SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 45434 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

surjämten  
#689921 Hur ser ni på prioriteringen mellan röjning o stamkvistning??
Undrar en som aldrig stamkvistat men röjt i 35 år o inte hinner med bägge dera.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

isteskog  
#689935 Det är nog viktigare att röja än att stamkvista. Men jag skulle nog försöka stamkvista där det är bra kvalitet på tallen.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

HannuRöj  
#689952 😀 Hunnit har jag inte heller.
Men nu ser jag saken lite annorlunda.
Den sparar tid. Sparar också kedjor och slangar.

Beståndet på videon ska jag gallra om några år så nu är första två meter färdigt kvistad. Finns också mycket dåliga granar vid mosskanten som ska jag plocka bort. De hittas lättare, sammt möjliga vindfällen, snöskadorna och barkborreträd.
Det kan jag inte ännu säga är det lönsamt att stamkvista granodlingar, men självyngringarna ska jag nu gå genom.

🤣 Testade kvistsågen i dag. Ingen fel med den, men med den hinner jag nog inte kvista tallar..

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

HannuRöj  
#690163 😀 Stamkvistning del 2, från backe till moss.
Jag försökte ta bilder av lite varje håll så att de värsta granarna syns. Närmare moss är bestondet klart tvådelad, grova är dåliga och de ska jag näst plocka som gallringsvirke. De inte är gamla, men de är krokiga och har blivit piskad av björkskärm. Som prov kvistade jag även några unga granar i 1-3 m höjden.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

fendt311  
#690180 Det är bara att gilla HannuRöj. 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#690182 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Emil83  
#690575 Dåligt med tallar på dessa bilder men hoppas det kan passa här iaf..
ett litet projekt jag myst med dom sista dagarna och hoppas det kan börja växa nått på marken. Nog behövs det gallras lite här om några år men fram till dess tycker jag det blir väldigt fint med lite luft mellan stammarna.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

HannuRöj  
#690589 Ser ut väldig fint, Erik! 👍
Det är förvånad hur annorlunda blir hela närområdet. Känns lite likadant efter en hård förröjning man första gång ser ljus genom beståndet. 😀

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

fendt311  
#690590 +1 på HannuRöj. 👍👍

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Emil83  
#690657 Javisst blir det skillnad! Min fru gillar att odla grönsaker och ägnar en massa tid till att göra jorden välmående. Då känns det lite konstigt att man som granodlare ska acceptera att marken ser helt död ut utan att något vill växa i den... borde va en bra start med att låta ljuset falla på marken åtminstone!

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#690672 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Emil83  
#690689 Tack älgfoderodlare! Jag får erkänna att du är en stor inspirationskälla. Guld värt för oss stamkvistarnybörjare att ha nån som du som hållit på i många år och delar med sig av erfarenheter! Tack!

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#690702 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

fendt311  
#690703 Helt rätt älgfoderodlare. Jag har stamkvista i väldigt liten mening i min skog. Har fått så mycket feedback här på SFo. Från er alla om enkla bra tips. Bara en sån sak att ha med sig sekatör. Kvist såg fastsatt i röjselen. När man är ute och röjer. Visst man har använd röjsågen. Men många gånger går det lite för fort.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

plax  
#690705
Emil83 skrev:Javisst blir det skillnad! Min fru gillar att odla grönsaker och ägnar en massa tid till att göra jorden välmående. Då känns det lite konstigt att man som granodlare ska acceptera att marken ser helt död ut utan att något vill växa i den... borde va en bra start med att låta ljuset falla på marken åtminstone!


👍 till detta.
När du får in mera ljus och värme till marken får du organismerna och mineraliseringen att starta tidigare på våren. = snabbare näringsupptag till dina träd.
När det sen är så att årstillväxten avtar ungefär i mitten på juli förstår man vilken nytta man kan göra 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).