Motorsåg och handhållet

Äga blandade märken på motorsågar

64 inlägg 8700 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

johan eriksson  
#690072 Tror att det står en 201 på hyllan hos Uråsa maskinaffär, kan kolla om ett par timmar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

johan eriksson  
#690079 Nej, det var en 194.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#690090
JoTh skrev:Har visserligen inte provat någon mindre Stihl, men vi köpte en Husqvarna 339 såg för många år sedan.
Just till huggning i konfliktbestånd.
Den skulle ju vara lättare och smidigare till vekare var tanken.
Den har inte gått många timmar alls, varken far eller jag gillar sågen, då det inte är tillräckligt med fart i den.
Efter ett nytt tillskott av mark blev det åter dax för klenare huggning.
Prova 339 an igen, men det är inget för oss.
Har blivit så att vi kör det mesta med Husqvarna 550 XPG från det klenaste till fröträdshuggning.
Skiftar mellan 13 och 18 tums svärd och täcker allt, för en fritidshuggare.
Hantagsvärme (G) är ett stort plus.

Med bra metodik i sågarbetet upplevs inte 550 sågen tung.
Tänk på att sågen ska bäras nära kroppen och så mycket som möjligt vila på stammen vid kvistning.
För att slippa gå och hålla sågen för mycket är det bra och enkelt att tänka på fällriktning och göra en bänk. Underlättar både kvistning och brossling, mer än en lätt såg med dåligt klös. 😎


Tackar för en fin samanfattning, precis detta du beskriver är lite det jag känner mig orolig för och kände när jag höll i en 193. Därför jag känt att ska det vara en liten maskin ska den vara top notch isåfall. Och då är det bara 201 som klarar detta. Men ska jag vara ärlig så börjar det luta åt en 550 🤣 (om jag inte hinner känna på en 201 innanköp suget tar över).
Jag har som sagt jobbat som svetsare på stora maskiner och där är precis som i skogen teknik allt för en god ergonomi, så jag ser varje nytt träd som en utmaning att bli bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#690094
johan eriksson skrev:Nej, det var en 194.

Det var synd, men tusen tack för att du kollade.
Och dom hade jag glömt bort, där får jag åka förbi en dag och kolla läget 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Kristoffer D  
#690100
Anton_Johansson skrev:
johan eriksson skrev:Nej, det var en 194.

Det var synd, men tusen tack för att du kollade.
Och dom hade jag glömt bort, där får jag åka förbi en dag och kolla läget 😀



Beroende på vilken sida om Växjö du bor kan du testa mina. Har både ms193 och ms201 om du skulle vilja testa och jämföra innan du köper.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

uffejohan  
#690146 Jag har i princip hela kubikskalan på hyllan i verkstaden och använder den minsta ( 201’an ) och största ( 560 xpg ) ytterst sällan. Min absoluta favoritsåg har blivit en trimmad HVA 543. Lätt som de minsta och rapp som de stora. Samma kedjedelning som 346 och 560. Enda nackdelen ( subjektivt ) är att den är lite törstig men vad gör väl några droppar extra när allt runtomkring kostar mångdubbelt?

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#690205
Kristoffer D skrev:
Anton_Johansson skrev:
johan eriksson skrev:Nej, det var en 194.

Det var synd, men tusen tack för att du kollade.
Och dom hade jag glömt bort, där får jag åka förbi en dag och kolla läget 😀



Beroende på vilken sida om Växjö du bor kan du testa mina. Har både ms193 och ms201 om du skulle vilja testa och jämföra innan du köper.


Hejsan, detta kan ju vara intressant :) Jag bor utanför Gemla i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

johan eriksson  
#690208 Har du kollat med Såg&Maskin i Alvesta?

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#690218
johan eriksson skrev:Har du kollat med Såg&Maskin i Alvesta?

Nej det har jag inte gjort, men kommer göra detta :) visste inte att dom fanns, tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

johan eriksson  
#690226 Det är en väldigt trevlig firma att handla med, gjorde alltid det när jag bodde i Alvesta 👍
Och vid en snabbkoll på deras hemsida så är det fortfarande samma ägare och största delen av personalen med. Så dom kan jag rekommendera med varmt hjärta.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690262 Två röjsågar av samma märke, så ikväll kunde jag sno kopplingen från den lilla och sätta på den stora.

Sådant är en av fördelarna med såg av samma märke.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690279 Maskinklippet säljer ut de sista Jonsered 2252 för 5500:- inkl moms. Hade jag inte redan åtta sågar varav en nyköpt Jonsered av nostalgiskäl så skulle jag ryckt hem en. Den tar samma kedjor som du har redan.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Kristoffer D  
#690288
Anton_Johansson skrev:Hejsan, detta kan ju vara intressant :) Jag bor utanför Gemla i skogen.


Bor ett par mil söder om Växjö, ca 30min från Gemla.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Wanna Be  
#690371 Jag har en 550 gen1 som har gått som en klocka från dag ett, men kände behovet av att ha en reservsåg och då blev valet en stihl 194.
Ville ha en lätt såg eftersom jag har ganska mycket klen gallring och 194:an är väldigt lätt och prisvärd.
Har kört ett par veckor med 194:an, men vi har inte riktigt hittat varannan, båda sångarna är alltid med, men nu slutar det i regel med att jag tar 550'n.
Jag upplever det som någon tidigare skrev att arbetstekniken har stor betydelse och 550 är mycket roligare att jobba med, riktigt rapp och välbalanserad.
Sedan gillar jag personligen x-cut kedjan som följer med Husqvarnan, men jag vet att en del upplever den aggressiv.
Nu är inte sångarna i samma segment, så det är inte rätt att jämföra dem rakt av, jag vill bara delge mitt motiv och min uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690380 Inte ens Stihl själva tycker att 194 är något att ha i skogen. De säljer den under kategorin "sågar för hem och fritid".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).