Traktorer och processorer

nya däck till traktor

19 inlägg 17987 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nya däck till traktor

valte  
#384259 Hejsan jag är på väg att införskaffa nya bakdäck till jordbrukstraktorn valtra 700

det sitter radial däck runtom nu men jag undrar om jag kan införskaffa diagonal bak nu. Sedan byta framdäcken vid behov längre fram?

En annan fråga är olika däck märkningar, det sitter 16,9 R34 michelin som e helt spruckna
jag undrar om 16,9r34 är samma som att köpa 420/85 r34 ??

Sen undrar jag självklart vad ska man ha för märke? jag letar däck för runt 6000 +moms minst 10 lagers diagonal
alternatift radial men då ska de va 144 min

jag har kollat runt och hittat några privärda och undrar om nån kan recomendera nån av dessa

Alliance
Bkt
Cultor
Petlas
Mitas
det är alla däck jag kännerigen som är helt ok vad jag vet

sen har jag hittat konstiga märken som Seha knh 50 tokbilliga 149 tryckklass radial
och även Speedways Gripking Forestry
dom senaste hittade jag på deckonline

tacksam för svar av några visa män. Däck är en ren djungel bara pungen som sätter gränsen



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

Magsmann  
#385228 Hej @valte.
I skogen är diagonal mycket bättre än radial däck, radial kan upplevas som slät att köra med.
16,9 R34 är det samma som 420/85 R34, ja.
Hur bred är fälgen din bak? Oavsett skulle disse däcken passa om det är 13", 14" eller 15".

Diagonal: 16,9-34, men också ibland 420/85-34
Radial: 16,9R34 eller 420/85R34

Är det nya diagonal-däck du behöver? Hvad med Nokian Forest TR? Eller är dom kanska lite dyra...

Avatar Fallback

Re: nya däck till traktor

valtra mega  
#385255 420/85R 34 är inte samma storlek som 16,9R 34 utan motsvarar 16,9R 38

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

stegmaster  
#385372
valtra mega skrev:420/85R 34 är inte samma storlek som 16,9R 34 utan motsvarar 16,9R 38
`

Va??? :surp:

Avatar Fallback

Re: nya däck till traktor

valtra mega  
#385381 Ni har helt rätt 420/85R-34 motsvarar 16,9-34 tänkte lite fel är ju 420/85R-38 som motsvara 16,9-38

Avatar Fallback

Re: nya däck till traktor

rikard_e  
#385395 Har inte så mycket att komma med som inte redan är sagt.

Men Alliance är dom däcken som sitter på MF standard nu för tiden

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

ananders  
#385397 Jag har Cultor och Mitas diagonaldäck på min valmet 700. Kommer inte ihåg vilka som sitter bak men till de timmar jag kör om året fungerar de. Bytte alla fyra däcken samtidigt och det gick på 14.000 kr, skiftat och klart.

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

Skogstomte  
#385465 Vi köpte Petlas för tio år sedan och de har inte svikit. Har väl gått ett par tusen timmar nu och är kanske halvslitna. Priset mot känt märke gjorde att man hade råd med byte i halvtid om man vill, de kan ju bli hala i slutet, då gör det inte så ont att byta...

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

stegmaster  
#385522 Ta det lungt bara när ni bytar, det kan tydligen vara dödligt. :sad:

http://gardsdrift.no/omkom-d%C3%A5-trak ... ksploderte

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

Göt  
#385538 Oj va hemskt

Vet att nåt sånt hände i Sverige för många år sedan men det var en fälg till en vagn som var ihopbultad. Tror att dom fick lov att ha en säkehetsbur sedan när dom pumpade såna däck

Avatar Fallback

Re: nya däck till traktor

rikard_e  
#385545 Man ska aldrig pumpa upp något större än ett bildäck utan bur.

Ska man fylla på ska man ha minst 2 meter slang och hörselskydd.

Trycket i ett traktordäck är inte högt, men det har en stor volym.
Tråkigt att man ska behöva omkomma för något sånt.

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

valte  
#386893 stort tack för visat intresse!

Det vart ett par bkt 12 lagers skiftade om dom själv.
Kan säga att skifta radialdäck är hur lätt som helst diagonaldäcken med förstärkning är betydligt hårdare och spetsigare men det går vill jag säga tog 60 min / däck

   TS
Avatar Fallback

Re: nya däck till traktor

Elfving  
#386935 Mitas skall du inte vara rädd för. Min traktor har dessa original sedan 2008 (radial) och jag var blivit tvungen att byta ett framdäck på verkstad pga klantig körning nära stålbalkar i djupsnö. Mitt nya framdäck är ett Firestone radial, och faktum är att jag upplever det som sämre än Mitas!

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

DanEn  
#688637 Hej
Har
Jag har också en fråga om däck, vad är skillnaden mellan 16,9-34 och 16,9-14-34?

Användarvisningsbild

Re: nya däck till traktor

HannuRöj  
#688642 Är ingen skilnad. 14" är äldre beteckning för samma storlek. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).