Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32965 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684426 Ser ut som när jag kör...

FTG
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#689165 God Jul forumister och tack till Fredrik och Torbjörn för att ni gjort skofgsforum till vad är idag.

Har en fråga anågende juridiken kring maskinleveranser. Vad har man för rättigheter som köpare vid sena leveranser? Har sökt på internet utan att hitta något vettigt. Ska prata med min släkting i mellandagarna som är jurist, hon är dock verksam inom ett annat område och kan därför inte allt kring köplagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

svampbob  
#689175
jakobn skrev:God Jul forumister och tack till Fredrik och Torbjörn för att ni gjort skofgsforum till vad är idag.

Har en fråga anågende juridiken kring maskinleveranser. Vad har man för rättigheter som köpare vid sena leveranser? Har sökt på internet utan att hitta något vettigt. Ska prata med min släkting i mellandagarna som är jurist, hon är dock verksam inom ett annat område och kan därför inte allt kring köplagen.


Jag tror inte att köplagen är tillämplig om du har skrivit på köpekontrakt. Då är det kontraktet som gäller.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689197 "Oskäligt dröjsmål" kan man få kompensation för. Säger kan. Att verkligen få det kan vara svårare.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#695730 Idag åker jag till säljaren för att skriftligen häva köpet av vagnen eftersom jag inte kan få ett leveransdatum.
Hela situationen är mycket märklig, tror inte jag kan klandra ÅF men det hjäper ju inte mig när jag nu måste ställa in jobb och förhandla med kunder för att fördröja andra. Står i valet att hyra in skotare, eller dra ner på delar av verksamheten tills jag fått tag på en vagn, vilket antagligen inte blir aktuellt förrän nästa säsong.
Har jag och juristen tolkat kontraktet rätt kommer säljaren ha två veckor på sig att leverera vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#695731
Skogsola skrev:"Oskäligt dröjsmål" kan man få kompensation för. Säger kan. Att verkligen få det kan vara svårare.


Som jag tolkar kontraktet är det nog som du säger, är nog svårt att få någon kompensation om inte 8-10 veckor har gått efter leveransdatum. Sedan tar det antagligen mycket energi att få genom, också ska jursiten på Ludvig ha en bra slant också. Tveksamt om det är värt att lägga tid på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#695948 Hör och häpna, på väg in genom dörren hos ÅF skymta jag en Vreten 1000. Så jag traska in och fråga om det var min vagn, och kunde på vägen ut slänga köphävarpapperna. Hade tydligen anlänt strax innan jag kom dit.
Kanske hjälpte mina hot tidigare i veckan om att häva köpet. Sågen står stilla nästa vecka i väntan på vagnen så det var verkligen i sista stund. ÅF har skött det bra men är mindre nöjd med Vretens insats hittills, blir ju alltid någon som är missnöjd när man säljer samma vagn till två personer efter att ha uppmanat till köp för att det bara finns delar till en vagn.

Traktorn står på verkstan hos ÅF nu och hoppas kunna hämta hem ekipaget på i början på veckan. Det är ju ingen stor vagn, men en JD 1640 ser väldigt liten ut framför denna. Bjuder på två bilder, återkommer med hur tillkoppling är löst när vagnen är hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ss0803  
#695955 Härligt att väntan är över!

Hur är den byggd? Bromsar fram och navmotorer bak?

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

molnia  
#695959 Man blir ju nyfiken på vad det är som gör att vreten har så svårt med delarna, är det corona eller annat? Frustrerande när det är så dåligt med info att vagnen bara står där utan att få info om att den var på väg, hade ju varit skönare i magen att få veta vad som händer....
Lider med dig..

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695961
jakobn skrev:Hör och häpna, på väg in genom dörren hos ÅF skymta jag en Vreten 1000. Så jag traska in och fråga om det var min vagn, och kunde på vägen ut slänga köphävarpapperna. Hade tydligen anlänt strax innan jag kom dit.
Kanske hjälpte mina hot tidigare i veckan om att häva köpet. Sågen står stilla nästa vecka i väntan på vagnen så det var verkligen i sista stund. ÅF har skött det bra men är mindre nöjd med Vretens insats hittills, blir ju alltid någon som är missnöjd när man säljer samma vagn till två personer efter att ha uppmanat till köp för att det bara finns delar till en vagn.

Traktorn står på verkstan hos ÅF nu och hoppas kunna hämta hem ekipaget på i början på veckan. Det är ju ingen stor vagn, men en JD 1640 ser väldigt liten ut framför denna. Bjuder på två bilder, återkommer med hur tillkoppling är löst när vagnen är hemma.

Konstigt att samma sak hände mej med en gripskopa för många år sen från Vreten, av nån anledning fick dom inte fram kolven på flera månader??
Tilläggas bör väl att de Vreten har ju kursat och de är Bala agri som bygger grejerna på annan ort...

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#695973
ss0803 skrev:Härligt att väntan är över!

Hur är den byggd? Bromsar fram och navmotorer bak?

Japp det är skönt har varit en klump i magen......har en husstomme ståendes som inte gått att färda förrän vagnen kommer, tack och lov har den kunden varit förstående. FÅr bli en läxa inför framtida maskinköp.

Det är trumbormsar fram (billigare), och navmotorer bak. Jag ordnar detaljbilder på det som önskas. Tycker konstruktionen från bakände till ventilpaketen där framme känns väldigt genomtänkt. Men han inte studera alla detaljer igår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#695975 Ja det stämmer att Bala är säljare och den tillverkas på deras fabrik. Jag hörde från en annan som beställde Moheda att det var ungefär samma fördröjning efter avtalad leverans. Corona påverkar nog en hel del. Vad som egentligen hända var att jag blev övertalad att bestämma mig snabbt för de bara hade delar till 1 driven vagn och leveransentiden för delar var lång, sedan visa det sig att någon annan prioriterades och fick en driven vagn.
Sedan var där lite märkliga grejer där emellan. Men det var framförallt det förstnämnda som reta upp mig. De hade kunna rädda hela situationen genom att i god tid höra av sig och be om ursäkt med en rimlig eller orimlig förklaring, kompensera på något sätt eller bara skicka en låda choklad med ett kort. Då hade jag antagligen varit nästan lika glad för det. Har inget problem med att säljare eller tillverkare gör fel eller klantar sig, det gör ju jag också på jobbet, men då kommer jag med mössan i hand och kompenserar kunden på ett eller annat sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#697209 Tråkigt att det krånglat med leverans för dig, men bra att ljuset syns i tunneln.

Tror säkert du kommer bli nöjd. Här lyfts med lätthet en stock på ca 1,38m³.
1611856368_img_20210128_154115083.jpg

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#697284
JohannesG skrev:Tråkigt att det krånglat med leverans för dig, men bra att ljuset syns i tunneln.

Tror säkert du kommer bli nöjd. Här lyfts med lätthet en stock på ca 1,38m³.
1611856368_img_20210128_154115083.jpg


Hej, ja det var kanske också lite naivt och tro att man ska få en maskinleverans i tid, men man lär så länge man lever. Ska inte planera jobb som är beroende av maskinleverans förrän tidigast 8 veckor efter utsatt leveransdag.

Angående hastighet på kran och din video, har konstaterat att med den pumpen som levererats går kranen mer än tillräckligt snabbt för min verksamhet. Har ännu inte varit i närheten av den farten du har på videon......tar lite tid att lära om, har speciellt svårt att få in hur jag ska få stickan att röra sig på rätt håll. Är kanske tvärtom mot vad det var på gamla kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Sune__  
#697404 Jag jobbar själv inom industrin och det är problem att få fram material. Vi tillverkar tunga fordon och vi har haft en suverän orderingång hela vintern och skulle vilja öka produktionstakterna för att möta efterfrågan. Tyvärr så är det helt omöjligt för många underleverantörer har ingen möjlighet att förse oss med material, ingen hade trott på en så snabb återhämtning.
Detta påverkar för vår del leveranstider en hel del, normalt är ledtiden från order till leverans runt 8-10 veckor nu är vi och sniffar på 15 veckor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).