höst. Så man både hinner med skogen och småbarn.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

A.falck  
#690707 Hösten 2021 då

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

jannee  
#690709 Vi äro alla olika, och tur är väl det. :smile:
För många betyder det sociala väldigt mycket, att umgås med andra och leva i symbios med andras åsikter.
Gå hemma mol alena och sköta/leva på vad skogen ger behövs en viss typ av individ.
Lite av ensamvarg är nog då att föredra.
För en del är det svårt, för att inte säga omöjligt att rätta munnen efter matsäcken.
Du gör, hur du än räknar ett ekonomiskt nedköp på att bara försöka leva på endast av vad skogen ger.
Frågan är om alla fördelar av att vara egen och till 100 % styra ditt liv är värt den uppoffringen.
Gäller nog att tänka mer än en gång innan man tar klivet.
För vissa är det en självklarhet och de är fullt medvetna om vad de ger sig in på, medans andra många lever lite i romantiken och drömmarnas värd.
Som skogsägare har de senaste 20 åren varit fullt av motgångar.
Flera stormar, klimatförändringen, nu granbarkborren men även dålig ersättning för försåld vara.
Som skogsägare och leva på skogen får man allt räkna med att leva sparsamt, men dö rik.
Alla vill inte göra så utan tvärtom - minst inte dem som ser om på lyxfällan.
Frugan och jag har gjort det förstnämnda, men till vilken nytta?
Å andra sidan är det vi båda velat, trots "smärre" påpekanden från omgivningen.
EX vi har INTE bytt kök trots det vi nu har installerades tidigt 70 tal, visst målat om det men.........
Tvåglasfönster, inte den bästa isoleringen, men med egen ved och nu jordvärme så varför lägga ut hundratusentals kronor på att byta?

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

machonisti  
#690715 Det är väl drömmen om att kunna leva på det egna som är en nyttig källa till att uthärda de sämre dagarna i jobbet.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690773
Här är den jag pratade om.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-mora- ... 6-17177176

Här är en i samma område, så borde ha samma bonitet ungefär. Ungefär samma pris per ha.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-mora- ... 2-17186375

Härligt att du är ute och krigar😊. Lägg gärna ut bilder😊👍🏻. Vad kör du med för sågar idag? 😊


Låter som lockpriser men 300 kr/ m3sk är aldrig farligt att betala så bjud! Pengar har bankerna som bara är att hämta. Sågarna tar vi i en annan tråd. 😀

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

hardman  
#691378 Roligt att diskussionen tog fart. Ligger mycket i jannee s inlägg om hur man vill ha för standard.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691385 Om man skall vara lite tråkig.

Vad innebär det att "leva på skogen"? Skogsbruk är ju väldigt kapitalintensivt, så det kostar pengar mer än arbetstid att leva på skogen. Säg att du har 240 ha skog i Småland.

Det blir ca 9 ha röjning och 3 ha plantering per år. Säg att det kostar 3000:-/ha röjning och 8000:-/ha plantering, total kostnad på 50 kkr/år. Det kan du arbeta in på 200 timmar. Vad skall du göra resten av året?

En sådan skog kostar ca 25 miljoner på öppna marknaden, och avkastar i runda slängar 5-600 kkr/år.

Så om du har 25 miljoner över, så kan du leva på skogen med bara 200 timmars insats!

Du kan även sälja 230 ha, investera på börsen/fonder/obligationer och leva gott på avkastningen utan att lyfta ett finger. Om du vill jobba i skogen, så har du 10 ha du kan stamkvista, plantera udda träslag, sälja övernattning i trädkoja eller vad som helst, utan krav på att det skall dra in pengar!

Sammanfattningsvis: Om du har så mycket skog så du kan leva på, så tjänar du på att leja ut det allra mesta till de som har riktiga maskiner och göra bara lite jobb själv. Och steget till att inte göra något själv är riktigt kort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).