Traktorer och processorer

Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

17 inlägg 9223 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Anse  
#622140 Finns väldigt mycket info här på Skogsforum om de olika modellerna från Hypro men knappt någon alls rörande den traktorburna motsvarigheten från BJM, nämligen Skogsolle 40. Den har dock tillverkats i ca 30 år så det bör ju finnas hundratals av dem ute i skogarna. Tycker det borde kunna vara ett prisvärt alternativ till Hypros rullmatade aggregat med kran, d.v.s 450 XL, med tanke på att nypriset är ca 65 - 85 kkr lägre beroende på vilken kran man väljer till 450.

Vore därför intressant om någon här som har erfarenhet av Skogsolle kunde skriva någon rad om sina åsikter.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

axwell  
#622145 Sök på "Hypro 300 vs skogsolle 40".

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

ss0803  
#622154 skogsforum.se

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Anse  
#622169 Tack för tipset men det finns inget direkta erfarenheter i den tråden av personer som använt Skogsolle så det var därför jag startade denna. Söker man på Internet finns det inget heller direkt att ta på. De videoklipp som ligger ute är gamla eller av sämre kvalitet. Lite märkligt att det finns så lite info om en maskin som tillverkats under så många år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Cbx79  
#688862 Hej Anse
Är relativt ny på forumet, och hittade din tråd.
Har haft en en Skogsolle 40v sen 2012 eller 13, minns inte så noga. Är överlag nöjd med den men har inget annat att jämföra med förutom manuellgallring. Varför jag köpte den var att jag fick låna en av en granne som hade haft en en 5-6 år och var helnöjd. Jag har modellen på vagn. Varför? Ett billigare alternativ, kran fanns ju redan + att man sitter inuti traktorn.
Det blir ombyte hela tiden, hugger 2-3 timmar sen in i traktorn o reda upp det. Hugg när det är uppehåll och ljust, upparbeta när det regnar eller är mörkt. Det går inte jätte mycket fortare med dom mindre träden men mycket roligare, och som någon skrev i en annan tråd, man är ju knappat trött när man kommer hem. Lite större träd går ju fortare och bitarna blir ju samlade i en hög, Där sparar man tid vid utkörningen.
Hoppas du hittar tillbaka till tråden och mina synpunkter och att dom kan vara till nytta.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Anse  
#691635 Hej Cbx79,

Tack för svar. Var på vippen i våras att köpa en ny, vagnsburen Skogsolle, då vi har en lämplig huggarvagn. Dock fegade jag(vi) ur i sista stund. Det hela är intressant men för vår del landar det i att vi inser att det vi klarar av att hugga själva är bäst att göra manuellt med tanke på kondition etc. Vid lite större avverkningar anlitar vi en granne som bedriver skogsentreprenad. Om något begagnat skulle dyka upp kan det nog bli intressant igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Cbx79  
#691785 Ja det är nog svårt att få lönsamhet i en liten galliringprocessor, för det går inte jättemycket fortare.
Det den kostar får man nog ta det mesta ifrån nöjeskontot.
Det kommer ju inte ut speciellt många begagnade, vare sig Hypro eller Bjm, men med lite tur så.
Hör av dig om det blir aktuellt, det finns ju alltid lite tips och förbättringar att förmedla.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

hlb  
#691798 De som räknar kortsiktigt får inte ihop det ekonomiskt Jag köpte min 450 XL med 6 m kran för snart 12 år sedan, när jag blev pensionär, ny för 280 000 + bef traktor ca 100 000. Har nu gallrat ca 100 Ha och räknar med att , vid slutavverkning, få 50 000 mer per Ha p g a mindre vägar kör- och stormskador. De som sett skogen säger inte emot mig. Ekipaget är fortfarande användbart och betingar nog ett värde på över 250 000 totalt. Jag är väldigt nöjd med lönsamheten och har haft roligt dessutom.
Senast redigerad av hlb mån 04 jan 2021, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Cbx79  
#692406 Hej hlb
Kortsiktigt eller inte, ibland måste man leva i nuet. Hur mycket du får ut mer vid slutavverkningen beror väl mer på hur du gallrar, inte med vad. Men du verkar har rätt stora arealer med gallringsskog, så visst kan jag hålla med om att det kanske inte bara är för nöje, utan ha bra grejer också att utföra arbetet med är kanske ett måste om man ska göra det själv. Men för min del som fömodligen har betydligt mindre att sköta så skulle jag klara det precis lika bra utan gallringsprocessor, men det är.. så mycket roligare med, så därför hamnar den hos nöjeskontot hos mig. Jag har ingen aning om hur mycket gallring Anse har, jag bara antog att han hade kanske lika som jag, och då är det inte lätt att räkna hem en sådan inom överskådlig tid rent ekonomiskt.
Och då kostade min processor ändå ca 90000 mindre än din.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692481 Går ju att sälja när det är färdiggallrat.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

hlb  
#692503 Färdiggallrat blir det aldrig, bara att börja en ny omgång. Har gallrat flera område två gånger på dessa 12 åren. Skälet att sälja blir aldrig när det är färdiggallrat, utan möjligen när gubben ligger i lådan, men jag har hört sönerna säga: "Hur skulle vi klarat detta utan Hypron?", så till salu utan byte blir den nog inte. De som tror att jag äger mycket skog, kan jag lugna med att jag bara har några fruktträd. Numera har sönerna fått ansvaret för de riktiga träden.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Blekingeskog  
#790838 Funderar också lite om det är några som kör skogsolle 40 och var dom har för erfarenheter av dem!
Har Niab 5-15 b nu, men funderar på något rullmatat istället!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Borrarn  
#791467 Jag har en Skogsolle 40 som jag haft i 12 år
Jag tycker det fungerar bra med en acceptabel prestation per timme .

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Blekingeskog  
#791512 Kör du tall, också med den??
Har en hel del första gallring i tall inom några år, blir för drygt med niaben i sådan huggning
Får ju inte ut sista biten heller med den utan får nypa av den med kvistkniven och böja sig ner o slänga den åt sidan!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Skogsolle 40 ?

Borrarn  
#791584 Jag har kört lite tall upp till ca 25 cm i roten och är det inte för grovkvistigt så funkar det bra.
Som alltid är det ju en fördel om det är fruset.Fördel med kran är om det är krokigt så går det att lyfta förbi kröken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).