Skogsekonomi

Leva på skogen.

94 inlägg 23493 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690645
jl skrev:Väldigt grovt generaliserat hugger man manuellt och kör ut i granskog på en dag ungefär. Gallring 5-8 fub Slutavverkning 15-20 fub

Tack:).

Vad får man för fub:n, om skogsbolagen hämtar det ute vid vägen?

Hur ser ration ut på gallring och slutaverkning? Går det att hitta ett generellt snitt?

I en skog på mellan 4,5 och 5 i bonitet. Hur många fub kan du plocka ut per ha?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690648
Joakim S skrev:
jl skrev:Väldigt grovt generaliserat hugger man manuellt och kör ut i granskog på en dag ungefär. Gallring 5-8 fub Slutavverkning 15-20 fub

Tack:).

Vad får man för fub:n, om skogsbolagen hämtar det ute vid vägen?

Hur ser ration ut på gallring och slutaverkning? Går det att hitta ett generellt snitt?

I en skog på mellan 4,5 och 5 i bonitet. Hur många fub kan du plocka ut per ha?


Vad man får betalt ute vid vägen är svårt att svara på 180-800 fuben ?, beror mycket på vilka sortiment du får ut timmer, massa eller energived och vad dom betalar där du bor , hur bra du är på att förhandla pris mm.
Hur fördelningen mellan gallring och slutavverkning är också nästan omöjlig att svara på, då det skiljer mycket på i vilken del av landet skogen befinner sig i , vilken skötsel modell man använder sig av mm

En skog som har 4,5- 5 i bonitet kan du nog räkna med att få runt 3 fub/ha och år (4,75 m3sk motsvarar ungefär 3,8 fub men boniteten är vad marken max kan producera vilket är svårt att komma upp i så att räkna runt 3 fub är nog rimligare.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690649 En rolig fråga som poppar upp då och då. Oftast med en önskan om att kunna försörja sig på sitt intresse.
Tyvärr har driftnetto och fastighetspriser gått åt olika håll under rätt lång tid.
Runt 1 - 1.5% räknar man med idag. Det blir runt 500 - 1500 ha obelånad skog om man ska ha ut normal ”lön” löpande.

En försiktig investeringsportfölj borde rimligen avkasta 4-5%. Har du skrapat ihop nödvändig skogsareal är ju frågan:
Vill du slita i skogen och leva som en knegare eller sälja allt och leva som en kung?

Här på SF är ju svaret självklart, men i övriga världen..

/Nisse (som mörkar allt vad tygen håller för alla vad en ev försäljning av skogen skulle inbringa, dvs vad min hobby kostar)

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690655 Tack för bra svar😊. Nu har jag en bättre bild vad som krävs för att försörja sig/delförsörja sig på skogsbruket.

Om man man då för skojs skull säger att man får 500 kr för en fub i snitt och har 500 ha. Om man då får ut 3 fub/ha, så blir det 1500 fub x 500kr=750 000kr. Sen ska väl staten sno hälften, så 375 000kr skattat och klart, /12 månader=31.250 kr i månaden. Hyfsat bra tycker jag.

Jag förstår att det är driftkostnader på detta också, men den får man ju betala före man dragit skatt och avgifter.

Det som jag egentligen ville poängtera är ju att man borde få rätt fina dagar om man ska manuellhugga 1500 fub på ett år. Om man tar ett snitt mellan 5-8 och 15-20, så säg ca. 12 fub om dagen. 1500 fub per år/12 fub om dagen= 125 dagar. Så just hugging och körning borde ju ta 25 veckor. Då har man ju en del tid till att röja, döda barkborrar, skruva på skotare och sågar. Om man också kör vedförsäljning och lite julgranar, så får man ju upp inkomsten.

Största problemet är väl att skrapa ihop 500 ha skog 😂

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690656 Hittade ett område på hemnet nu, med bonitet på 4,5. 34ha skogsmark för ca. 1 miljon. För att komma upp i 500ha,så får man då stoppa in nästan 15 miljoner.

Önskar jag hade 15 mille. 😂

Notera att jag i alla mina räknestycken, bara höftar lite, och förenklar det. Jag vill bara få en ungefärlig översikt på detta.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690658 Det priset var ju nästan så gratis så man kunde köpa det osett. Vad är haken?

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690659 Dubbelpostat 🤔
Senast redigerad av Skogsola tor 31 dec 2020, 10:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690660
Skogsola skrev:Det priset var ju nästan så gratis så man kunde köpa det osett. Vad är haken?

Det vet jag inte? Kan inte så mycket om detta. Men att hitta skog med bonitet, på 4,5 för runt 30 k /ha, brukar väl inte vara några problem? Tror du jag kan lägga upp länken här i tråden, så kan du slänga ett getöga på den? Är det lov, eller kan någon bli sur då? 🤔

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690661
jl skrev:Väldigt grovt generaliserat hugger man manuellt och kör ut i granskog på en dag ungefär. Gallring 5-8 fub Slutavverkning 15-20 fub

Du kanske är stålmannen? För oss vanliga är hälften mera rimligt.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690663 Lägg upp länken du så ska jag kika när jag kommer hem. Ska man leva på skogen så får man hugga på nyårsafton. Helst i klen förstagallring där inte en inlejd maskin gör jobbet effektivare.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690664
Skogsola skrev:Lägg upp länken du så ska jag kika när jag kommer hem. Ska man leva på skogen så får man hugga på nyårsafton. Helst i klen förstagallring där inte en inlejd maskin gör jobbet effektivare.

Här är den jag pratade om.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-mora- ... 6-17177176

Här är en i samma område, så borde ha samma bonitet ungefär. Ungefär samma pris per ha.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-mora- ... 2-17186375

Härligt att du är ute och krigar😊. Lägg gärna ut bilder😊👍🏻. Vad kör du med för sågar idag? 😊

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

generationsskifte  
#690666 Hmm om du ska lyckas hugga och skota ut dom kubiken du talar om så behöver du nog ha hyffsat moderna maskiner för att klara det. Och maskiner kostar!

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690668
generationsskifte skrev:Hmm om du ska lyckas hugga och skota ut dom kubiken du talar om så behöver du nog ha hyffsat moderna maskiner för att klara det. Och maskiner kostar!

Jag räknade på ett snitt på 12 fub per dag, men tydligen så kan det vara svårt att klara det på en dag. Ca. hälften är mer troligt sa någon.

Nej, tanken var ju att det inte skulle till några avancerade maskiner, utan manuellhuggning och användning av en skotare. Vad man behöver för skotare för att klara 6-12 fub per dag ut till väg, har jag ingen aning om? 🤔.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#690669
generationsskifte skrev:Hmm om du ska lyckas hugga och skota ut dom kubiken du talar om så behöver du nog ha hyffsat moderna maskiner för att klara det. Och maskiner kostar!

Apropå kostnader så antar jag ju att om man skulle ha de summorna att köpa skog för, så skulle man inkludera att köpa en skotare i priset.

Edit: Har väldigt svårt att hitta skotare med pris, på Blocket, hittar en John Deere 1510E för rätt under miljonen ex. Moms. Den ser riktigt fet ut, och borde göra jobbet. Hur många fub tar den på en resa?

Edit 2: Jag ser att JD 1510 tar 15 ton. Hur många kilo väger 1 fub?

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Vedproducent  
#690678
Joakim S skrev:
generationsskifte skrev:Hmm om du ska lyckas hugga och skota ut dom kubiken du talar om så behöver du nog ha hyffsat moderna maskiner för att klara det. Och maskiner kostar!

Apropå kostnader så antar jag ju att om man skulle ha de summorna att köpa skog för, så skulle man inkludera att köpa en skotare i priset.

Edit: Har väldigt svårt att hitta skotare med pris, på Blocket, hittar en John Deere 1510E för rätt under miljonen ex. Moms. Den ser riktigt fet ut, och borde göra jobbet. Hur många fub tar den på en resa?

Edit 2: Jag ser att JD 1510 tar 15 ton. Hur många kilo väger 1 fub?

Passar den maskinen för småskalig gallring med motorsåg tycker du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).