Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

827 inlägg 122197 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Jocke91  
#689514 Skulle gissa på att spolen lossnat och följt med svänghjulet runt och gjort skada så att det inte går att fästa en ny spole.
Dock bara en gissning så det vore spännande att veta vad som verkligen hänt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689518 Aha!
Troligen värmespolen då G:et försvann i beteckningen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689519 Kanske bara en skruv till värmespolen som lossnat sedan följt med svänghjulet runt och hakat upp sig i saker och ting.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Dahla72  
#689522 Som första inlägg kan jag delge vilka sågar jag har just nu, har haft många olika Husqvarna genom åren.

HVA 234 SG 11 tum
HVA 238 SG 13 tum
HVA 254 SG 13 tum
HVA 254 SG 15 tum
HVA 254 XPG 18 tum
HVA 262 XP 20 tum
2x Partner 400

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Erre  
#689526 Var rädd om 262an.
Eller sälj den till mig. 😁

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Dahla72  
#689529 Ja den går fint, behöll en när jag sålde mitt skogstorp. Har minimum av sågar för att bara vara villaägare 😃

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689537
Mange skrev:Samma som 242 fast måt lite till i cc. Det var ingen som behövde så stor såg då i proffessionell huggning, sa de då, så de såldes som farmar såg.
Nästa generation 346 är lika stor och då var det det bästa sas det. Inte 353 som I mitt tycke var bättre, mer brum i samma såg.
Ett tag efter detta så kom 346NE, lite större för o hänga med i svängarna då det kommit ut nåra riktiga vrålåk på marknaden.
Det är ju 353 med 346 dekaler..
Man ska inte tro allt man hör, bättre o prova o se hur man upplever det först.


@Mange

Vilka sågar var de vrålåk som "tvingade" fram 346ne?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689538
williamm skrev:
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Jaha har spolen till värmen rasat?

Det är bara förnamnet. Om jag säger att ett försök att montera ny spole är utsiktslöst så förstår du.. :lol:


Även om jag nu kan en del om sågar så hänger jag inte med. Vad hände med 346:an?


@Anersimyra

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#689540 Menar du min 346 så var det spolen till värmen som rasade..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689545
anersimyra skrev:Menar du min 346 så var det spolen till värmen som rasade..👍🙂


Och vad hände sedan? (med sågen)

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#689552
williamm skrev:
anersimyra skrev:Menar du min 346 så var det spolen till värmen som rasade..👍🙂


Och vad hände sedan? (med sågen)

👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689553
anersimyra skrev:
williamm skrev:
anersimyra skrev:Menar du min 346 så var det spolen till värmen som rasade..👍🙂


Och vad hände sedan? (med sågen)

👍🙂


Den blev fixad!

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689556
williamm skrev:
Mange skrev:Samma som 242 fast måt lite till i cc. Det var ingen som behövde så stor såg då i proffessionell huggning, sa de då, så de såldes som farmar såg.
Nästa generation 346 är lika stor och då var det det bästa sas det. Inte 353 som I mitt tycke var bättre, mer brum i samma såg.
Ett tag efter detta så kom 346NE, lite större för o hänga med i svängarna då det kommit ut nåra riktiga vrålåk på marknaden.
Det är ju 353 med 346 dekaler..
Man ska inte tro allt man hör, bättre o prova o se hur man upplever det först.


@Mange

Vilka sågar var de vrålåk som "tvingade" fram 346ne?

Det kom såg som det var mer brum i och runt 50cc. En av dem var Dolmar 5000 serien som sålde bra och bättre än 346 i många delar av världen. HVA kände nog av detta gissar jag och förstod de fick göra nåt åt det. 346 marknadsföring var framgångsrik och den hade nog lättare att slå som 346NE än 351 eller 353.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689557
Mange skrev:
williamm skrev:
Mange skrev:Samma som 242 fast måt lite till i cc. Det var ingen som behövde så stor såg då i proffessionell huggning, sa de då, så de såldes som farmar såg.
Nästa generation 346 är lika stor och då var det det bästa sas det. Inte 353 som I mitt tycke var bättre, mer brum i samma såg.
Ett tag efter detta så kom 346NE, lite större för o hänga med i svängarna då det kommit ut nåra riktiga vrålåk på marknaden.
Det är ju 353 med 346 dekaler..
Man ska inte tro allt man hör, bättre o prova o se hur man upplever det först.


@Mange

Vilka sågar var de vrålåk som "tvingade" fram 346ne?

Det kom såg som det var mer brum i och runt 50cc. En av dem var Dolmar 5000 serien som sålde bra och bättre än 346 i många delar av världen. HVA kände nog av detta gissar jag och förstod de fick göra nåt åt det. 346 marknadsföring var framgångsrik och den hade nog lättare att slå som 346NE än 351 eller 353.


Tack!


Jag ska nog fixa en 5000 också. När jag hittar en till.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

forest.  
#698324
Tralsmo skrev:
JensSkoog skrev:
Tralsmo skrev:Va på hylte lantmän häromdan å kompletterade med en 535fxb kedjeröjsåg ( heter den väl?).
En 362 (ersätter en 361 som hamnat i låda för kommande projekt) samt en stångsåg stihl 130 nånting.

Är väl Stihl HT130 eller 131. Om du har köpt sista modellen, så sitter det nog på 1/4", 1,1 mm kedja. Jag rekomenderar 3/8", 1,3 mm om man ska använda den utanför trädgården. Fattar inte varför Stihl skulle "klena ner" med pysselkedjan 1/4" :((



Nu har ja provat min stångsåg. Testade på ett körsbärsträd som hänger ut från trädgården.
Ska dra undan grenarna ida så sambon inte märker det. Då blir det nog en trädgårdssåg av den alla fall.

Stihl ht 133 heter den.

Jo ja tittade på kedjan å det va det mest yttepytte ja sett. Den skär iallafall bra.

Nu fick ja ju en kedja på köpet ochså och med tanke på hur mycket ja kommer att använda den så lär dom väl räcka hela mitt liv. Ä ju inte heller nån större risk för stensågning.

Frågan är hur filar man dom, går det överhuvudtaget? Va ska det va för fil å finns det mall ochså?


Hur högt når du med sågen och hur mycket har du använt den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).