Skogsvagn (Huggarvagnar)

FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

14 inlägg 5399 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688545 Det är två säljare av huggarvagnar som kör kampanjpris på två snarlika 9 tons huggarvagnar. Vilken tror vi är bästa köp? Priset är 165' resp. 180'. Frågar åt en vän.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Fredrik Reuter  
#688594 Har du länkar till respektive, lite oklart vilka det är exakt (bestyckning och så)

Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688602 Båda två har annonserat här på skogsforum! 😉 Med kampanjpris fram till nyår och snarlik utrustning. 9 ton, 400 hjul, lättviktspaket, radiovinsch. Kran med utskjut 6,5 meter +- nån dec.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Torbjörn Johnsen  
#688603 Här finns länkar till info om vagnarna om det är dessa modeller du menar?

FTG SKOGSVAGN FB90 MED KRAN FB63T

Trejon Multiforest MF950 Vikkran MFV6500

Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688608 De vagnarna är det. Fast i kampanjen kostade Trejon 180' och hade radiovinsch och el on/off på grip o utskjut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

JohannesG  
#688610 Vågar inte uttala mig om kvalitén. Är generellt skeptisk till vagnar under 10ton. Men vår Mowi 12ton (FTG) från 90talet håller mycket bra. Om kvalitén är samma idag vet jag ju inte med säkerhet.

Om jag bara går på siffrorna hade jag valt Multiforest då kranen de erbjuder i länken Torbjörn postade är starkare.

Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688616 FTG vagnen är en billighetsvariant från Baltland. Men den behöver inte vara sämre för det.

   TS
Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

alias  
#688619 Det går inte att få provköra dem bägge?

Tror inte att jag har sett en Multiforest i verkligheten, och FTG har väl haft lite varierande kvalitet under åren låter det som.

Stabilitet och följsamhet är ledord i enligt min mening.

Tänker att utöver kranlängd och lyftkraft så hade jag velat få reda på vagnens resp. kranens vikt och vagnens bredd samt avstånd mellan dragöglan och boggiaxeln + ramstyrningens maximala sidoförskjutning.

Vad ska vagnen dras av för traktor?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Camaro1969  
#688649 så kallade kampanjpriser ger jag inte mycket för.

inte heller ordinarie priser.

när denna "kampanj" löpt ut, var så säker att det kommer en ny :)

Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Fero  
#688688 Hej Skogsola.

Har en MF 105 av äldre generationen, den som lastar 10,5 t med 6600 kranen.
Har bara positiva erfarenheter av den, men den är ju lite kraftigare än den du tittar på.
Kvalitetsmässigt så tycker jag den håller god klass. med smörjbara lager och bra låsningar på sprintar. Bra stark färg/lack.
Kanske inte rätt att jämföra med nya gen 9 t men grunderna tycker jag är helt ok för den prisklassen på vagn.
/Fero

Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688709 Spånar mest och nya kampanjer blir det så det är ingen ko på isen. Tänker mig så småningom en stillsam pensionärstillvaro när man kan manuellhugga någon undertryckt gran i nån vägkant.

   TS
Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

Ricky  
#688907 Jag tycker att det ser ut som att dessa vagnar har stödbenen sitter fast i grinden och inte i kranpelaren. Jag har en Farma 9T med 6,3 m kran och på den sitter stödbenen fast i kranpelaren. Jag tänker att om stödbenen sitter i grinden, så borde det bli en kraftig vridbelastning mellan kranen och vagnen när man lyfter tunga stockar. Men det kanske är så på många vagnar idag.

Användarvisningsbild

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

halvproffs  
#688909 Nog tycker jag att stödbenen ska vara monterad i kranpelaren för att ta upp dom stora
krafterna mot kranen som blir vid lastning och lossning.

Avatar Fallback

Re: FTG Forest eller Multiforest huggarvagn

alias  
#688933 Vagnar som behöver stödben för att inte kantra är ett otyg!

Vill man kunna lyfta tunga stockar långt ut från vagnen så behövs det bred hjulbas och tillräckligt med material i vagnen både som motvikt och för att ta upp krafterna från kranen.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).