Skogsnyheter

Tall bättre än gran på nästan allt

32 inlägg 9246 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tall bättre än gran på nästan allt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688922
halvproffs skrev:Gremminiellaangreppen för 10 år sedan var väl bara en vindpust mot dagens barkborrestorm?

Vindpust vet jag inte. Vi var och kollade på flera hundra hektar med hyggen där 20-40 årig skog bara dött utanför Fredriksberg i bergslagen. Även här nere i Småland ver det stora skador och man fick gå och stämpla gallringarna för att kunna avgöra vilka träd som inte skulle klara sig.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tall bättre än gran på nästan allt

Knagge  
#688923 Jag bor i gränstrakterna mellan Gislaveds och Värnamo kommun och här har det jagats hårdare efter stormen Gudrun . Innan Gudrun hade vi väldigt svårt att få upp tall här med . Nu ser man fler både blandskogar med tall och rena tallföryngringar . Nycken till att få älgkorna att bli mer mobila är och skjuta deras kalvar . Då blir det färre älgar och dom får ett större vinterrevir så dom stannar inte länge på samma ställe om dom inte har kalvar . Vildsvinshundar som driver runt dom varje helg gör att dom inte får så många kalvar .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).