Skogsekonomi

Orimlig skatt

18 inlägg 4037 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orimlig skatt

Skogz  
#679557 Säg att jag köper skog för 10 miljoner. För att finansiera köpet lär jag hugga mycket efter köp. Detta betalar jag 30-50% skatt på beroende vad jag tjänar.

Är detta verkligen rimligt?
Ett exempel skulle vara att du köper aktier för 10 miljoner och bestämmer dig för att sälja alla dagen efter, antagligen så har dom varken sjunkit eller ökat mycket i värde, ändå så ska du betala 30-50% skatt på dina 10 miljoner = 3-5 miljoner försvinner över en natt.

Rimligtvis borde väl skatten baseras på VINSTER EFTER KÖP?

Nu kommer folk komma och skrika om skogsavdraget där man får dra av 50% av köpeskillingen men i realiteten är detta en skatt som ligger latent och ska förr eller senare betalas. Nu är det väl dock oftast så att man låter denna latenta skuld ligga över tiden och långsamt vitra bort av inflation men ändå.

Vad säger Skogsforum?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Vedproducent  
#679559 Ja det är egentligen helt galet att man ska betala skogsfastigheten med skattade pengar. Men andra sidan om du köper aktier så är det ju precis det du gör och beskattar utdelningen så länge du har aktierna kvar.

Så det är egentligen ingen skillnad. Sen många år tillbaka kom ju räntefördelning också för att jämställas med kapitalskatten på aktier på det egna kapitalet. Så vi får nog gnälla utan förändring.

Avatar Fallback

Re: Orimlig skatt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679565 Du betalar ingen skatt på ditt skogsköp eller ditt aktieköp förren du säljer med vinst.

Oavsett om du köper aktier eller skog måste du finansiera med dina skattade pengar. Hur du gör det kan förstås variera.

Vinsten på aktier (utdelning) skattar du 30% på, men tänk då på att utdelningen redan är beskattade en gång i aktiebolaget.

Sen har du räntefördelning, vilket gör att en del av vinsten vid avverkningen går som 30%.

Så riktigt så illa är det inte.

Avatar Fallback

Re: Orimlig skatt

Sörlänningen  
#679568 Fast det ni säger om aktier gäller ju i praktiken inte längre, eftersom nästan alla privata aktieaffärer går igenom ISK numera, där beskattningen grundar sig på kapital och inte på vinst och utdelning.

Avatar Fallback

Re: Orimlig skatt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679595 Det är ju svårt att jämföra schablonbeskattning och vinstbeskattning. Beroende på konjunktur är det ena förmånligare än det andra.

Avatar Fallback

Re: Orimlig skatt

Sörlänningen  
#679691 Bra svar som vanligt, Mangan. Du har en god poäng.

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Skogshenke  
#690187 Skatten är orimlig på skogen, man gör ett arbete utan lön (plantering, röjning) får betalt 50-120år senare. Tänk en arbetsplats och om LO skulle ha detta som alternativ för industrin?
Men skatten är viktig för staten och samhället så frågan är hur ska eller kan man öka intäkterna istället? Hela skogsförvaltningen och försäljningen är gammalmodig. Stordriftstänket är lite likt planekonomi. Saknas små sågverk som kan hantera mindre volymer och olika träslag och bättre förädling.

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Mellberg  
#690203 Nuvarande skattesystem för näringsfastigheter är helt OK. Tidigare var det faktiskt helt åt h.....e. Vad som kommer i framtiden efter coronan vet vi inte. Tror att vi skogsägare ligger lite risigt till därvidlag. Gäller att rösta rätt nästa gång, helt enkelt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Skogshenke  
#690227 Det vi har att vänta är miljövänner som inte äger skog som vill stoppa och ändra på hur man ska driva skogsbruk...
Mer blandskog, blädningsbruk, inga kalhyggen, stopp av förädling av frömaterial och monokulturer, stopp av viss markberedning m.m.
Kanske är bra.

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

PetterJ  
#690234 Mig veterligen finns det få näringar/företagsformer i Sverige med så förmånliga skatteregler som skogen.

Skogsavdrag, rat.förvärv, skogskonto/utbetalningsplan, ränteförfelning, expansionsfond. Finns säkert fler upplägg som jag missat.

Det ska möjligen vara konsultfirma med 3:12-regler eller storbolag med internationella internlån som kan komma lägre.

Sen är ju allt relativt eftersom skattetrycket är högt överlag i Sverige.

Själv ligger jag på högsta marginalskatten från tjänst så ingen höjdare när man ska ta ut vinst som inte kan gå i kapital 😢

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

Mellberg  
#690243
PetterJ skrev:Mig veterligen finns det få näringar/företagsformer i Sverige med så förmånliga skatteregler som skogen.

Skogsavdrag, rat.förvärv, skogskonto/utbetalningsplan, ränteförfelning, expansionsfond. Finns säkert fler upplägg som jag missat.

Det ska möjligen vara konsultfirma med 3:12-regler eller storbolag med internationella internlån som kan komma lägre.

Sen är ju allt relativt eftersom skattetrycket är högt överlag i Sverige.

Själv ligger jag på högsta marginalskatten från tjänst så ingen höjdare när man ska ta ut vinst som inte kan gå i kapital 😢


Läge för en Alstor eller Kranman då 💪

Avatar Fallback

Re: Orimlig skatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690245 Man kan köpa leksaker också. Ingen hejd på förmånerna.

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

PetterJ  
#690255 👍 🚜

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

svampbob  
#690266
PetterJ skrev:Mig veterligen finns det få näringar/företagsformer i Sverige med så förmånliga skatteregler som skogen.

Skogsavdrag, rat.förvärv, skogskonto/utbetalningsplan, ränteförfelning, expansionsfond. Finns säkert fler upplägg som jag missat.

Det ska möjligen vara konsultfirma med 3:12-regler eller storbolag med internationella internlån som kan komma lägre.

Sen är ju allt relativt eftersom skattetrycket är högt överlag i Sverige.

Själv ligger jag på högsta marginalskatten från tjänst så ingen höjdare när man ska ta ut vinst som inte kan gå i kapital 😢



Har du eget och betalar högsta marginalskatten?

Användarvisningsbild

Re: Orimlig skatt

PetterJ  
#690355 Nej, jag var otydlig. Jag jobbar som anställd i en annan bransch. Skogen är min rekreation och framtida karriär när mer tid finns. Förhoppningsvis även hälsa, ork och kraft!

När jag hypotetiskt går plus i enskilda firman och det inte kan tas via kapital, hamnar det ju på toppen i tjänst. Men än så länge bygger jag underskott och räntefördelningsutrymme. Kassaflödesintensiv rekreation med andra ord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).