Traktorer och processorer

Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

46 inlägg 7474 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

Utsikten  
#689835 Det var den finska valmeten jag hört talas om och det verkar ju fungera men någon styrning har han inte fixat 👍

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689848 Styrningen är nog de lättaste varesig man lägger dit en extra ventil i serie med obitrolen eller bara T ar in styrningen på ett av uttagen för yttre hydralik

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#690013 @gnisten83 Går Valtras styrning på hydraulolja? På Zetor är det separat pump för styrservo, med annan olja. Gör det lite svårare i och med att man inte kan använda något av dem vanlig hydrauluttagen. Det bästa är väl att ha orbitrol och ratt bak också, men lite jobbigare...

Kan man lita på att kraftuttaget/växellådan håller för att drivas "baklänges"? Är det tänkt att användas till mekanisk vagnsdrift så borde det vara ok. För då vill man kunna backa med drivningen i, och fungerar det drivhjulsberoende kraftuttaget både framåt och bakåt så borde man rimligtvis kunna mata det både baklänges och framlänges också?

Hur mycket effekt och flöde krävs egentligen för att kunna köra i skogen? Räcker det att använda traktorns vanliga pump för att driva traktorn? Eller måste det till en frontpto? Kran och ev vagnsdrift är bäst att köra på en separat pump i fronten ändå, om man kan.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690042 Ja de valtror jag har haft går obitrolen på hydralsystemet.
Med separat system till styrningen så blir en ventil eller obitrol i serie med den befintliga, men är de så stor nytta med ratt för att bara köra i skogen? Tycker min är lite ivägen ibland.

Undrar om traktors eget hydralsystem har de tryck o flöde som behövs, iaf om den inte är ny.
Min frontpump är på ca 54min/lit o 220bar vid 1000rpm och är till vagnsdriften och de är nog där nånstans man är för att köra traktorn
Senast redigerad av gnisten83 tis 29 dec 2020, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#690053 Borde fungera helt ok med spak i skogen, ratt är väl mer för jordbruket och där man kör fortare. Många av miniskotarna har spak bakåt så det är nog en bra lösning. Helst ska man ha någon form av spärr så det inte går att köra bakåtvänd på högväxel.

Har man både traktorn och vagnsdriften på samma pump så behöver man nog större än din pump då.

Är nog trevligt att ha en elspak med fram/back och styrning på samma hand. Vagnsstyrningen får man köra med andra handen. Eller så är det bättre att ha en fram/back pedal, eller två separata pedaler. Man kan undra vad som skulle vara smidigast.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

HannuRöj  
#690177 https://konekansa.net/attachments/img_2 ... jpg.62993/
😀 Min motor är större och sitter direkt på axeln. Jag har pluggat den hydaulikrör som bromssar kraftutagskoppling. Så jag släpper koppla mekaniskt av vid körning med växellåda, enkelt spakar kopplinspak vid ratten.
Seriekopplad dubbelverkande ventil med orbitrolen har jag med.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#691062
HannuRöj skrev:https://konekansa.net/attachments/img_20200708_184527-jpg.62993/
Så jag släpper koppla mekaniskt av vid körning med växellåda, enkelt spakar kopplinspak vid ratten.

Hur menar du med detta? Slår kraftuttaget automatiskt av när du använder fram/back-spaken vid ratten?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

HannuRöj  
#691069 Nej, det är hydraulisk kraftutagkoppling som spakas vid ratten. Med det väljas hydraulisk drift (drivhjulsberående kraftutag) eller växellåda.
Växellåda är vanlig låg, hög och bak i vänstra spaket, fyra växel i högra. Två steg snabbväxel.
För hydrauldrift har jag byggt fram-bak pedalen.😀

Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

HannuRöj  
#691071 🙃 Kraftuttag är snarare kraftintag.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#691109 Jaha, jag trodde du hade en Valtra. Jag hade missat din egen tråd om Ursus som var länkad på förra sidan, men nu har jag läst igenom den. Fina filmer! Har du några fler bilder på hur du har byggt driften, och spakar, pedaler mm?

När du har pedal för fram/back, då kan du köra kran samtidigt som traktorn rullar? Var sitter styrspaken för framhjulen?

Du skrev att du har drift på traktorns pump. Hur fort går det köra, och hur stor är traktorns pump? Orkar den dra en fullastad odriven kärra också?

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#691890 En annan intressant äldre tråd där det togs upp Valmet Rollo, Dubbelkommando i Valmet 705. @gnisten83 du och flera andra hade tänkt på detta med drivhjulsberoende kraftuttag redan för över 10 år sedan😀

Det kom upp några olika modeller av elspakar för styrning av hydrauliken i tråden Elstyrning av skogskran.

Jag funderar på om man skulle kunna använda samma minispakar och styrsystem både för traktordriften och kran/vagnsdrift. Ha ett körläge och ett kranläge, eller blir det farligt om man glömmer att växla läge? Är det bättre att ha egna kontroller för körningen?

@HannuRöj har du någon spärr i din spak så att du inte kan råka köra igång traktorn på vanlig växel, när kraftuttaget bak är igång? Det känns ganska lätt att göra den missen på en modernare traktor med elknapp för on/off för kraftuttaget.

Genom att ställa i styrsystemet hur fort propventilerna öppnar borde man väl kunna matcha traktorns fart med vagnens fart? Dvs att en spakrörelse ger två (olika starka) signaler till två ventiler, en på traktorn och en på vagnsventilen. Har man kranen på vagnen med ett eget ventilbord så vill man också ha olika "användare"/lägen i styrsystemet, så att det går att köra traktorn utan att signalkabeln till vagnsventilen är aktiv.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

HannuRöj  
#692142 😀 Jag har en dubbelverkande övertrycksventil som spärr. Det händer ju att man glömmer koppla av kraftutaget.
Hastigheten är väldig låg, sånt som på videon. Inte mycket orkar hydraulmotorn dra,🙁 en stubb stannar nog traktorn. Sen brukar jag vrida sätet 90 grader så att jag kan använda koppligspedal med höger fot. Styrknopp sitter vid höger kranspak och går att använda oavsett stolriktningen.
Det är bra att ha separata pumpar för kran och drift. Specielt med Arbro eller klippgrip kompenserar drift bra korta räckvidden av kran.
Jag ska ta detaljbilder om körspedaljen motorn och annat.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#692164 Är det hydraulmotorn eller pumpen som är svagast i ditt system? Vet du om det är samma hastighet på det drivhjulsberoende kraftuttaget om du väljer 540 eller 1000 rpm (om det finns på din traktor)? På nyare Zetor verkar det bli olika utväxling beroende på vilket läge den spaken står. På vår äldre Zetor så är det samma utväxling (förutom hög/låg på växellådan, där kan man få två olika utväxlingar).

När man har kran på traktorn som du har så är det säkert bra att kunna köra traktor och kran samtidigt. Har man kran på vagn så går det nog bra ändå.

Jag räknade lite på farten. Normalt kör jag upp till 1,5 km/h, men på lite jämnare skogsmark 2 km/h. Där någonstans är gränsen för att jag ska tycka det börjar bli användbart. Kör man mellan travarna vid avlägget så skulle 4 km/h vara bra att komma upp i.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692209 Vågar inte svara för nyare Valmet/valtra men när jag grottade ner mej i detta ämnet så var de en 805a som stod på logen.
På den serien drevs de drivhjulsberoende kraftuttaget via samma axel som driver framaxeln och en hastighet på axeln.
2wd modeller saknar den axeln i växellådan och följaktligen ingen möjlighet till drivhjulsberoende kraftuttag.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

HannuRöj  
#692340 Är bara en hastighet på Chrystal/Ursus med.
Tror min våre starkare med mindre motor pga högre vridmoment vid större varvantal.
😀 Hoppas syns ngt på bilderna;

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).