Motorsåg och handhållet

Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

123 inlägg 25666 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675211 Ja man kan ju se det på lite olika sätt...
Men att Elux/Investor inte styr kusan i detta är för mig helt otänkbart.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675216 Investor med Wallenbergarna i ledningen struntar i såna småsaker som om sågarna är orange eller röda. De ser bara till om bolaget levererar resultat eller om VD:n ska ersättas.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675336 De bestämmer riktning. Om det är långsiktigt tänk eller sista kvartalsrapporten som avgör. Just nu är det det senare. Går det inte med vinst är det kört rätt kvickt.
Det tänket som Husqvarna stod för fram till Elux finns inte idag. Nu är det ett varumärke och marknadsföring går mot konsumenter mer än proffs. Enheter tillverkat/sålda och dess marginal är högst intressant.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

JörgenO  
#675354 Electrolux bestämmer inte någonting inom Husqvarna, det är befängt.
De två bolagen har styrelser som bestämmer inriktning och VDar som utför. Bolagen har en (1) gemensam styrelseledamot, vilket inte är ovanligt när de har en gemensam aktiv ägare. Ägare har inga problem att styra bolagen direkt, dvs säger inte till ett bolag att "inofficiellt" bestämma över det andra. Det skulle aldrig någonsin övriga ägare acceptera.

Att bolag bryr sig om sin vinst (om det så är daglig, kvartal, eller för evigt) är inget kontroversiellt eller konstigt eller något nytt, så har det alltid varit... argument mot detta bör kunna beläggas,

Bolag som inte lyckas leverera vinst och marginaler riskerar bli uppköpta och sluta som varumärken i en stor koncern. Exempel på det är Partner, McCullogh, Jonsered... och Husqvarna.
När ett bolag köpt på sig (för) många varumärken inom olika områden kan det vara dags att sälja av det som inte är huvudverksamheten efter att man "tvättat o kammat" (rationaliserat) den verksamheten, såsom Elux gjorde med Husqvarna.

Värt att notera är att det varit något roligare att äga Husqvarna de senaste fem åren. Total Return är när man räknar med utdelningar

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675449 Jag känner några som har en del aktier i husqvarna. De valde det vid elux omstrukturering. Blev erbjudna en summa i stället men valde flytta över kapitalet till det so idag är husqvarna.
De som har majoritet bestämmer.
Styrelse företräder ägare.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

JörgenO  
#675466
Mange skrev:Jag känner några som har en del aktier i husqvarna. De valde det vid elux omstrukturering. Blev erbjudna en summa i stället men valde flytta över kapitalet till det so idag är husqvarna.
De som har majoritet bestämmer.
Styrelse företräder ägare.


Mange... jag vet inte riktigt syftet med allt det här... men ALLA som ägde aktier Elux i juni-06 fick aktier i Husqvarna. INGA aktieägare blev erbjudna pengar. Det fanns inga val att tacka nej eller få pengar, ägde man Elux fick man Hva. Det var bara ägare av Elux-aktier som fick Hva vid IPOn, inga anställda eller andra.

Och det jag skriver kan man lätt googla fram... så dina vänner minns fel.

Det du skriver om styrelse och ägare är korrekt och helt i linje med påståendet att Electrolux har inget med styrningen av Husqvarna att göra! De är två separata bolag sen 14 år tillbaka.

//Trevlig kväll 😁

Avatar Fallback

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675476 Kommer ihåg det där. Fick också några Husqvarna aktier men sålde dem sen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675522
JörgenO skrev:
Mange skrev:Jag känner några som har en del aktier i husqvarna. De valde det vid elux omstrukturering. Blev erbjudna en summa i stället men valde flytta över kapitalet till det so idag är husqvarna.
De som har majoritet bestämmer.
Styrelse företräder ägare.


Mange... jag vet inte riktigt syftet med allt det här... men ALLA som ägde aktier Elux i juni-06 fick aktier i Husqvarna. INGA aktieägare blev erbjudna pengar. Det fanns inga val att tacka nej eller få pengar, ägde man Elux fick man Hva. Det var bara ägare av Elux-aktier som fick Hva vid IPOn, inga anställda eller andra.

Och det jag skriver kan man lätt googla fram... så dina vänner minns fel.

Det du skriver om styrelse och ägare är korrekt och helt i linje med påståendet att Electrolux har inget med styrningen av Husqvarna att göra! De är två separata bolag sen 14 år tillbaka.

//Trevlig kväll 😁

Det är möjligt de minns fel. Det kvittar nästan. De har inga heller nu som så många andra.

Att inte ägare påverkar företag är en rätt märklig tanke, där håller jag inte med.
Att de är seperata bolag och delades det vet nog alla, likaså att ägandet inte ändrades.

Investor ägs till exempel av Wallenbergs stiftelsen fast andra har aktier i det.
De har nog nåt o säga om hur Investor styrs.

Tidigare var det rätt lätt att se i namnen på styrelserna vilka som var aktiva i vad. Det går nog nu med (även om det är lite svårare idag) om man vill fördjupa sig i det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Williamm  
#689387 En liten tröst i den "Katastrof" att Jonsered försvinner är att:
Wikipedia har en bild på en Jonsered 2253 som representant för den moderna motorsågen!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motors%C3%A5g

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Erre  
#689388 Såklart. 👍

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Joakim S  
#693846 Skulle gå in som vanligt på Jonsered.se, och lasta ner en manual. Möttes av en sorglig syn😢.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Williamm  
#693850
Joakim S skrev:Skulle gå in som vanligt på Jonsered.se, och lasta ner en manual. Möttes av en sorglig syn😢.

Jag vet. Men du har räddat många som tur är och här finns det en del ipl:er, Manualer behövs väl knappt?
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/viewforum.php?f=175
https://store.chainsawr.com/blogs/illustrated-part-lists/1119912-jonsered-illustrated-part-lists

Hälsningar Williamm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693899 Det mesta sprängskisser o lite manualer finns nog o ladda ner om man letar lite eller frågar.
Men detta var inget smart drag av Elux/HVA.

Avatar Fallback

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

550  
#693996 Hur hanterar återförsäljarna att Jonsered försvinner? Kommer Husqvarnamärket öka sin försäljning genom att sälja även hos en del gamla Jonseredåterförsäljare? En del kanske slutar med denna marknad eller börjar sälja Stihl?

Tycker man har sett Jonsered säljas lite här och där hos järnhandlare och maskinhandlare mm. Inte som med Husqvarna då det ofta är mer uppstyrt med max en butik per ort och som har Husqvarnas produkter som huvudförsäljning.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered fasas ut från svenska marknaden?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693997 Det skall bli intressant att se. Närmsta större orten här hemma har en officiell HVA-handlare och en handlare som säljer Jonsered. Troligen blir det andra sågar än HVA när Jonsered-sågarna tar slut.
Jag har shoppat en 346 från HVA-handlaren och en 2253 från Jonsered-handlaren så jag har inga preferenser där, men Jonsered-handlaren har av någon anledning inga möjligheter att t.ex. skaffa reservdelar till t.ex. Järnhästen så därför är det är ingen större förlust om den försvinner, förutom att priserna var lägre än de officiella från Jonsereds hemsida.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).