Skogsekonomi

Orimlig skatt

18 inlägg 4047 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Skogshenke  
#690361
PetterJ skrev:Nej, jag var otydlig. Jag jobbar som anställd i en annan bransch. Skogen är min rekreation och framtida karriär när mer tid finns. Förhoppningsvis även hälsa, ork och kraft!

När jag hypotetiskt går plus i enskilda firman och det inte kan tas via kapital, hamnar det ju på toppen i tjänst. Men än så länge bygger jag underskott och räntefördelningsutrymme. Kassaflödesintensiv rekreation med andra ord.

Är du aktiv eller passiv brukare? Som aktiv så kan du göra avdrag på din lön. De första 5 åren kan du dra av upp till 100.000kr på din lön. Det görs i deklarationen. Är lönsamt när man betalar statlig skatt. Blir lite högre egenavgifter dock om man tar ut avverkning som lön.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

PetterJ  
#690365 Jag är passiv. Men låter bra till den dag jag växlar över! Tack för info 👍

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Skogshenke  
#690367
PetterJ skrev:Jag är passiv. Men låter bra till den dag jag växlar över! Tack för info 👍

Du kan sätta dig som aktiv redan idag förutsatt att du inte anlitar folk att sköta din mark. Om du har haft skog i mer än 5 år kan du dra av ett halvt prisbasbelopp per år. Som grund heter det att man behöver göra 500 timmar per år, men som skogsägare är det OK med mindre tid, omöjligt att bevisa tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).