sön 27 dec 2020, 19:12#689702
Ja, finns inte plats för att dra in motor med kringutrustning nog att få till rullmatning. Sen hamnar maskinen i en helt annan prisklass..
Det ska dock bli intressant att se hur mycket den kommer väga. De säger själva att den kommer att vara lätt och därmed stödbenen. Kranman väger 4 ton och den lättar om man jobbar 45-90 grader ut åt sidan på 5m med lite större träd..
Men för att kompensera så är den förhoppningsvis smidigare när det kommer till att åka slalom mellan träden.
Lite vilt spekulerande från min sida så känns det som
Alstor:
* Smidigare mellan träden då maskinen ser mindre ut helt enkelt.
* Stabilare/säkrare/bättre drift då de kör 8hjulsdrift med navdrift.
Kranman:
* 5,4m kran mot Alstor 4,98m, om de inte tar fram en ny och inte kör med den de har på 840 Pro.
* Lite större och tyngre = mer motvikt mot kranen = mindre gungig/ryckig körning.
* Bättre förarkomfort dels tack vare en större hytt med väldigt bra sikt uppåt, men också att hytten inte sitter på motordelen och därmed mindre motorljud inne i hytten. Om nu inte Alstor har mycket bra ljudisolering ner mot motorn dvs.
Det är ju om inte samma, väldigt snarlika motorer, så förutsättningarna för hydraulik är ju likvärdig, sen är det väl bara vilken firma som har bäst hydraulikkonstruktör som får ut mest
Som sagt, rena spekulationer men det ska bli kul att se när de släpper mer info.