Motorsåg och handhållet

Äga blandade märken på motorsågar

64 inlägg 8818 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#689609 Hejsan

Jag har idag en Hva 445e trio som jag som amatör är nöjd med, men suget efter en till såg har ökat.
Då jag har mycket eftersatt skog efter Gudrun och Per där det är svårt att arbeta med röjsåg så har jag fått jobba mycket med motorsåg.
Då jag läst fantastiska inlägg om Stihl ms 201 och dess låga vikt så har jag börjat titta åt det hållet, men då den har helt annat svärd och delning än min Hva så behöver jag ju inhandla mer kedjor och tillbehör för bara denna maskinen.
Och kanske en massa annat som jag missar?

Men? Kan jag köra på 0.325 13" 56dl även på denna även om den inte säljs med det, eller funkar detta inte alls?
Är det många på forumet som kör med olika fabrikat eller håller man sig till ett fabrikat?

Alternativet är ju att gå på en proffs maskin från Hva och då en 550 xp mark 2 som väger samma som min 445e.
samma vikt men en fin maskin att ha i många år.

Vad tycker ni här på forumet?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

rejser  
#689612 Jag kör ett märke generellt då det är smidigt med kedjor osv. Kör hva, dock har jag en 201:a också, men den är gjord för en mindre kedja och svärd. Skulle du kasta på en för en 325 på den så skulle den nog inte orka så mycket.
Samma om du går på en riktigt stor såg, kör ofta också på annan delning.
Ser det inte som så mycket problem att ha 2-3 extra kedjor i rotation.
Köper du en 560 så följer 1,5-kedja och svärd med. Då får du se om ditt övriga är 1,5 eller 1,3

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

JensSkoog  
#689613 MS201 kommer med 3/8, 1,3 mm kedja, och det är enligt vad jag
har erfart det som är att fördra på den sågen.
Det skulle ju inte vara svårt att ha två sågar med olik
skärutrustning. Men, titta ochså på Stihl MS193. Den
är billigara än 201, och lättare. Skulle väl tänka att
den kan vara en bra såg i kombo med 445'an.

Men, när någon ställer den frågan du gör, kommer det
alltid många olika meningar, och många bra råd, men det
allra bästa är om du själv läser og lyssnar på de råden
och senn gör visit hos en ÅF och kramar lite på
olika sågar och känner efter vilken du blir förtjust i :wink:

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689620 Du skulle ju även kunna titta på en Husqvarna batterimotorsåg, typ 535 iPX eller 540 iPX. Fast det blir likväl två olika kedjeuppsättningar med någon av dessa...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 27 dec 2020, 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

tallen100  
#689622 Satsa på en stihl, det är trevliga sågar.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#689635 Tackar för svaren, vet att detta är ofta den "stora frågan" när det gäller motorsågar. Så bomba på med vad ni tycker. Många är ju ganska färgade av ett visst märke då man jobbat med dom länge eller har ett bra service ställe med ett märke.
Jag som amatör har ju än så länge inte hunnit bli "förstörd" så att säga 😀

Jag ska åka in till åteförsäljaren under morgondagen och då ska jag även känna på en ms 193, men suget att gå upp till lite mer proffs sortiment lockar då jag är glad i grejer som håller och går att lita på 😀.

För min del så håller jag mig än så länge till 2-takt då jag inte känner mig helt säker på en investering i batteri. Låter yrkesmännen styra upp detta tills dom är lika bra eller bättre 😀.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Vardon  
#689640 Jag skulle säga det är inget större bekymmer men gärna tydliga skillnader. Jag har en hva med 13/1,5 och en med 13/1,3. Då blir det skjutmått när man blir osäker.

Men tex 11 och 13 tums längder är inga störra bekymmer men jag är nog även av åsikten att stor såg, stort svärd och liten såg, litet svärd (för vikten) och sen tar jag två sågar med mig. Den lilla brukar duga att kapa loss den stora....

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#689652 Ja det kanske inte är svårare än en investering av lite nya filar och mallar om man handlar en mindre (kanske stihls kombifil för att undvika ihopblandning).
Det också en anledning med som jag vill ha 2 sågar, har satt fast min ett par gånger och det skulle varit ganska mycket mindre jobb med en såg till 😱, dock är man nog lite försiktigare om man bara har en med sig :).

   TS
Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Hepo  
#689663 Hej husqvarna har kommit med en xcut kedja liten 3/8 1.3 å den passar på stihl 201. Är du nöjd med butiken där du handlar?så köp där har dom både stihl å husqvrna? så hjälper dom dig lika ovaset om det är 201 eller 550mark2 om det skulle vara ett måndags ex.

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

grålle-68  
#689705 Hej
Har kombon med 201och550 och det funkar bra. Men tycker att Sthlm kedjan är svår att få lika vass när man filar.
Är det någon som provat hva kedjan som omnämns tidigare i tråden

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#689708 Jag är som sagt ute efter en bensinsåg, då jag helst vill se mer jämförbara tester med batteri på både ekonomi och användarvänlighet. Och dessa utvärderingar brukar ju komma när produkterna är mogna 😀

Kombon 550 och den lilla 201 hade varit en grym kombo tror jag, dock bara råd med en såg nu 😱
Nån som har en film på arbete i skog med en ms 201?

   TS
Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689710 Hugger du en del grovt?

Vill du ha handtagsvärme?

Gillar du att meka och justera förgasare och skruva och göra rent luftfilter och byta bränslefilter och läckande bränsleslangar och byta kopplingsfjädrar och smörja koppling och göra rent och kolla bromsband?

I så fall, köp en 550xpg. 😎

(edit: Hoppsan, inte så mycket förgasarjustering på den nä)

Avatar Fallback

Re: Äga blandade märken på motorsågar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689732 Har huggt en hel del med min ms200 men numera får den mest följa med som reservsåg. Anledningen är rätt enkel och det är att jag gör samma jobb bättre med en starkare och tyngre såg som har för uppgiften anpassad skärutrustning. Utrustad med 11, 13 och 15 tum så är en vettig 40-50cc såg svårslagen i flexibilitet och produktivitet.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

totte  
#689745 Rensat bort en del tjafs om batterisågar. Nu är det så här: Om någon efterfrågar tips om sågar så är det naturligtvis rätt att föreslå att kolla på batterisågar när det handlar om relevant användning. Den som sätter igång det sedvanliga tjatet om att det inte är riktiga sågar, att batterier passar i pannlampor och allt det andra dösnacket som vi har hört till leda kommer nästa gång att omedelbart åka på en varning.

Sakliga diskussion om alla typer av sågar, med eller utan batteri är som vanligt det vi främst skall syssla med här.

Användarvisningsbild

Re: Äga blandade märken på motorsågar

Anton_Johansson  
#689752
Mangan skrev:Hugger du en del grovt?

Vill du ha handtagsvärme?

Gillar du att meka och justera förgasare och skruva och göra rent luftfilter och byta bränslefilter och läckande bränsleslangar och byta kopplingsfjädrar och smörja koppling och göra rent och kolla bromsband?

I så fall, köp en 550xpg. 😎

(edit: Hoppsan, inte så mycket förgasarjustering på den nä)


Hehe låter inte som att du inte är helt nöjd med 550 Mangan 😀
Detta du nämner med strul och läckage, tillhör inte detta mer gen 1 av 550, eller har dessa problem kommit med mk2? Förklara gärna mer, är intresserad av konstryktiv kritik 😀
Handtagsvärme ser jag inte som ett måste då jag bor i södra sverige, inte varit så kallt dock dom senaste 3 åren och längre har jag inte haft skog 🤔
Jag hugger inte nått grövre mer än en del stora som överlevde gudrun och dom är ganska lätträknade 🤣
Senast redigerad av Anton_Johansson sön 27 dec 2020, 21:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).