Skogsmiljö och Trädlära

Barrfattiga granar

18 inlägg 4087 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Mellberg  
#688427
Josephine skrev:Torkan kommer att bli (är redan) ett jätteproblem för skogarna. I den lilla fyrkanten (4ha) mellan Sy & Filot (Ardennerna) har de flesta granarna dött av barkborre. Lärkarna ser ok. ut däremot. Nu är i och för sig granen inte alls en inhemsk sort härnere.

Finns det idag genmanipulerad gran som står emot torka? Eller torkbeständiga hybrid-sorter?
Eller är det bästa att helt byta trädarter för framtiden?


Barrträd är generellt sett mycket mer känsliga för torka än lövträd, eftersom de inte kan fälla barren(löven) hur som helst. Lärk är snarare ett lövträd i det fallet. Granar som tappat sina barr behöver minst 7 år för att återhämta sig och överleva. Yngre granar kan fixa det, men äldre kommer troligen att dö pga granbarkborre och svampangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Josephine  
#688450
anersimyra skrev:
1608474372_cee82af6-96a3-4f92-8b09-b97a0721153d.jpeg
. Jag fick i november 2018 det tveksamma nöjet att fälla ” kungens lärk ” i Hagaparken som enligt uppgift var den största i landet med en dbrh på 1,40 cm. Det var synd då trädet som visserligen hade en stor hålighet säkerligen klarat sig i flera decennier till..😧


Rolig bild Erre! Definitivt större än stubben jag tänkte på. Synd att ta bort den om det inte var ruttet eller hade döda grenar...
För övrigt kunde de väl ha tagit ett prov i stammen för att kolla hälsan om de hade velat? (ursäkta förgreningen, det var ju gran det skulle handla om... :-P )

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Josephine  
#688452
Mellberg skrev:
Barrträd är generellt sett mycket mer känsliga för torka än lövträd, eftersom de inte kan fälla barren(löven) hur som helst. Lärk är snarare ett lövträd i det fallet. Granar som tappat sina barr behöver minst 7 år för att återhämta sig och överleva. Yngre granar kan fixa det, men äldre kommer troligen att dö pga granbarkborre och svampangrepp.


Intressant. Ungefär vid vilken ålder går gränsen och hur mycket barr? ( % ) Jag kan tänka mig att ju yngre - desto fler tappade barr med en viss åldersgräns där med, för väldigt unga plantor är väl känsliga de också? Och när det blir flera torra år efter varandra? Finns det löv som skyddar granplantor utan att hämma deras växt under torra somrar? Björken är väl annars ett träd som dricker mycket vatten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).