Föryngring

Plantering av gammal åkermark

40 inlägg 12870 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689438 Jag har ett område på ca 7 ha gammal åkermark som förmodligen plöjdes på 1990-talet och sedan lämnades "vind för våg". På större delen växer nu björk av varierande kvalité och storlek men på en yta om ca 1 ha har inga träd slagit rot. Där växer gräset extremt tjock och högt på sommaren, över midjehöjd och väldigt svårforcerat till fots. Fastigheten ligger i Norrbotten, Bodens kommun.

Jag hade planer på att plantera denna yta med granplantor alternativt sibirisk lärk med manuell markberedning på våren. Tänker mig att använda en flåhacka och skala av gräset ca 50x50 cm för varje planteringspunkt och lite glest planterat, ca 1000 plantor totalt.

Eftersom jag aldrig gjort detta förr funderar jag på om plantorna kanske kommer för långt ner och kan dränkas vid blöt vår/sommar eftersom man ändå skalar bort kanske 5-7 cm av det översta markskiktet? Eller spelar det inte så stor roll? Marken kan nog bedömas vara någonstans mellan frisk och fuktig.

Andra erfarenheter att dela med er av?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

isteskog  
#689444 Höglägg och plantera sen Sibirisk lärk. Lätt att gräset kommer att kväva lärken annars och då dör de (egen erfarenhet)

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

JonasNordin  
#689449 Följer med intresse, ska göra samma sak utanför Umeå och låter som liknande förutsättningar.
Varför väljer du sibirisk lärk? Jag är inne på vanlig gran. Väljer bort björk pga att det förmodligen bara blir älgbete. Nån föreslog 2 gran/1 tall men är inte så sugen på tall pga älgbete och rädd att den trycker ner granen.

Finns en äldre tråd där de hade lyckats bra med gran.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

nilsszzon  
#689450 behandlar du björken med trico några säsonger så klarar den sig nog från älgen , jag hade nog varit mer rädd för sorken
satte själv ett skifte på 1ha med björk och där har inte varit ngt betat alls men varje gång jag är där ser jag nya björkar som står i 45graders lutning och har obefintligt rotsystem kvar tyvärr , i år kommer jag sätta barrot på de ställen sorken varit framme och sen får vi se om det till slut blir ett rent granbestånd eller ngn björk repar sig...
detta är i skåne

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Josephine  
#689451
nilsszzon skrev:behandlar du björken med trico några säsonger så klarar den sig nog från älgen , jag hade nog varit mer rädd för sorken
satte själv ett skifte på 1ha med björk och där har inte varit ngt betat alls men varje gång jag är där ser jag nya björkar som står i 45graders lutning och har obefintligt rotsystem kvar tyvärr , i år kommer jag sätta barrot på de ställen sorken varit framme och sen får vi se om det till slut blir ett rent granbestånd eller ngn björk repar sig...
detta är i skåne


Kan man inte sätta upp t.ex. uggle-holkar? Ugglor käkar väl sork? (liksom räv och duvhök, men kanske lite svårare att gräva rävlyor... ;-)

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

nilsszzon  
#689452 jo absolut, holkar är suveränt. har en del ugglor där och holkar är uppsatta samt att all min ränta från viltet läggs ut i denna plantering dock finns sorken kvar men förhoppningsvis några mindre =)

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

JonasNordin  
#689453 Har ingen koll på hur det är med sork här uppe, tror att det kan vara ett mindre problem än söderut. Man kan testa lite olika, får väl börja om i värsta fall.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689459 Denna skogsfastighet har jag mest som rekreation så hur mycket eget arbete jag lägger ner spelar inte så stor roll, eftersom det är själva skogsvården som är rekreationen. Så just nu är planen att plantera, röja och gallra fram ved och massaved för att om ca 10 år, när jag går i pension och om jag har hälsan kvar, göra 2:a-gallringar och mindre slutavverkningar/plockhuggningar.

Jag vill inte höglägga eftersom det ger en massa gropar i marken även om jag förstår att plantans förutsättningar förbättras avsevärt. Jag är då hellre där och trampar ner eller klipper gräset runt plantorna varje år tills de är nog höga.

Sibirisk lärk tänker jag kan vara bra om man avser att plantera glest eftersom de, vad jag läst, vill ha större utrymme runt omkring sig. Blir det gran som planteras så är det mycket möjligt att jag kompletterar med 500-1000 plantor efter några år när jag ser att den första omgången har klarat sig och är tillräckligt höga.

Så har någon erfarenhet av att flå bort den översta grässvålen? Gör det något om plantan hamnar något lägre än omgivande mark? Eller ska jag försöka tippa över grässvålen och plantera i den som en typ omvänd tilta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#689463 Plantera i omvänd tova är det ABSOLUT SÄMSTA du kan göra.
En ordentlig harvning = sedan plantera mitt i ytor som är 100 % ogräsfria, helst i storlek på 1 m2.
Göra en plätt med en flåhacka som gräsrötterna senare kommer att invadera = ta all fukt - NEJ.
Eller som meterhögt gräs i dess närhet kommer att först skugga för att senare lägga sig ÖVER plantan, hur roligt verkar detta att vara.
Jag har ett bevis i min närhet där en trottoarbonde fick rådet att markbereda med just omvänd tova för att sedan plantera barrot.
Följande har hänt:
Ca 10 % överlevnad därefter har grisarna rotat upp runt 50 % av inägorna.
M.a.o. allt arbete och alla pengarna HELT bortkastade.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689465
jannee skrev:Plantera i omvänd tova är det ABSOLUT SÄMSTA du kan göra.
En ordentlig harvning = sedan plantera mitt i ytor som är 100 % ogräsfria, helst i storlek på 1 m2.
Göra en plätt med en flåhacka som gräsrötterna senare kommer att invadera = ta all fukt - NEJ.
Eller som meterhögt gräs i dess närhet kommer att först skugga för att senare lägga sig ÖVER plantan, hur roligt verkar detta att vara.
Jag har ett bevis i min närhet där en trottoarbonde fick rådet att markbereda med just omvänd tova för att sedan plantera barrot.
Följande har hänt:
Ca 10 % överlevnad därefter har grisarna rotat upp runt 50 % av inägorna.
M.a.o. allt arbete och alla pengarna HELT bortkastade.


Tack!
Så flå bort grässvålen 100x100 cm alltså. 4 gånger så mycket än jag tänkt men det viktigaste är att det blir bra! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Sture Andersson  
#689466 Har planterat på flera ställe på mina marker där det är son mark ,första stället tog jag med grävmaskin vände upp torvan och satte uppe på ,satte södras stora pluggplantor ,är jättefina granar nu på 2-3 m, men jag säjer men ,inte kul gå i den marken med en jävla massa hål att snubbla i. Sen har jag tagit torvan och försökte få den tillbaka i samma hål ,funkar bättre .
Summan av detta, går jättebra att sätta på son mark ,men gräset och hallonbuskar tar ju gärna över ,men Södras plantor kämpar på ,väldigt hög procent klarar sig ,och har du kraft och energi att trampa och röja så går det nog ändå bättre ,och sen naturligtvis Trico behandling första året och kanske nästa med.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#689467 Gör du så har du gjort så gott du kan för att ge plantan chans att få god tillgång på både ljus (värme) men även näring och fukt.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689469
Sture Andersson skrev:Har planterat på flera ställe på mina marker där det är son mark ,första stället tog jag med grävmaskin vände upp torvan och satte uppe på ,satte södras stora pluggplantor ,är jättefina granar nu på 2-3 m, men jag säjer men ,inte kul gå i den marken med en jävla massa hål att snubbla i.


Min tanke också. Har gått på farsans mark (vanlig skogsmark, ej åker) där han höglagt och planterat tall. Inte kul att gå där...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689470
jannee skrev:Gör du så har du gjort så gott du kan för att ge plantan chans att få god tillgång på både ljus (värme) men även näring och fukt.

Var väl mest orolig att plantorna skulle få för mycket fukt?

Men ska jag flå 100x100 cm så får jag nog göra detta till ett flerårsprojekt och kanske ta 500 plantor per år under några års tid. Men det gör inget. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#689480 Du kan även barlägga en mindre yta men då också täcka övrig mark runt plantan med tidning/kartong, vilket i sin tur förhindrar omkring växande växtlighet.
För övrigt tror jag inte det är fukten som är problemet, hade det varit mycket fuktigt/blött borde det varit gott om björk.
Nu det gräset/ogräset som tar all näring/vatten.
Det har en gång i tiden funnits pappskivor att köpa just för att lägga runt plantorna,
Var en rund pappskiva med ett hål och spår i, blev endast en kortvarig historia, dyr eller dålig efterfrågan - eller dålig lösning, var i stället för markberedning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).