Traktorer och processorer

BM 700

7 inlägg 4549 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 700

arras  
#667085 Hej.
Letar efter en vettig traktor till inte alltför dyr peng.
Har hittat en BM 700 som efter beskrivning och bilder verkar vara i hyfsat skick.
Men, den saknar snabbväxel eller iaf spaken. Om jag fattat det hela rätt så till vänster om ratten sitter L/H och ytterligare till vänster ska snabbväxeln sitta.
Tillverkades BM 700 utan snabbväxel? Någon som vet?
Traktorn ska mest användas till ev snöröjning och lite vedhantering, så för min del har nog snabbväxel eller inte så stor betydelse. 😉



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: BM 700

Sörmlandsskog  
#667091 Vi har en 430 och en 700 i familjen. Det stämmer vad gäller spakarnas placering, vi har båda spakarna där iaf. Om de tillverkats utan snabbväxel vet jag inte, men det får du nog snart svar på av någon annan.

Vi har snabbväxel på 700an, men inte på vår 430. Kan inte säga att jag tycker det är ett stort problem att vara utan (är ju också en sak mindre att underhålla och reparera). Båda traktorerna är trevliga. På minussidan vad gäller 700an är att den inte är vidare bränslesnål, är rätt stor och tung (i min värld, men inte jämfört med en modern jordbrukstraktor) och inte har fyrhjulsdrift. Skulle jag köpa en traktor i den storleken nu skulle jag i första hand leta fyrhjulsdrivet, men får du ett vettigt pris på en 700 i bra skick tror jag inte du blir besviken.

Avatar Fallback

Re: BM 700

Forestry  
#667557 Vi hade en Bm 700 för 10 15år sen, var grymt nöjd med den. Perfekt gårdstraktor. Gjorde de mesta med den körde jordbruk, skogsbruk och allt annat som finns att göra på ett mindre jordbruk. Nakdelen med den var nog i skogen, lite stor och klumpig och som sagt ingen fyrhjulsdrift. Små hjul fram som gjorde att en stubbe kunde ställa till problem, samt lite låg under hitch kroken bak. Grannen hade en bm 430 i skogen, han var som en vessla med den!

Annars var den suverän, lättmekad och mycket reservdelar. Det enda som jag har hört vara en akilleshäl på dom var snabbväxeln. Men att den kan man ju leva utan. Är vell transport på väg som den kan vara saknad kanske. Annars inom gården så funkar det nog precis lika bra utan!

Avatar Fallback

Re: BM 700

arras  
#667627 Tack för svar-
Lite konstigt det här med snabbväxeln. på bilder jag sett sitter en täckbricka över "spåret" för snabbspaken. Och det verkar inte vara något hembygge utan ser ut som original.
Jo jag har letat fyrhjulsdrivet men tycker priserna rasar iväg när man ska ha något alltför gammalt.
Jo jag vet, BM 700 är ju inte alltför färsk. Men lite grann känns det säkrare att köpa en lite äldre tvåhjulsdriven

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 700

rikard_e  
#667641 Mig veterligen kom aldrig 700 utan trac trol som snabbväxeln kallades på volvo-bm.
650 från 1970-72 var standard med trac trol.
650 1972 - 1982 var tillval.
700 1976-1982 var standard.

Bra med 700an är tyngden, trots 2hjulsdriften så drar den rätt bra med över 4000 kg.
Du kan rätt enkelt bygga om med snurrstol och få plats bakåt.
Helt okej hydraulflöde på 36L/m

Det tråkiga med dom är D42an som anses som rätt törstig motor.
Lägsta punkten är under draget, 25 cm är inte jättekul att åka in i skogen med.
Spindlarna kan bli ett problem i skogen.
Svängradien är inget som imponerar.

Avatar Fallback

Re: BM 700

moonshinefarmer  
#689041 Hej. Jag har också en Bm 700 som saknar snabbväxeln. Min traktor är av årsmod 1980
God Jul 😊

Avatar Fallback

Re: BM 700

arras  
#689257 Se där, då kanske det inte är helt ovanligt. Jag tänkte försöka forska lite närmare, via BM forum kanske.
God Jul.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).