Motorsåg och handhållet

Äga blandade märken på motorsågar

64 inlägg 8696 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

JensSkoog  
#690418
Skogsola skrev:Inte ens Stihl själva tycker att 194 är något att ha i skogen. De säljer den under kategorin "sågar för hem och fritid".

Stihl ska inte bestämma vad jag ska använda mina sågar på så om
jag tar med min 192 i skogen i klengallring och röjning som kvistsåg
så är det fördi jag inte känner mig så ung länger och fördi mina axlar
och min rygg toler lätta sågar bättre. :wink:
Manuelarbete i skogen har i alla tider varit ett av de hårdaste jobb
man kan ha, så jag tänker som så att allt man kan göra för att underlätta
jobbet och allt man kan göra för att personlig orka i många år är värd det.

Men, om du ska jobba mycket i skogen, så är MS194 inte sågen för dig, men
jag vill starkt rekommendera att du fixar dig en kombo av en proffsåg på
femtio kubik och en lättare extrasåg av proffkvalitet. (anar inte om det finns
några där som kan matcha MS201??? - men det vet säkert andra :grin: )

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690441
Skogsola skrev:Inte ens Stihl själva tycker att 194 är något att ha i skogen. De säljer den under kategorin "sågar för hem och fritid".


Nej, det är klart, de vill att alla "riktiga huggare" (eller som vill spela sådan på internet :) ) köper en mycket dyrare såg som de tjänar mer pengar på.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

axwell  
#690459 Kunde inte fått till det bättre Jens och Mangan ! 👍 👍
Klart det är mer macho att såga loss ms261:an med ett mycket häftigare motorsåg. :-? :-?

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Joakim S  
#690460 Är det inte ett större problem att folk köper för dåliga sågar egentligen. Ser så ut på begagnatmarknaden i Norge tycker jag. Hade varit bättre om folk köpte begagnade kvalitetssågar än nya lågprissågar, som läggs ut på nätet efter 3 kap.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690517 Men vem säljer en såg som funkar? Mitt proffesionella sinne skulle aldrig köpa en begagnad såg. Å andra sidan så säljer mitt bonnsnåla sinne inte en såg om det finns något hopp om att få den att gå.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Joakim S  
#690521
Skogsola skrev:Men vem säljer en såg som funkar? Mitt proffesionella sinne skulle aldrig köpa en begagnad såg. Å andra sidan så säljer mitt bonnsnåla sinne inte en såg om det finns något hopp om att få den att gå.

Jag? Jag skulle få dåligt samvete annars. Om det är defekter, så vet köparen om dem,och priset är därefter.

Ska'ru köpa såg eller? 😂

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690535 Har nog många. Både nyare och gamla som jag inte har råd att göra mig kvitt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Joakim S  
#690545
Skogsola skrev:Har nog många. Både nyare och gamla som jag inte har råd att göra mig kvitt. 😀

Förstår det😊👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Traktordave  
#690567 Äga sågar av olika märken tycker jag funkar fint. Tycker Jensskoog sammanfattar det klockrent.
Nu är jag bara en glad amatör med en Husqvarna 346xpg och en Sthil 201.
Morfar körde ofta Sthil men jag fastnar inte riktigt för dom.
Tycker inte riktigt om 201:an (balans, gång etc) men ska jag hugga en heldag eller har traktorn nära ett vindfälle blir det ändå att kvistning med 201:an.
Orkar betydligt mer då. Men roligast är att köra 346:an.
Bytte kedja på 201:an till ngn som rekommenderades på SFO. Blev betydligt bättre.
En kompis som jobbar som huggare kör mest 550 eller större. Hans kollega däremot vill gärna köra små sågar, så smaken är som baken.

Off-topic: Jag fastnar ofta för ngt märke, när det gäller bilar Saab. Motorcyklar Husaberg. Tv-spel som barn Sega.
Om det är ett sammanträffande att alla dessa märken nu är borta vet jag inte..;)
Hopas Husqvarna överlever min dåliga märkeskarma...;)

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

JensSkoog  
#690583
Traktordave skrev:Off-topic: Jag fastnar ofta för ngt märke, när det gäller bilar Saab. Motorcyklar Husaberg. Tv-spel som barn Sega.
Om det är ett sammanträffande att alla dessa märken nu är borta vet jag inte..;)
Hopas Husqvarna överlever min dåliga märkeskarma...;)

:)) :)) :))
Jag var en gång heligt övertygat om att jag skulle köra Jobu hela livet, och
senn blev det Partner, men se hur det gick med dom två :mrgreen: :mrgreen:

@Traktordave - har du provat köra med 14" på din MS201. Känner
andra som har gjort det bytet och är mycket nöjda, men jag gick t
illbaka till 12" efter testkörning, Men, vi är olika alla :wink:

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Traktordave  
#690585 @Jensskoog: Skönt att det är andra som också har dålig märkeskarma...;)
Nej, har inte prövat 14”. Kanske kan vara värt, men samtidigt uppskattar jag kort svärd. Har 13” på 346, 15” i reserv så kort svärd på 201:an passar bra. Men kanske blir en annan känsla med 14”.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Erre  
#690605 Har Husqvarna, Stihl och Jonsered vad gäller motorsågar.
Alla har sin charm.

Ha glädje av att flytta delar mellan dom spelar mindre roll när man bara kan ta en annan fungerande. 😁

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

JensSkoog  
#690608
Traktordave skrev:Jensskoog: Skönt att det är andra som också har dålig märkeskarma...;)
Nej, har inte prövat 14”. Kanske kan vara värt, men samtidigt uppskattar jag kort svärd. Har 13” på 346, 15” i reserv så kort svärd på 201:an passar bra. Men kanske blir en annan känsla med 14”.

Gillade det inte själv, blev lita annorlunda balans i sågen då, även om jag nådde lite länger fram och under i kvistningen. Bytade tillbaka, men det kan ju vara att jag gav det för lite tid, eftersom jag vet andra som gillar kombon.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#690782 Nu kommer en liten uppdatering.
Efter några öl och filat kedja i garaget igår kväll så beställde jag en 15" 550xpg mk2.
Igentligen skulle det ju varit en vanlig utan värme, men efter att ha läst hur bra det är för att hålla händerna torra och varma så slog jag till på en xpg.
Att det kanske är överdrivet med en 550 för mig är säkert sant, men nu får jag möjlighet att testa och jag kommer nog ha skit skoj.
Nu har jag ju kvar min billigare såg att ha som reserv och vid ful arbeten vid dikesrensning m.m så jag kan vårda min nya guldklimp 😀
Tanken är fortfarande kvar på en mindre såg och vid nästa budgetvarv, då kommer det vägas mellan en 194, 201 och vad ekonomin tillåter.
Smaken är ju som baken dvs delad, så vissa tycker säkert jag gjort helt rätt val och andra kanske inte håller med.
Men jag vill ändå tacka alla för input och ni ska veta att det har hjälpt mig jättemycket i mitt val!

   TS
Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

wigge  
#690786 Grattis du kommer bli väldigt nöjd med 550:in 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).