Motorsåg och handhållet

Livslängd kedja och svärd?

44 inlägg 8280 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#688725 Är lite nybörjare i skogsbruket och en entusiast.
Hur länge räcker eller håller en kedja och svärd? Vet inte hur man ska specificera det men man kanske kan tänka sig i timmar sågning eller vad som är lämpligt.

Funderar just på det eftersom det var rea på kedjor och svärd, alltid bra att ha lite extra men man behöver inte köpa mer än vad man gör åt under 20år 😁

Har idag kedjor med drivlänk på 1,1 1,3 och 1,5mm



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

wigge  
#688729 Hur mycket stensågning har du planerat in under 20 år? 😉
Skämt å sido, en kedja räcker bra länge med rätt skötsel och utan allt för mkt fadäser..
Hur mycket ska du såga på ett år?

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

totte  
#688730 Skall du syssla lite aktivt med gallring i skogen så lär du hinna göra av med en hygglig bunt kedjor under 20 år. Beror förstås på hur noga du är när du sågar, men att helt undvika stensågning och att såga i marken kan man inte räkna med. Skall du köra utmed en väg där det dammat en del så är det ett evigt filande eftersom det sitter sand i barken. Kapar du ved som legat på marken, samma sak.

Så det är inte så lätt att säga. Beror ju på också om du vill fila i fält, eller fila/slipa därhemma och ha en knippe kedjor med ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#688738 Jag kan köpa kedjor för 50kr, halvmejsel, lagom hårda alltså lätta att slippa. Kanske borde köpa några mer, är en utförsäljning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688747 Köp rubbet om det är gångbar dimension och känt märke. Köpte rubbet av .325 56 1,5 i en kk utförsäljning en gång. Räckte i 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Vardon  
#688749 Nån speciell orsak att du har så många olika storlekar. Är det till samma svärdslängder hade jag definitivt jobbat på att få ner antalet.

Är du säker på att du vet vilka längder etc du trivs med? Jag har gott om 13” kedjor men använder helst 15” svärd. Och ett svärd har 1,5 så den går som skitsåg just för att köra slut på alla kedjor.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688753 Kedjor har blivit en djungel. Börja med att fasa ut 1.1. Hade tänkt fasa ut 1,3 men nu kommer de nya braiga X-cut kedjorna bara i den bredden.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#688762
Vardon skrev:Nån speciell orsak att du har så många olika storlekar. Är det till samma svärdslängder hade jag definitivt jobbat på att få ner antalet.

Är du säker på att du vet vilka längder etc du trivs med? Jag har gott om 13” kedjor men använder helst 15” svärd. Och ett svärd har 1,5 så den går som skitsåg just för att köra slut på alla kedjor.


Det är vad som följde med motorsågen Stihl 194 1,1mm, Husqvarna 445 1,3mm och ett Kina såg med 1,5mm. Gillar 1,5mm drivlänk känns väldigt stabilt, tycker om lite längre svärd, man ser bättre och behöver inte böja sig så mycket när man kvistar. Längre svärd ska vara säkrare också, men blir lite dyrare. Har 20tums svärd, men det blir lite klumpigt.
Tyvärr så var alla 1,5mm 15 tums kedjor redan slut. Finns att köpa kedja och svärd 15 tum för 135kr är också billigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688768 För långa svärd är en styggelse. Träna in rätt arbetsteknik. Du ska inte sträcka dig ner till marken med ett för långt svärd. Stammen ska ligga på underlag så att den kommer upp till dig.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#688773
Skogsola skrev:För långa svärd är en styggelse. Träna in rätt arbetsteknik. Du ska inte sträcka dig ner till marken med ett för långt svärd. Stammen ska ligga på underlag så att den kommer upp till dig.


Vad är nackdelen med långa svärd tänker du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688781 Hur lång livslängden blir är lite som att efterfråga längden på ett snöre.. 😀 gallringshugger man intensivt och filar vid åtminstone varannan tank så räcker en kedja i runda slängar i tio arbetsdagar. Vid naturvårdshuggning som jag för närvarande sysslar med så räcker en kedja typiskt i ett par månader såvida man inte hugger i sten. Vad gäller svärd så är de solida svärden överlägsna laminatsvärden. Själv så använder jag solida Tsumura på tre 50 cc sågar som jag varvar emellan och de svärden har hittills hängt med i ett par års tid och är fortsatt långt ifrån slitna. Mitt äldsta svärd är ett solitt Oregon powermatch på 36” som jag köpte någon gång i mitten på nittiotalet, men det kommer förstås sällan till användning..🙂

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

johan eriksson  
#688793 Och som svar på hur långt ett snöre är 😉
1608658988_9d756cc7-ada5-4c1e-aa21-a4aae7108909.jpeg

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688804
Skogshenke skrev:
Vad är nackdelen med långa svärd tänker du?


Framför allt är de otympliga. Enligt svensk standard (motorsågskörkort) fälls även mindre träd med sågning från två håll. Kvistning ska ske med sågkroppen vilande mot stammen, Ett långt svärd har då ingen annan funktion än att hitta sten under stammen. Dessutom frestar ett långt svärd sågen hårt och kan i värsta fall orsaka vevaxelbrott. Enda gången det är motiverat med svärd längre än 13" är när du inte kan kapa förstastocken från ett håll eller vid rotkapning av vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Joakim S  
#688807
johan eriksson skrev:Och som svar på hur långt ett snöre är 😉
1608658988_9d756cc7-ada5-4c1e-aa21-a4aae7108909.jpeg

Underbart! 😂😂👏🏻👏🏻

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#688836
Skogsola skrev:
Framför allt är de otympliga. Enligt svensk standard (motorsågskörkort) fälls även mindre träd med sågning från två håll. Kvistning ska ske med sågkroppen vilande mot stammen, Ett långt svärd har då ingen annan funktion än att hitta sten under stammen. Dessutom frestar ett långt svärd sågen hårt och kan i värsta fall orsaka vevaxelbrott. Enda gången det är motiverat med svärd längre än 13" är när du inte kan kapa förstastocken från ett håll eller vid rotkapning av vindfällen.


Låter ganska logiskt, dock i USA förespråkar man längre svärd av säkerhetsskäl och ergonomi, lite i motsats till Sverige. De anser att svärdstoppen ska vara så långt från huvudet som möjligt i fall det blir kast.
Svårt att tro att vevaxeln ger sig om svärdet är långt så länge det inte är billigare såg i plast, ser inte logiken riktigt. Störst påfrestning är alltid när man sågar eller övervarv.
Kan nog se att förlust av energi och slöseri på kedjeolja är största anledningen, förlust av energi samt kraft kräver större såg som väger mer som i sin tur sliter på kroppen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).