Skogsnyheter

LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

5 inlägg 2628 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

Fredrik Reuter  
#688668 Länsstyrelsen i Dalarna går nu ut med en varning om att det är för lite snö för snöskoteråkning i stora delar av Dalarnas län. Kan du inte säkerställa att mark och vegetation inte skadas så ska du låta snöskotern stå. Ett bra exempel är att skogsplantor kan skadas om man kör snöskoter över ett planterat hygge om det är för lite snö.

Här är Länsstyrelsens råd till snöskoterförare:

1. Åk endast skoter om du kan säkerställa att mark och växtlighet inte skadas. Läs på om när och hur du får köra skoter på länsstyrelsens hemsida.

2. Om du ser någon bryta mot gällande regler – prata med den och berätta om vad som gäller. Ofta handlar det om okunskap.

3. Om det inte hjälper att prata med personen kan du tipsa eller anmäla till polisen som har tillsynen över terrängkörning.

Här är allmänna regler för snöskoter:

Snöskoter får bara köras på väl snötäckt mark där varken marken eller växtligheten skadas. Inom vissa områden är skotertrafiken reglerad genom skoterförbud. Det gäller framför allt i fjällen. Där får du bara köra längs markerade skoterleder.

Snöskoterkörning omfattas inte av allemansrätten och du har därför ingen självklar rätt att köra på annans mark. Som skoterförare bör du i första hand köra på markerade skoterleder. För allmänna skoterleder ansvarar oftast Länsstyrelsen eller kommunen. Vissa skoterleder sköts av skoterklubbar eller andra aktörer.

Även på skoterleder ska du tänka på att köra varsamt. Om snötäcket är så tunt eller löst att skotern kommer i kontakt med marken räknas det som barmarkskörning, vilket inte är tillåtet.

Körning med snöskoter är tillåten på väl snötäckt och tjälad mark. Det får inte finnas någon risk för att det blir skador på mark och vegetation, till exemepl plantor på nyplanterad skogsmark. I stora delar av fjällen, i länets nationalparker samt i många naturreservat är skotertrafik endast tillåten på skoterleder.

Körning ska alltid ske med hänsyn till djur, natur och friluftsliv.


Mer om varningen: https://www.mynewsdesk.com/se/lansstyre ... ng-3061528




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

Kse  
#689105 Ja det är för lite snö, går bara att köra på älven.
Men det blev en lite ofrivillig tur eftersom nån tomte (farsan) lånat min skoter för en sväng, men jag tömde i vanlig ordning tanken i våras så han kom inte så långt, så det blev bärgningsuppdrag med reservdunken i högsta hugg.

Användarvisningsbild

Re: LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

Erre  
#689116 Klart farsgubben måste låna Ockelbon 😄

Avatar Fallback

Re: LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

tallen100  
#689133 Då vet du att skotern startar och går på den gamla bensinen 👍

Användarvisningsbild

Re: LST varnar: För lite snö för snöskoter i Dalarna

Stenrik  
#689155 2 cm är väl tillräckligt? 😉

(okej, det vara bara en kort snutt på över egen mark/med lov)

Jag kommer ihåg en vinter med mycket snö. Tillräckligt för att köra över granplantering utan att plantorna tar stryk.
Då passade jag på att köra ut gallringsvirke med snöskotern. Det hade fallit nysnö, så mitt skoterspår var det enda som syntes. Jag hade kört längs skoterleden och sen upp i stenhelvetet i egen skog med arbetsskotern.
Plötsligt kommer det två hipsters - ni vet såna där vars skotrar och skoterkläder tävlar om vilka som har de fulaste neonfärgerna. Det smäller och hoppar.
De kommer upp till mej där jag står och lastar. Sen frågar de om det här är skoterleden..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).