Traktorer och processorer

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

102 inlägg 43879 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#688471
totte skrev:
JohannesG skrev:OCH, hur beter sig en vajer i hölje när man vrider maskinen? Ändras längden eller förblir den samma?


Om det är en riktigt bowdenvajer med stabilt hölje och ordentliga stödpunkter för ändhylsorna på höljet så ändrar den inte längden. Förutsätter då att höljet är så långt att det inte sträcks ut i något läge. Tänk på hur man har vajer från styret på cyklar o motorcyklar, de ändras inte ens bråkdels millimetrar när du vrider styret. Skulle inte gå att ha växelreglage på styret på en cykel om det inte var stabilt nog.

Hmm.
Jag är inte riktigt övertygad. Gjorde lite experiment med cykeln och även en lös vajer. Och nog ändras vajern några mm när den går från rak till kraftigt böjd.
På cykeln hände inte så mycket vid normala styrutslag, men vred jag runt styret ändrades längden mer.

Tycker även denna videon bekräftar detta:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#688576 Även denna artikel verkar bekräfta min tes: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... och-moped/

Så vajer tror jag är uteslutet om det ska vara någon vidare noggrannhet.
Då kvarstår hydraulik, men det låter både kladdigt och komplicerat. El är troligast det enklaste ändå.🙂

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

jyrrki  
#688604 Hej.
Skulle det inte gå att ta 2 små pneumatik cylindrar och koppla dessa direkt till varandra med slangar? Borde ju att gå att fylla dessa med lämplig vätska som packningarna tål? Pilligt att få ur all luft, men borde ju ej vara omöjligt? Små pneumatik cylindrar finns ju för någon hundralapp styck på tex Ebay.
Visserligen expanderar ju vätskan vid tempförändring,men det borde väl slangarna fixa, för det är ju inga tryck det är frågan om.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#688607
jyrrki skrev:Hej.
Skulle det inte gå att ta 2 små pneumatik cylindrar och koppla dessa direkt till varandra med slangar? Borde ju att gå att fylla dessa med lämplig vätska som packningarna tål? Pilligt att få ur all luft, men borde ju ej vara omöjligt? Små pneumatik cylindrar finns ju för någon hundralapp styck på tex Ebay.
Visserligen expanderar ju vätskan vid tempförändring,men det borde väl slangarna fixa, för det är ju inga tryck det är frågan om.
Mvh
Jörgen

Det var något sådant jag syftade på när jag skrev hydraulik.
Men tror som sagt el egentligen är smidigast.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688612 Vad använder Kranman ? Fotocell ? Är det svindyrt eller ?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688614 Kranman P 25 räknar steg. 5 steg är 5 meter. Enkelt och bra. Deras större skördare har ett Jobo aggregat med mäthjul och dator.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

jyrrki  
#688622 Hej igen.
Jo el är nog det bästa om man är duktig på el och elektronik. För min del hade det nog varit enklare med cylindrarna och helt enkelt prova olika diametrar mellan knivarna och på det sättet skapa en skala som följer knivarnas rörelse.mMina är ju inte så lysande men ett alternativ kanske skulle kunna vara en Servo driver med potentiometer och helt enkelt ett Servo i hytten som driver en visare över en inmätt skala? Inte lika snyggt som en digital visning,men kanske enklare att få enklare att faktiskt visa rätt diameter? Har själv ett gammalt hemmabyggt aggregat som har samma princip som Kesla men är byggt av ett kranutskjut. Har inte kommit igång med det ännu,men hoppas kunna börja i vinter.
Mvh
Jötgen

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Bosse1  
#688653 Tankmätare 🚜 diameter.
Eller hellre en analog voltmeter.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#689789 Det svåraste med vätska är att få bort all luft. Och att den inte ska ända volym vid olika temperaturer.

En potentiometer kommer tyvärr slitas ut.

Tror inte att tankmätare är så exakt. Och hänger även den på en potentiometer.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#689796 Ytterligare en fundering när det kommer till vajer.
För att kompensera för böjningar. Skulle man kunna dra två vajrar i loop inuti samma hölje avlastat mot en fjäder? Då bör den väl vara självkompenserande, och fjädern ser till att inget dras sönder. Med två separata höljen och fjädrar tror jag man riskerar att den ena dras mer än den andra och samma fel som enkel vajer uppstår.

Eller behövs kanske ingen avlastning med fjäder?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

550  
#690031 Är det ens möjligt att få in två vajrar i samma hölje? Om man sätter ihop två separata höljen (typ med tejp) så de är förbundna hela tiden så borde det väl bli bättre än en vajer? De får då ungefär samma böjningskurvor även om de kanske rör sig lite olika, eller tänker jag fel?

Fast till mätning känns el bättre/enklare. Ser man till att det är enkelt att byta delarna, att de är billiga och att kablar sitter skyddade så borde man kunna leva med lite reparationer. Hellre det än ett mekaniskt system, om inte går att lita på...

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#690041 Om höljet är stort nog 😉

Helt rätt, och som jag skrivit innan. Elektriskt brukar vara bästa lösningen på sånt här. Men jag tycker det är kul att fundera över mekaniska lösningar. Och kanske någon kan få inspiration av det till en helt annan maskin.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

jhe  
#695239 Hej
Vad tror ni om en avståndsmätande laser för mätning av diameter? Med ett stabilt montage av givaren och givet att stocken är centrerad i maskinen så blir det mm precision på mätningen. Möjligt att mäta direkt på stockens yta eller mot knistkniv alt. Armarna som håller socken vid kvistningen. Borde bli rätt diameter utan behov av linjarisering av mätsignalen.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

JohannesG  
#695246 Har gjorts något försök på skördaraggregat. Ett stort problem är smutsen.
Det går inte heller med en fixerad laserstråle. Måste mäta bredare än så då stocken inte centreras vertikalt. Bör även mätas från två håll eftersom det inte är säkert att den ligger i mitten horisontellt heller.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

550  
#695411 Tror också det är svårt att mäta direkt på stocken. Med mätning på kvistknivarna så är det lättare i och med att de klämmer stocken. Fast då kan man lika gärna mäta vridningsvinkeln på knivarna utan att blanda in laser (mäter man med laser på knivarna så måste man förmodligen räkna om värdena för de borde inte röra sig linjärt.

Är det inte vanligt med laser för att hitta rotänden? Har för mig att Hypro använder en sådan lösning(?) Borde inte den lasern också ha problem med smuts? Fast å andra sidan behöver den bara mäta on/off. Ska man mäta avståndet så får det inte komma kvistar emellan för ofta. Borde behövas viss databehandling för att sortera bort felaktiga mätvärden, om man mäter avståndet kontinuerligt vid genommatning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).