Skogsekonomi

Leva på skogen.

94 inlägg 23407 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leva på skogen.

hardman  
#690317 Hallå alla. Har suttit och läst lite om hur man ska få lönsamhet i småskaligt skogsbruk. Då börjar tankarna sväva iväg. Å va passar bättre än att diskutera det i denna tråd.
Va tror ni ? hur många hektar måste man ha för att leva på skogen. Att man jobbar i den egna skogen med skogsarbete
Själv skulle ja tro på ca 80 hektar . Förutsatt att man har en bra åldersfördelning på skogen.
Va tror ni ??
Nån här som bara har skogen som inkomst??
Ös på med era åsikter..
Hoppas denna tråd väcker lite diskussioner 😀



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

hfab  
#690333 Om du kan avverka 1000 kubik omåret på 80 hektar, då tror jag absolut att det räcker.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

nicklas_andreasson  
#690337 Jag har länge funderat på att leva enbart på min skog, Jag har 200Ha skog i västra götaland på gränsen till småland, både jag och min fru jobbar med annat heltid. Vi känner att vi vill trappa ner och jobba mer med gården,tiden räcker inte riktigt till med bägge. Går säkert leva helt på gården men man kan inte räkna med att ta ut höga inkomster.Men det hänger på hur höga levnadskostnader och krav man har.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

550  
#690340 Ska du driva det på normalt vis och leva på virkesförsäljning i huvudsak så räcker det inte. Beror på vad man menar med "leva på", menar du heltidslön så får man räkna med att heltidsarbeta eftersom många skogsjobb inte direkt är välbetalda. 300-500 ha skulle jag gissa är lagom om man gillar att jobba. Kan man förädla virket själv så går det kanske på mindre, men då får man nog inrikta sig på att köpa in virke också. Vill man äga och köra skördare så är det nog bättre att ta en del uppdrag åt andra i kombination med egen skog.

Jag tror många som har mindre mark och "lever på skog" jobbar på något sätt ute hos grannar eller lönearbetar på deltid. Alternativt har man så mycket mark att man inte hinner göra allt själv och får leja bort en del.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690345 Leva billigt och ha nån spänn inflytande utifrån då klarar man sig långt. Hemmavarande barn blir lite tungt.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Vedproducent  
#690354 Nettot i Södra Sverige per hektar och sett över tiden ligger på 1000-1500 kr hektaret. Det ska också täcka lånekostnader om sånna finns. Ska man jämföra med en lön från anställning så krävs ju då runt 500 hektar om man räknar med sociala kostnader och skatt. Sen kan man ju få bättre netto om man gör allt arbete själv. Men för att överleva beror ju helt på dina egna krav och önskemål om levnadsstandard.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Rohdin  
#690357 Jag skulle tro att det i mångt och mycket hänger på "utgiftkontot" hur mycket skog som behövs.
Har för mig det pratas om 300-500hektar i söder och det dubbla minst norrut om man ska klara sig på virkesförsäljningen endast. Men fråga mig inte om källa något man hört i förbi farten.

Sen om man då gör annat t.ex jakt i viltrika områden kan ju det ge fin avkastning/år.

Julgransodling behövs nog inte så många hektar på för att bli en del pengar om man jobbar så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

machonisti  
#690373 Spånade detta med en av mina icke skogliga vänner. En tid efteråt hade han kommit på en lösning. Den lät såhär:
- Jaha var har du din skog då?
- Jag har cirka 20 % på Handelsbanken, 40 % på Swedbank och resten på Danske bank.
- Löns det?
- Beror på Nordea, jag förhandlar just nu.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

generationsskifte  
#690374 Har man lån på fastigheten, som dom flesta trots allt har så blir det nog svårt att leva på skogens avkastning i dagsläget. Man få göra som bönder gjort i alla tider och komplettera med annan verksamhet - så som jordbruk, köttproduktion etc. Själv har jag tankar på skaffa en besättning med Hereford för att försöka få lönsamhet i, enbart på hobbynivå men man kommer långt på intresse. Så i framtiden kan man kanske gå ner till 75% på sitt ordinarie arbete och jobba mer hemma.

Pratade faktiskt med min sambos farfar om just lönsamhet i skogsbruket nu vid jul. Han närmar sig 90-år och när han var en ung grabb och hjälpte till i skogen så var det inte konstigt att det gick att få lönsamhet då det var i princip 0kr i utgifter. Det var bara att utrusta hästen, ta med sig såg och yxa och sen ge sig ut. Då var det skogen som var lönsamt på gården och inte jordbruket.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690378 Och du tycker att jordbruket är mera lönsamt idag? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

generationsskifte  
#690383
Skogsola skrev:Och du tycker att jordbruket är mera lönsamt idag? 🤣


Det skrev jag inte, utan konstaterar bara att de som idag lever på sina gårdar lever på jordbruket och inte skogsbruket. Tyvärr är jordbruket också väldigt svårt att leva på.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690384 Beror på vilken landsända vi pratar om. De som lever på jordbruk i mina bygder är lätträknade och får jaga ihop mark kors och tvärs. Däremot finns det de som lever bra på skog utan att göra stort väsen av sig. För de som ska rulla pengar på fyrhjulingar och kranvagnar blir det bara en hobby.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

80-90  
#690390 Tror jag skulle behöva ca 1000 ha för kunna leva gott på egen skog. Känner några skogsägare på norsk sida som har riktigt mycket skog +3000 ha de säger att lönsamheten sjunker varje år . De har då stora byggnader som kostar mycket å driva runt . Men tror det blir värre för varje år

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

surjämten  
#690405 På 80 ha tror jag inte man lever någon längre tid.
Vad kostar dina fordon? Vad kostar ditt boende? Dina lånekostnader? Skogsförsäkring? Revisor? mm
Från Dalälven o norrut är nettot från avverkningar i dag ofta en besvikelse.
Med en slutavverkning följer ju också kostnader för skogsvård.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

svampbob  
#690410 Det finns nog en hel del som har levt av sin skog. Det är bara att titta på många av de skogsfastigheter som säljs. All bra skog är avverkad , föryngringarna är gjorda men ingen röjning eller gallring. Bostäder och ekonomibyggnader är inte underhållna och jordbruksmarken inte skött. Den generationen har säkert kunnat leva på skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).