Föryngring

Ekodling

7 inlägg 2207 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekodling

Huken  
#690060 Funderar på att driva upp lite ek och försöker läsa så mycket info jag kommer över men undrar lite över vilken ståndort som kan tänkas krävas för att producera hyfsad kvalite på virket? Inga rena bestånd utan funderar mer på att köra dessa ihop med kanske en gran generation och utspritt över fastigheten . Befinner mig i södra värmland. Om vi översätter till granbonitet, någon som har erfarenhet av ca G32 och Ek? Vilken bonitet tror ni att ni har i ert lövhägn, Torbjörn och Fredrik?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Torbjörn Johnsen  
#690061 Eken växer bra på tunga jordar. Typ lera o mjäla. Det får gärna vara näringsrikt. Jag har ingen aning om vad marken i lövskogshägnet skulle ge i ståndortsindex men gran skulle nog växa ganska bra.

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Huken  
#690064 Tack för svaret Torbjörn, har ganska styva lerjordar samt även variation på övriga jordarter samt hyperit så kommer göra lite olika fältförsök vad som trivs här. Är det någon som sitter på boken "Eken i skogen och landskapet" så är jag intresserad att köpa, pma gärna!

   TS
Avatar Fallback
A.falck  
#690087 Kul. Hur har du tänkt driva upp plantorna? Plantera ollon på hösten i kruka?

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Huken  
#690117 Vet inte riktigt än men kan nog bli kombination av att driva upp lokal provinsens samt även köpa in plantor och så får framtiden utvisa vad som funkar bäst? Är det någon här som jobbar med eksogskötsel och kan ge tips och råd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

PetterJ  
#690151 Kul projekt. Det har åtminstone tidigare funnits stöd att söka för att etablera ädellövskog. Kolla på Skogsstyrelsens hemsida om det finns kvar. Exv för att delfinansiera hägn och plant.

Vet ej vilka motkrav det innebär och hur stor areal som krävs.

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Søren Fischer  
#690726 Min lokation: Nordlige del af Torsby kommune

Stilkeg (Quercus robur) på G24 mark pt R1. Overlevelse grad ca 20 % efter 2 år.
Stilkeg på åben T22 mark pt S1. Overlevelse 1-2% efter 2 år.

Alle agern af eg på min grund er af dansk oprindelse, men nogen fra Svealand er nok genetisk bedre.
Vildtet æder alle toppe af eg over græs højde. Så eg i større mængder til fremtidig skov kræver hegn siger min erfaring og råd fra andre i Skogsforum. Jeg sår ca. 1000 ege hvert år i 5-12 cm dybde. Mine kontrol planter af eg i Danmark vokser dobbelt så hurtigt der end i Norra Finnskoga Torsby!

På frisk eller tør tall mark i sydvärmland nær større søer, hvor der er lunere om vinteren vil jeg anbefale vintereg - Quercus petraea. De kan gro bedre i moræne/grus/sand jord. De har bedre pælerod og sætter ikke så mange vildtskud - og klart en mere lige vækst ved tættere beplantning.

Held og lykke med ege-projektet i Sydvärmland 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).