Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137617 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vinkelvolten  
#686497 Tack för återkopplingen, om det finns en maskin i Stöde är det naturligtvis extra intressant då det är inom en halvtimme från mig. Lika intressant är det förstås att få kika på något bestånd som är gallrat med maskinen. Vi har under de kommande åren en del skog i gallringsbar ålder och en ide här är att kanske kunna köra framförallt delar av granbestånden med den här maskintypen.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#686511 Ja säsongen kommer inte bli normal det har jag förstått. Småbarn som skickas hem så fort dom snorar lite. Nu stängs skolorna helt här från i morgon. Men bara att ta det som det är. Träden står kvar.

Men det finns dom som har det värre så jag ska inte klaga. Konstaterar bara Coronaläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689500 Flera P25 frågor som kom upp idag när jag gnodde i min gallring. Är kylfläkten möjligen tryckande så att man kan värma sig lite framför maskinen ibland under ruggiga dagar? Samt viktigaste frågan av alla: Hur känns det rent arbetsmässigt att hålla på med när den ivrigaste premiärglädjen lagt sig?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#689517
Skogsola skrev:Flera P25 frågor som kom upp idag när jag gnodde i min gallring. Är kylfläkten möjligen tryckande så att man kan värma sig lite framför maskinen ibland under ruggiga dagar? Samt viktigaste frågan av alla: Hur känns det rent arbetsmässigt att hålla på med när den ivrigaste premiärglädjen lagt sig?

Ja det var en bra fråga med fläkten. Det har jag inte tänkt på. Ska jag kolla på någon dag.
Skogsarbete passar ju inte alla oavsett. Men trivs du i skogen och vill röra på dig så är det en bra hjälp och avlastning till motorsågen. Det är så jag sett det under hela perioden och det har jag inte ändrat mig med.

Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Bax  
#689525
Vinkelvolten skrev:.....om det finns en maskin i Stöde.....


Hittade det, det är nicket ”Henrikett” som håller till i Stödetrakten. Vet inte om han är aktiv på forumet än.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

svampbob  
#689535
Bax skrev:
Vinkelvolten skrev:.....om det finns en maskin i Stöde.....


Hittade det, det är nicket ”Henrikett” som håller till i Stödetrakten. Vet inte om han är aktiv på forumet än.


Hans maskiner låg väl ute på blocket för ett par år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Bax  
#689572 Aha, ja då är dom väl borta...

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vinkelvolten  
#689591 Okej, Synd med tanke på det korta avståndet men det dyker säkert upp nån fler vad det lider.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#689703
Vedproducent skrev:....
Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.


Man kommer åt med vinschen på skördaren med när man inte kommer åt med maskinen ;)

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#689709
JerryH skrev:
Vedproducent skrev:....
Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.


Man kommer åt med vinschen på skördaren med när man inte kommer åt med maskinen ;)

Jo det gör du så klart. Jag tänker mig mer på område som jag gallrat nu ett tag. Diken och knölar överallt. Då blir det väldigt väldigt många hopp in och ur maskinen. Då skulle man kunna köra vägen och det närmast med skördare och sen köra med P25:an. Är ju lite sugen på en skördare också. Dels för kapaciteten då jag egentligen behöver köra mellan 15-20 hektar gallring om året. Sen när det är regn varenda dag och man blir genomblöt så går tankarna dit också. Men P25:an känns oavsett som jag kommer ha nytta av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#689713
Vedproducent skrev:
JerryH skrev:
Vedproducent skrev:....
Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.


Man kommer åt med vinschen på skördaren med när man inte kommer åt med maskinen ;)

Jo det gör du så klart. Jag tänker mig mer på område som jag gallrat nu ett tag. Diken och knölar överallt. Då blir det väldigt väldigt många hopp in och ur maskinen. Då skulle man kunna köra vägen och det närmast med skördare och sen köra med P25:an. Är ju lite sugen på en skördare också. Dels för kapaciteten då jag egentligen behöver köra mellan 15-20 hektar gallring om året. Sen när det är regn varenda dag och man blir genomblöt så går tankarna dit också. Men P25:an känns oavsett som jag kommer ha nytta av.


Du har aldrig funderat på ett aggregat till Alstorn du har nu? Tänkte mest på att då kan du ju göra som du själv skrev att du hugger vägar och tar det du når med Alstorn och sen ta resten med P25:an. Blir ju lite mindre pengar med än att köpa en extra miniskördare också.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

svampbob  
#689719
Vedproducent skrev:
JerryH skrev:
Vedproducent skrev:....
Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.


Man kommer åt med vinschen på skördaren med när man inte kommer åt med maskinen ;)

Jo det gör du så klart. Jag tänker mig mer på område som jag gallrat nu ett tag. Diken och knölar överallt. Då blir det väldigt väldigt många hopp in och ur maskinen. Då skulle man kunna köra vägen och det närmast med skördare och sen köra med P25:an. Är ju lite sugen på en skördare också. Dels för kapaciteten då jag egentligen behöver köra mellan 15-20 hektar gallring om året. Sen när det är regn varenda dag och man blir genomblöt så går tankarna dit också. Men P25:an känns oavsett som jag kommer ha nytta av.


15-20 ha är väldigt mycket jag har en liknande målsättning men inser att jag inte har en chans i vinter då jag jobbar heltid med annat och vädret är besvärligt. Blir det bättre efter nyår så finns det en chans på 10 ha. Framåt våren är det ljust och fint på kvällarna och mycket går att göra i månskenet.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#689720 Vet inte om någon är riktigt nöjd med dom där kombimaskinerna egentligen. Kranman (Åke) har direkt avrått mig från att köpa ett kombiaggregat. Nu satsar dom på skördare i stället. Är det någon som har kombiaggregat på Alstorn som är helt nöjd? Nu ska Alstor ta fram en egen skördare så jag tror många har synpunkter på dessa kombimaskinerna. Det är otroligt skönt att ha en maskin av varje att bara köra ut virket när det passar. Vinscha genom högarna med P25:an är inte roligt heller. Sen är det så klart mycket pengar för en maskin till. Det ska bli intressant och se Alstorn som skördare så får vi se vad det blir i framtiden. Något beslut behöver jag inte göra nu på något sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#689721
Vedproducent skrev:Vet inte om någon är riktigt nöjd med dom där kombimaskinerna egentligen. Kranman (Åke) har direkt avrått mig från att köpa ett kombiaggregat. Nu satsar dom på skördare i stället. Är det någon som har kombiaggregat på Alstorn som är helt nöjd? Nu ska Alstor ta fram en egen skördare så jag tror många har synpunkter på dessa kombimaskinerna. Det är otroligt skönt att ha en maskin av varje att bara köra ut virket när det passar. Vinscha genom högarna med P25:an är inte roligt heller. Sen är det så klart mycket pengar för en maskin till. Det ska bli intressant och se Alstorn som skördare så får vi se vad det blir i framtiden. Något beslut behöver jag inte göra nu på något sätt.


Nej det blir ju eklart en kompromiss. Själv har jag pratat med 3st som är väldigt nöjda med 840 som kombi, Men det säger ju inte så mycket heller då det hänger väldigt mycket på vilka krav man har samt vad man jämför med.. Det ska iaf bli spännande att se hur Alstors skördare blir 👍

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

alias  
#689793
Vedproducent skrev:
JerryH skrev:
Vedproducent skrev:....
Sen är jag lite sugen på en liten skördare också. Kanske en Kranman eller Alstor som dom ska komma ut med som egen skördare. Men det har jag inte bestämt och oavsett så kommer jag behålla P:25 an. Den är fantastisk på det sättet att man kommer åt allting med vinschen.


Man kommer åt med vinschen på skördaren med när man inte kommer åt med maskinen ;)

Jo det gör du så klart. Jag tänker mig mer på område som jag gallrat nu ett tag. Diken och knölar överallt. Då blir det väldigt väldigt många hopp in och ur maskinen. Då skulle man kunna köra vägen och det närmast med skördare och sen köra med P25:an. Är ju lite sugen på en skördare också. Dels för kapaciteten då jag egentligen behöver köra mellan 15-20 hektar gallring om året. Sen när det är regn varenda dag och man blir genomblöt så går tankarna dit också. Men P25:an känns oavsett som jag kommer ha nytta av.


Det låter som att du ev. hamnar på att investera i en Vimek 404 med ett stegmatat aggregat med längdmätning och såg, liknande gnisten83:s eller Seb:s val. Tänker att det medför mindre mängd elektronik som kan strula vid säsongsvisa stillestånd med dessa än rullmatade aggregat (samt billigare) och ändå en hyfsad kapacitet.

Någon som vet om någon av tillverkarna av stegmatade aggregat levererat något aggregat med (eller förberett för) rotrötebehandling?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).