Motorsåg och handhållet

Livslängd kedja och svärd?

44 inlägg 8181 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688839
johan eriksson skrev:Och som svar på hur långt ett snöre är 😉
1608658988_9d756cc7-ada5-4c1e-aa21-a4aae7108909.jpeg

🤣 Lite kul är den förstås trots att den saknar verklighetsgrund då ett snöre är just ett snöre oavsett längd..😛

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

johan eriksson  
#688844 Jo, det korrekta sättet att definiera vad som är vad är ju diametern 👍

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688852
johan eriksson skrev:Jo, det korrekta sättet att definiera vad som är vad är ju diametern 👍

Det är mer komplicerat än så, skillnaden mellan t.e.x ett rep och en tross är på vilket sätt de är slagna. En s.k kabel kan alltså vara både ett rep och en tross, och ett rep kan vara mycket grövre än en tross..😳🤔

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Sture Andersson  
#688870 Har alltid kört med 13" tums svärd om det inte varit grövre fällning ,men nu har jag en 201 och sen 550 med 15" ,men härom dan när jag kom hem såg jag att det var ett hack i skogskängan efter motorsågen på översidan av tån ,3cm långt .Så borde nog köra med 13" om det inte är stora träd. Har aldrig lyckats med detta förut ,men det är nog lätt hänt om man har långa svärd när man kvistar.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Ent  
#688894 Nog finns det väl ett litet samband mellan kroppslängd och längden på svärdet? Själv är jag runt 187 cm i strumplästen, lång rygg och inte så långa ben. Jag kör helst med 15" på Hva 550XPn. Dels behöver jag nästan aldrig såga från två håll, dels når jag en liten gnutta längre ner utan att böja mig så mycket.

Om det råkar finnas en sten under trädet så prickar jag den, oavsett om jag kör 13 eller 15"😭

Men jag håller med om att när man kvistar grov gran och tall enligt den gällande tekniken så är 13" bättre. Oavsett så gäller det att tänka till så att man stödjer sågen mot stammen så mycket som möjligt, eller stödjer armbågarna mot lår/knän.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Stampep  
#688898
Ent skrev:Nog finns det väl ett litet samband mellan kroppslängd och längden på svärdet? Själv är jag runt 187 cm i strumplästen, lång rygg och inte så långa ben. Jag kör helst med 15" på Hva 550XPn. Dels behöver jag nästan aldrig såga från två håll, dels når jag en liten gnutta längre ner utan att böja mig så mycket.

Om det råkar finnas en sten under trädet så prickar jag den, oavsett om jag kör 13 eller 15"😭

Men jag håller med om att när man kvistar grov gran och tall enligt den gällande tekniken så är 13" bättre. Oavsett så gäller det att tänka till så att man stödjer sågen mot stammen så mycket som möjligt, eller stödjer armbågarna mot lår/knän.


Det är nog vanesak och arbetssätt mer, jag är 193cm och använder lika gärna 445an med 13" som 2253an med 15" . Förutom när det är kallt då 2253 har handtagsvärme 😉

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688900 13” var standardlängden inom svenskt skogsbruk och jag minns inte att det ens fanns kännedom om längre svärdlängder, jag är tämligen säker på att längre svärd än 13 inte var något som det talades om när jag gick skogsbruksskola i mitten på sjuttiotalet..🤔 att det fanns längre svärd, eller att ett längre svärd än 13 kunde vara lämpligt upptäckte jag när jag började med tomtfällningar i större utsträckning i mitten på åttiotalet. Under de senaste tio åren så har jag inte kört med 13” mer än vid ett fåtal uppdrag. 15” är en klart lämplig standardlängd på en 45-60 cc såg och 18-20 på de större sågarna vilket räcker gott och väl i de allra flesta fall.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

jannee  
#688901 För min del blir allt lite av en vanesak.
Har jag kört några dagar med 15 tum men därefter går över till 13 tums svärd känns 13 tummaren lite kort.
Å andra sidan blir det tvärtom när jag skiftar från 13" till 15" då känns sågen onödigt klumpig, men allt går ändå snabbt över.
Går inte att förneka att man ändå blir bekväm med 15", blir betydligt smidigare att fälla men kvistningen mer osmidig.
Värmen använder jag mig ALDRIG av, handskarna blir varma, snön smälter och vantarna blir blöta, gäller självfallet endast när det då är kallt och snöigt.
Dock är värmen ypperlig när det är plusgrader och fuktigt, torkar vantarna något.
5 kedjor/svärd är ungefär vad jag kör, därefter brukar toppen på svärdet vara något guppig, vänder svärdet när jag byter kedja.
Har också märkt att kedjorna slits fortare när man avverkar asp, blir snabbt slöa vid fällning.
Drar nästan alltid något tag vid varje tankstopp.
Inbillar mig att högt varvtal på kedjan sliter toppen på svärdet något mer.
Undrar lite vilken erfarenhet en riktig proffshuggare skogshuggare har, är själv bara en självlärd amatör.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688905
jannee skrev:För min del blir allt lite av en vanesak.
Har jag kört några dagar med 15 tum men därefter går över till 13 tums svärd känns 13 tummaren lite kort.
Å andra sidan blir det tvärtom när jag skiftar från 13" till 15" då känns sågen onödigt klumpig, men allt går ändå snabbt över.
Går inte att förneka att man ändå blir bekväm med 15", blir betydligt smidigare att fälla men kvistningen mer osmidig.
Värmen använder jag mig ALDRIG av, handskarna blir varma, snön smälter och vantarna blir blöta, gäller självfallet endast när det då är kallt och snöigt.
Dock är värmen ypperlig när det är plusgrader och fuktigt, torkar vantarna något.
5 kedjor/svärd är ungefär vad jag kör, därefter brukar toppen på svärdet vara något guppig, vänder svärdet när jag byter kedja.
Har också märkt att kedjorna slits fortare när man avverkar asp, blir snabbt slöa vid fällning.
Drar nästan alltid något tag vid varje tankstopp.
Inbillar mig att högt varvtal på kedjan sliter toppen på svärdet något mer.
Undrar lite vilken erfarenhet en riktig proffshuggare skogshuggare har, är själv bara en självlärd amatör.

Samma här..när ett 13 åker på så känner man sig ” snabb som blixten ” och ett 15 upplevs som något klumpigt vid övergången. Det där med asp är lite intressant, vissa hävdar att Aspen suger upp mineraler som skämmer kedjan, själv så tror jag mer på att aspens trådiga fibrer gör att oskärpa märks tydligare än på många andra trädslag..🤔 att svärdet blir ” guppigt ” på undersidan är en kombination av högt varv och otillräcklig kedjespänning. I övrigt håller jag med om att värmen lämpar sig bäst vid de tillfällen som du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

halvproffs  
#688912 Anders skulle heta Zixten.
Han är ju som blixten.
När han hugger med 13 tum.
Så fort så jag blir stum.
Hugger,dyker o fotar !
Det gör väl alla tokar?
Tyvärr så köpte han en Ford
En så vill jag inte ha på min gård
Med det vill jag hälsa han God Jul
Hoppas att forden går utan strul 👍 🙂
@anersimyra

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Ent  
#688916 Förlåt mig, tråden handlade om livslängd och inte svärdslängd😆

MS200:an inköptes som backup 2001 tillsammans med ett extra 14" svärd (vilket i praktiken blir som 13“ på denna såg). Direkt började Hva133SE:n krångla så 200:an fick hugga samtliga årsvedar t.o.m. 2012 då Hva 450XP:n kom till gården. XP:n har mest gått med 15".

Jag brukar kolla efter längsgående grader, men det blir just inga såna som behövt filas ned. Har kört rapsolja på senare år sedan jag blev invigd, stort tack till den som spred det tipset🙂👍.

Ett startsnöre, lite tändstift, vibrationsgummi, och några kedjor har jag slitit ut. Nu blir man väl utskrattad, men jag har aldrig bytt svärd eller drivhjul... När måste man göra det??

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

halvproffs  
#688920 Ja ursäkta, kunde inte låta bli att dikta lite.
Nog håller mina svärd och kedjor längre än vad en del skriver här allt.
Noga med kedjespänningen annars blir det grop på undersidan av svärdet och då bör man byta svärd. En för slapp kedja sliter svärd och sen är risken för kedjeavhopp stor.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688954 Det där med svärdstoppen långt ifrån huvet är trams. Långa svärd ger mer vikt i kasten eftersom svärd når hela vägen fram till toppen så hjälper det inte det träffar med nåt ändå.

Massivt är mer hållbart, fler drifttimmar/svärd.
Byt drev när det byts svärd rotera 5-10 kedjor per svärd så håller de bra o slits jämnt.

Bokehuggarna filar upp en kedja på en vecka.
Har sett dem som förbrukat ett laminat/vecka.
Likaså har jag sett massivt som höll mer än ett år på samma sågmodell, huggning och förare.
Skillnad på arbetssätt, arbete och teknik avgör mer i valet än pris och märken.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688979
halvproffs skrev:Anders skulle heta Zixten.
Han är ju som blixten.
När han hugger med 13 tum.
Så fort så jag blir stum.
Hugger,dyker o fotar !
Det gör väl alla tokar?
Tyvärr så köpte han en Ford
En så vill jag inte ha på min gård
Med det vill jag hälsa han God Jul
Hoppas att forden går utan strul 👍 🙂
@anersimyra

🤣 🤣 Tack för rimmet..👍😀 forrden går faktiskt bra, hurra, hurra, hurra..👍😀

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

tallen100  
#688983
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Jo, det korrekta sättet att definiera vad som är vad är ju diametern 👍

Det är mer komplicerat än så, skillnaden mellan t.e.x ett rep och en tross är på vilket sätt de är slagna. En s.k kabel kan alltså vara både ett rep och en tross, och ett rep kan vara mycket grövre än en tross..😳🤔

Det borde nån musiker kunna räkna ut,
Dom flesta band har ju en replokal.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).