Föryngring

Bok och hägn, beteskador

8 inlägg 2249 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bok och hägn, beteskador

Ambj72  
#688547 Vi har tagit ner vår granskog och går nu i tankarna att plantera bok i stället.
Läste på något ställe att boken går att plantera utan hägn. Då klövviltet inte tar boken, på samma sätt som annan ädellöv.

Är det någon här som kan ge en novis lite råd och tips.
😎



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Bok och hägn, beteskador

jannee  
#688551 Läs noga och begrunda vad du tänker ge dig in i.
https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... ng-av-bok/
För övrigt är bok ett djävla ogräs :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bok och hägn, beteskador

nilsszzon  
#688554 håller med jannee till fullo gällande boken, plantera björk det växer fort och trevligt trädslag , kan planteras utan hägn men kräver att du sköter viltskyddsbehandlingen några år

Användarvisningsbild

Re: Bok och hägn, beteskador

Josephine  
#688601 Jag har för mig att boken kräver en viss sorts jordtyp. Den trivs inte på en rullstensås i alla fall...

Enligt en bok (no pun intended) så visste pionjärerna i Amerika var de kunde hitta bra jordbruksmarker för där växte bokträd.

Enligt den där sidan kan du i alla fall få bidrag för uppsättning av stängsel: https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... v-lovskog/

I vilket fall som helst behöver de skyddande björktak (enligt sidan ovan) för sin utveckling så tar sig inte det ena så har du det andra?

Avatar Fallback

Re: Bok och hägn, beteskador

FredrikB  
#688631 Jag hade hägnat in det.
Jag hade dessutom blandat in lite fågelbär ek och andra ädellöv .
För att få lite variation. Våra bokskogar i NV skåne växer på en södersluttning med grusig morän under det grundvatten 1-2 meter.
Så dåliga grusbackar funkar bra iaf här hos oss.
Blir ju fantastisk skog när våren kommer. Allt är så ljusgrönt och man blir så lycklig av att bara stå och beundra skogen,

Användarvisningsbild

Re: Bok och hägn, beteskador

Ambj72  
#688636 Jo jag är väl medveten vad jag ger mig in på.

Vi har idag flertalet bok träd och ungträd som växer fint och i området där vi har tänkt återplantera kommer björken att naturligt reproducera sig, samt så är även en del ung ekar sparade.

Så där av frågan om det är värt att hägna eller om det är bortkastade pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bok och hägn, beteskador

jannee  
#688639 Det är betestrycket som är det avgörande.
Bokplantor är eftertraktade av viltet, räcker i princip med en betning så är den plantan (busken) en buske.
Är det material som du redan har på plats betat?
Om, i så fall MÅSTE du hägna in om du vill ha ett bra resultat.
Jägarna och länsstyrelserna har idag pippi på att vi INTE ska kunna odla ädellöv.
Har själv "några" ha bokskog i 100 års ålder, ALLA nya självföryngrade plantor betas till oigenkännlighet.
Däremot 5 mil bort in i Blekinge är självföryngrad bokskog helt perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Bok och hägn, beteskador

Ambj72  
#688641
jannee skrev:Det är betestrycket som är det avgörande.
Bokplantor är eftertraktade av viltet, räcker i princip med en betning så är den plantan (busken) en buske.
Är det material som du redan har på plats betat?
Om, i så fall MÅSTE du hägna in om du vill ha ett bra resultat.
Jägarna och länsstyrelserna har idag pippi på att vi INTE ska kunna odla ädellöv.
Har själv "några" ha bokskog i 100 års ålder, ALLA nya självföryngrade plantor betas till oigenkännlighet.
Däremot 5 mil bort in i Blekinge är självföryngrad bokskog helt perfekt.



Ca 200 m ifrån det området som vi vill plantera har vi flertalet yngre bokplantor, täckrots planterade i en gammal granskog. Har sett bökningar i skogen innan vi tog ner all gran, men de yngre lövplantorna som står på markerna verkar än så längre klarat sig ifrån betesskador.

Där av kom funderingarna om vi kanske skulle klara oss ifrån hägn. Men kanske ändå är bäst att hägna
I o med att Grannfastigheterna har fortfarande bekymmer med grisarna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).