Skogsmiljö och Trädlära

Barrfattiga granar

18 inlägg 4092 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barrfattiga granar

ÅsaNisse  
#687148 Jag ha funderat en längre tid nu på vad som händer med de granar som fällde en del barr 2018 för att minska avdunstningen under torrsommaren. Försökte ta ett par bilder idag, men det blev bara grått i diset. De granar jag tittat på hade en matta av barr under sig i augusti 2018 men lever vidare tydligen. Dock verkar det inte som att de utvecklar nya barr och topparna ser torra och tråkiga ut. Tilläggas kan att de är ca 25 m och 40-45cm i bh så de borde ju ha några års ytterligare tillväxt då de står i en västersluttning med G30 i planen.
Kan man tro att det kommer nya barr och de lever vidare eller är de på väg att dö så det är dags att avverka dom lite i förtid?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Knagge  
#688145 Jag har liknande tankar .
Grandominerade bestånd äldre än 30 år som inte står i längre sluttningar vilket är majoriteten .
De har haft det tufft de senaste åren med varma somrar och varma vintrar så de får kortare toppskott och mindre barr varje år .
De borde få lägre ståndortsindex .
Antagligen skulle man haft större tallandel på de delar av marken som inte har rörligt markvatten även under torrsomrar .
Vi har lika mycket vårfrost som förr .
Jag tycker många marker har för högt ståndortsindex om man ser till toppskott på gran över 35 år de senaste åren .

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688173 Då granen har en sjuårig barrcykel tar det tid för en gran att se frisk ut igen. Det är ju även nu på hösten och förvintern som granen tappar sina äldsta barr så de kan se bra tufsiga ut nu.

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Josephine  
#688205 Torkan kommer att bli (är redan) ett jätteproblem för skogarna. I den lilla fyrkanten (4ha) mellan Sy & Filot (Ardennerna) har de flesta granarna dött av barkborre. Lärkarna ser ok. ut däremot. Nu är i och för sig granen inte alls en inhemsk sort härnere.

Finns det idag genmanipulerad gran som står emot torka? Eller torkbeständiga hybrid-sorter?
Eller är det bästa att helt byta trädarter för framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Knagge  
#688232 Jag tror man täcker de flesta marker i sverige med blandskog av Gran ,Tall och Björk . Lärk skall man vara försiktig med tills vi vet vad det blir av den . Svensk lärk är inte sibirisk mycket knaggar och tjur i den svenska . Förädlade frön av Gran ,Tall och Björk täcker de flesta marker i sverige .

Avatar Fallback

Re: Barrfattiga granar

isteskog  
#688238 Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Josephine  
#688269
isteskog skrev:Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?


Lars kanske vet? Lärken är ett roligt träd annars, en av de tidiga sorterna innan träd liksom fattade i evolutionen hur de skulle växa... grenarna går hej vilt åt alla håll och kanter utan någon "symmetrisk ordning" som de flesta andra barrträd. I Zonienwoud intill arboretumet tog de ner ett par stora fina lärkar eftersom de bara ville ha inhemsk bok och ek, Synd - de var jättestora. Jag ska leta upp stubbarna nästa vända.

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

anersimyra  
#688279
1608474372_cee82af6-96a3-4f92-8b09-b97a0721153d.jpeg
. Jag fick i november 2018 det tveksamma nöjet att fälla ” kungens lärk ” i Hagaparken som enligt uppgift var den största i landet med en dbrh på 1,40 cm. Det var synd då trädet som visserligen hade en stor hålighet säkerligen klarat sig i flera decennier till..😧

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Knagge  
#688293 Jag tycker man skall använda lärk i undantagsfall för att rysk lärk och hybridlärk och europeisk lärk i sverige blir krokig=tjur och grovkvistig=knaggar . Vi har 3 bra träslag Gran ,Tall och Björk använd dem och sköt dom ordentligt och gå inte över ån efter vatten .

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688305 Sibirisk lärk räknas sim inhemsk. Men den är så nära den europeiska så även den borde vara klassad som det. Vilket den inte är.

Avatar Fallback

Re: Barrfattiga granar

Värmlänning  
#688328
isteskog skrev:Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?

”Svensk” lärk är Sibirisk lärk. Den fanns i norden innan förra istiden

Avatar Fallback

Re: Barrfattiga granar

alias  
#688335 En barrutglesad gran är ju inte helt olik en hybridlärk vid en första anblick. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Barrfattiga granar

isteskog  
#688390
Värmlänning skrev:
isteskog skrev:Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?

”Svensk” lärk är Sibirisk lärk. Den fanns i norden innan förra istiden

Och antagligen i hela taigaområdet eftersom den kallas Sibirisk och inte Svensk! 😎

Användarvisningsbild

Re: Barrfattiga granar

anersimyra  
#688404
isteskog skrev:
Värmlänning skrev:
isteskog skrev:Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?

”Svensk” lärk är Sibirisk lärk. Den fanns i norden innan förra istiden

Och antagligen i hela taigaområdet eftersom den kallas Sibirisk och inte Svensk! 😎

Och ett vanligt trivialnamn på Picea abies är ju norsk gran..😊

Avatar Fallback

Re: Barrfattiga granar

Värmlänning  
#688425
isteskog skrev:
Värmlänning skrev:
isteskog skrev:Finns väl ingen Svensk lärk vad jag vet? Japansk, Europeisk och Sibirisk är väl sorterna som planteras i Sverige. Iaf vad jag vet?

”Svensk” lärk är Sibirisk lärk. Den fanns i norden innan förra istiden

Och antagligen i hela taigaområdet eftersom den kallas Sibirisk och inte Svensk! 😎

Precis, menade bara att den är den ”naturliga” lärken här

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar