Ny Teknik och Elektronik

Crash-puck (gps) för olyckor

7 inlägg 7865 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Crash-puck (gps) för olyckor

rejser  
#687381 Sökte lite men hittade inget så:

När jag cyklar mtb så har jag en puck på hjälmen, icedot crash sensor).
Jag matar in i telefonen när jag börjar och när jag beräknas sluta.
Den var bland de första men nu finns ganska många.

Får jag en smäll med en viss kraft så kommer en varning och jag får säga att jag är ok. Är jag inte ok och kan trycka bort varningen så går sms till angivna nummer med tid, plats osv.

Finns ett antal sådana för cykling och tänkte det borde man ju ha i skogen också.
Men kom direkt på några problem.

1. Huggarhjälmar ligger så långt efter i utvecklingen (förutom några/en) så hur upplevs smällen av en puck. Ihåligt skal och sitter lite illa (jämfört med andra hjälmtyper)
2. Täckning, även jag är i södra sverige med många master så är det ofta jag inte har täckning på telefonen, då fallerar ju allt.
3. Ljud, när larmar telefonen? Man kanske får sig en smisk av en oväntad gren, hur märker man om telefonen frågar om den ska larma om man inte har hörlurar i.
4. Såklart gäller detta oavsett syssla, om det inte är huvudet man slår i. Klämd över benen av en gran t.ex.
När man cyklar kommer man ju åt mobilen och kan ringa om man bryter ben eller arm. Men sällan man fastnar under något där mobilen sitter fast. Iofs kanske man kan ta av hjälmen och slå den i stammen.

Någon som har någon liknande variant när ni är ute eller är det att folk vet var ni er och man hör av sig ibland som gäller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

Fredrik Reuter  
#688252 Detta är helt klart intressant och viktigt. Jag kan inte bidra något i frågan men sökte på "Fastfinder" här på forumet och då dök dessa två trådar upp, kanske kan ge något för en vidare diskussion?

Säkerheten vid skogsarbete

Telefon och 112

Användarvisningsbild

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

anersimyra  
#688268 En minst sagt otrevlig överraskning var att toppen som ska brytas på fastfindern är en stadigt förankrad historia som krävde att jag trots starka nypor och i oskadat skick hade minst sagt stora besvär med att bryta loss den, har man en ordentlig hand eller armskada så är det mycket troligt att man helt enkelt inte mäktar med att bryta loss toppen för att larma..😮

Avatar Fallback

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

uffejohan  
#688272 Jag har en applewatch med e-sim kort alltid på armen när jag jobbar ensam i skogen. Klockan är förhållandevis oöm och tål väta och fukt från en svettig kropp. När jag råkar falla får jag frågan: du verkar ha fallit, är du Ok? Om inte trycker jag lätt på SOS-meddelandet och de får då mina koordinater och kan larma ut hjälp. Om jag är fastklämd rullar jag lätt fram SOS-funktionen och kan ringa om hjälp. Såvitt jag har funnit är detta nog den bästa och enklaste lösningen, i alla fall inom områden där det finns säker telefontäckning.

Användarvisningsbild

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

anersimyra  
#688286
uffejohan skrev:Jag har en applewatch med e-sim kort alltid på armen när jag jobbar ensam i skogen. Klockan är förhållandevis oöm och tål väta och fukt från en svettig kropp. När jag råkar falla får jag frågan: du verkar ha fallit, är du Ok? Om inte trycker jag lätt på SOS-meddelandet och de får då mina koordinater och kan larma ut hjälp. Om jag är fastklämd rullar jag lätt fram SOS-funktionen och kan ringa om hjälp. Såvitt jag har funnit är detta nog den bästa och enklaste lösningen, i alla fall inom områden där det finns säker telefontäckning.

Vet du om den senaste modellen av applewatch som tar ett fysiskt simkort fungerar med e-sim?

Avatar Fallback

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

uffejohan  
#688353 Vet faktiskt inte, jag har 5:an med e-sim och parallellabonnemang med min iPhone, kostar några tior extra per månad. Slipper då att alltid ha med telefonen i fickan men kan kommunicera med omvärlden ändå.

Användarvisningsbild

Re: Crash-puck (gps) för olyckor

anersimyra  
#688439
uffejohan skrev:Vet faktiskt inte, jag har 5:an med e-sim och parallellabonnemang med min iPhone, kostar några tior extra per månad. Slipper då att alltid ha med telefonen i fickan men kan kommunicera med omvärlden ändå.

Bra, jag har själv generation 5..👍🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).