Föryngring

Val av granplantor efter avverkning,

13 inlägg 2855 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av granplantor efter avverkning,

nicklas_andreasson  
#687833 Undrar lite gällande granplantor,
Jag skall sätta 18000 granplantor på g36 bonitet. Jag har alltid planterat stora barrotsplantor. Jag har riktat blicken lite åt Södras täckrotsplantor, ser att dom har en planta som heter ekebo elit med 35% extra tillväxt, är denna plantan värd att satsa på, till skiljnad från den vanliga södraplantan?
Annars välkommnas tips på täckrotsplantor?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Ängagärdet  
#688184 Jag har plantat både södraplantan och elit täckrot. Eliten har varit hårdare betad av rådjur. Vad gäller tillväxten kan jag inte bedöma än då de är satta våren 2018.
Södraplantan är som en Volvo, bra prestanda, och driftsäkra!
Småland 270möh, g28-30.

Användarvisningsbild

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688187 Vi har avhandlat detta ämnet tidigare i veckan. Kolla lite där.

Användarvisningsbild

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688188 Tråden heter södras elitplntor eller något

Användarvisningsbild

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Fredrik Reuter  
#688223 Ett kanske lite tråkigt tillägg men vill ändå slå ett slag för att klimatanpassa en såpass stor plantering. Kolla vattenkartor och SMHI:s prognos för säg 60 år fram i tiden. Finns risk för torka så skulle i alla fall jag ha med detta i planeringen inför planteringen.

Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688253 Har planterat både Södra-plantan och vanlig granplanta.
Södras planterade vi på slutavverkad gammal mosse.
Har växt mycket dåligt! Efter 5 år så är plantorna ca 1-2m 🤔
Ett annat område med ´´vanlig´´ gran planterat för 8 år sedan är
nu ungskog 4-5m
Tycker inte Södraplantan är värd det dyrare priset.
Men vi har väl bara haft otur:(

Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

nicklas_andreasson  
#688260
Ängagärdet skrev:Jag har plantat både södraplantan och elit täckrot. Eliten har varit hårdare betad av rådjur. Vad gäller tillväxten kan jag inte bedöma än då de är satta våren 2018.
Södraplantan är som en Volvo, bra prestanda, och driftsäkra!
Småland 270möh, g28-30.

Ok, har haft gott om rådjur och tidigare hårt betestryck. Bor på gränsen till småland , kanske provar hälften av varje sort då ev

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

nicklas_andreasson  
#688261
Röjkvist skrev:Har planterat både Södra-plantan och vanlig granplanta.
Södras planterade vi på slutavverkad gammal mosse.
Har växt mycket dåligt! Efter 5 år så är plantorna ca 1-2m 🤔
Ett annat område med ´´vanlig´´ gran planterat för 8 år sedan är
nu ungskog 4-5m
Tycker inte Södraplantan är värd det dyrare priset.
Men vi har väl bara haft otur:(

Ok, har alltid haft stora barrot stora här från en plantskola har alltid funkat kanon. Tänkte provat täckrot för första gången .får vell fundera lite om man ändå ska fortsätta med dom gammla sorten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

nicklas_andreasson  
#688262
Fredrik Reuter skrev:Ett kanske lite tråkigt tillägg men vill ändå slå ett slag för att klimatanpassa en såpass stor plantering. Kolla vattenkartor och SMHI:s prognos för säg 60 år fram i tiden. Finns risk för torka så skulle i alla fall jag ha med detta i planeringen inför planteringen.

Helt sant Fredrik, Jag var ganska hårt drabbad av barkborre 2018 för det planterades gran på höga höjder kullar och torra marker här på min mark långt tillbaka.Ska göras stora dikesrensningar på detta området som skall planteras. Finns även större kullar som ja borde kanske prova annat trädslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

nicklas_andreasson  
#688263
Tåndemåla skrev:Tråden heter södras elitplntor eller något

Ok missade det helt , annars hade jag skrivit där

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

jannee  
#688270 På en så hög bonitet skulle jag i alla fall planterat den planta som växer bäst, däremot tycker jag att folk över lag slösar bort lite pengar på för högt antal plantor.
VARFÖR plantera så pass tätt att du blir tvingad att gallra bort planterade plantor vid 1:a gallringen?
På en G 36 lär det komma upp mycket löv (björk) som lämpar sig väl att gallra bort vid 1:a gallringen.
När jag planterade igen mina mossodlingar på 70 talet valde jag 4 åriga barrotsplantor.
Dessa blev aldrig betade, kanske beroende på att betestrycket på den tiden var lägre men så var det i vilket fall som helst.
Själv skulle jag nöjt mig med Bredinge PluggPlusEtt (den stora), 4,50kr/st och max 1600/ha.

Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688304 Plantantalet bygger väl på gammal tradition. 1600 /hektar räcker gott men det är nog inte helt lagligt om man ska hårddra det. Är dags att SS ser över sina rekommendationer.

Avatar Fallback

Re: Val av granplantor efter avverkning,

Reymond  
#688431 SS godkänner ju sedan lång tid tillbaka även ej sönderbetat löv som huvudträdslag. Björken brukar ju alltid bidra tillräckligt.
Så 1600 gran räcker gott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).