Servicebyggnader

Bygge av maskinhall till låg kostnad

31 inlägg 19685 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688792 För ungefär ett år sen bestämde jag mig för att bygga en maskinhall till mina leksaker: Hymac 580B och Fiat 1180
Tänker lägga upp bilder på bygget här.
Men först vill jag dela med mig av denna video som visar byggförloppet. Mvh Håkan





   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

stone66  
#688868
Andy808 skrev:För ungefär ett år sen bestämde jag mig för att bygga en maskinhall till mina leksaker: Hymac 580B och Fiat 1180
Tänker lägga upp bilder på bygget här.
Men först vill jag dela med mig av denna video som visar byggförloppet. Mvh Håkan


Imponerande det går med enkla medel om man vill snyggt jobbat😀👍

Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688893 Kul att se av flera orsaker.
Först, Hymac 580B en sån var den första grävmaskin jag kört, Pappa hade 6 st Hymacar
genom åren och den första var en 580B.
Andra, alltid skoj med film, särskilt med så fint ljud på Ford-sexan. Extraplus för kort speltid.
Tredje, extra kul att se ett budgetbygge. Alla kan bygga med stor börs, men inte alla kan hålla en låg budget.
Fjärde, kul lösningar på bygget tex plåtreglarna färdigt hopspikade på marken, mkt intressant.
Femte, vankanter på reglarna, så gör jag åxå. Jag vill utnyttja max de stackars pinnarna jag hämtar från skogen.
Grattis och God Jul.
PS jag har en överbliven sticktub ifall du är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

fendt311  
#688895 +1 bara att hålla med ovanstående kommentarer. Vilket jätte bra jobb ni gjort. Förvånad över att ni byggde sektioner på marken. Det var något nytt. I varje fall för mig. Härlig film att se nu när man kommit hem från jobbet i kväll. 👍👍👍

Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Emil83  
#688897 Ja jäklar va fint andy808! Kul att du delade med dig och jag håller med om att det är roligare med budgetbyggen😀👍

Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688926 Tack 😀
Här kommer lite fler bilder på bygget.
1608713713_20200421_154057.jpg
1608713713_20200419_185710.jpg
1608713713_20200304_141257.jpg
1608713714_20200425_172801.jpg
1608713713_20200425_172003.jpg
1608713712_20200328_173321.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688927 Mer bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688930 Och mer. Som ni ser byggde jag nästan allt på marken och lyfte upp med grävaren. Till och med läkten byggdes på marken

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688934
Slurfi skrev:Kul att se av flera orsaker.
Först, Hymac 580B en sån var den första grävmaskin jag kört, Pappa hade 6 st Hymacar
genom åren och den första var en 580B.
Andra, alltid skoj med film, särskilt med så fint ljud på Ford-sexan. Extraplus för kort speltid.
Tredje, extra kul att se ett budgetbygge. Alla kan bygga med stor börs, men inte alla kan hålla en låg budget.
Fjärde, kul lösningar på bygget tex plåtreglarna färdigt hopspikade på marken, mkt intressant.
Femte, vankanter på reglarna, så gör jag åxå. Jag vill utnyttja max de stackars pinnarna jag hämtar från skogen.
Grattis och God Jul.
PS jag har en överbliven sticktub ifall du är intresserad.


Tack för fina kommentarer 😀 Ja vissa tycker jag varit lite snål som lämnat lite vankant på vissa reglar, men man vill ju som du säger få ut det mesta ut varje stock.
Är sticktuben till en 580B. Kan vara intressant isåfall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

halvproffs  
#688945 Lika imponerad av filmen som bygget 👍

Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Camaro1969  
#688958 BRA JOBBAT!

har en fråga bara varför du valde att använda skruvplåtar till takstolarna och inte typ plywood?

känns dyrt i sammanhanget..

men som sagt bra jobbat och snabbt!

Avatar Fallback

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Andy808  
#688960 Tack🙂 Ja beslagen gick på några tusen, men då jag ville göra det hyfsat snabbt så valde jag plåtar istället för kapa ut plywood.
Allt kapande av virket tog ju en ansenlig tid med.
Men det gjordes under vintern när det ändå inte gick göra så mycket annat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689113
Andy808 skrev:Tack för fina kommentarer 😀 Ja vissa tycker jag varit lite snål som lämnat lite vankant på vissa reglar, men man vill ju som du säger få ut det mesta ut varje stock.

Vankant är väl bara bra om man ökar utbytet av "vettiga" reglar på stocken. När jag sågar en regel/bräda med vankant så barkar jag den innan torkning, men jag ser att du har obarkade reglar. Timrade hus barkas ju normalt men även min vedbod som är ca 100 år gammal har barkade "reglar".
Vad är din erfarenhet med obarkade reglar eller behövs det olika metoder beroende på var i landet man bor? Här på västkusten verkar obarkade reglar vara tabu.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

halvproffs  
#689144 Barken ska inte vara kvar. Flera olika borrar som gillar den.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av maskinhall till låg kostnad

Vardon  
#689145 Något jag ogillar med bark på tall och gran är allt mjöl som blir av nån kuse. Med åren släpper barken och under det ligger mjöl som lortar ner. Får jag vankant när jag sågar så barkar jag direkt för att slippa skräpet. Men det är jobb det med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).