Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310002 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#688101 Klassisk replik från den som lånat sågen och förstört den med ren bensin: "Olja i bensinen? Jamen oljan häller man ju i oljetanken!".

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

alias  
#688105
JensSkoog skrev:Varning: Låna aldrig bort din såg til någon om du inte är säker på att de
vet att en tvåtaktare ska ha oljblandat bensin av bästa sort :D
1608413710_ms241_(1).jpg

Den här tillhör en kompis av mig, och han
lånade den till en jobbarkompis.
1608413710_ms241_(2).jpg

Kolven var inte den samma när han fick den tillbaka,
och det var heller inte cylinderen.
1608413710_ms241_(3).jpg

Nu sitter det nya originaldelar från Stihl i den, och ny kedja, eftersom
lånaren hann köra i en stålstolpe innan sågen gav upp. :wink:


Jag undrar spontant; hur fan är man funtad när man lämnar tillbaka en såg i det skicket?

Hoppas att jobbarkompisen erbjudit sig att stå för reparationskostnaden!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#688107 Inte första gången en sån såg har hamnat på bänken hos mig, och ägaren har oftast fått höra: "jäkl... svårstartat den sågen här. Gick i några minuter och sen var det hopplöst!"
Orsaken hittar man ju när man skruvar av tanklocket och känner doften :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

wigge  
#688125 Å gode gud 😱
Lite tragikomisk ändå..

Vad går en reparation lös på i grova drag Jens?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#688148
wigge skrev:Å gode gud 😱
Lite tragikomisk ändå..

Vad går en reparation lös på i grova drag Jens?

Här kom delarna på ungefär 800. originaldelar som hade legat i hyllan en tid. Arbetstid har jag inte koll på, men det skulle väl bli två, tre timmar, men det här är en kompis som jag bytar lite jobb med.
Eftersom sågen är i nyskick och inte mycket användt och kostar mellan 7 och 9 tusen så är det värd att lägga lite pengar i den. En såg man har gett 2, 3 tusen för skulle det aldrig löna sig laga om den är skuren.

@alias: Inte lätt att kräva pengar från en kompis som inte anar att han har gjort fel och som endå hävdar att det är en skitsåg, så i de flesta fall får egaren ta det.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

fendt311  
#688164 Alla kan ju begå misstag. Jag personligen tycker det är viktigast att personen i fråga. Berättar att det han lånat gått sönder. Finns inte värre än när dom bara lämnar tillbaka. Säger ingenting. Sedan när du ska använda den. Är den trasig. När du konfrontera personen säger dom. Nä det var inget fel när jag lämnade tillbaka den. Ärlighet varar längst.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

wigge  
#688177
JensSkoog skrev:
wigge skrev:Å gode gud 😱
Lite tragikomisk ändå..

Vad går en reparation lös på i grova drag Jens?

Här kom delarna på ungefär 800. originaldelar som hade legat i hyllan en tid. Arbetstid har jag inte koll på, men det skulle väl bli två, tre timmar, men det här är en kompis som jag bytar lite jobb med.
Eftersom sågen är i nyskick och inte mycket användt och kostar mellan 7 och 9 tusen så är det värd att lägga lite pengar i den. En såg man har gett 2, 3 tusen för skulle det aldrig löna sig laga om den är skuren.

@alias: Inte lätt att kräva pengar från en kompis som inte anar att han har gjort fel och som endå hävdar att det är en skitsåg, så i de flesta fall får egaren ta det.



Ja absolut inte menat så, var bara nyfiken helt enkelt vad en reparation av detta slag går lös på.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#688250
wigge skrev:Ja absolut inte menat så, var bara nyfiken helt enkelt vad en reparation av detta slag går lös på.

Inte fel att fråga alls, @wigge :grin:
Vill tro att ett proffs, vilket jag inte är, skulle fixa jobbat på ett par timmar som kostar 1.200 pluss moms. Delar blir snabbt en tusing om man ska ha originalsaker, och sågen får vara i skick och rengjord innan den lämnas in. Oavsedd får man nog rekna med att det kostar minst 2.500 här i Norge, men jag vet att olika ÅF'ar har olika prisar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#689037 😀 Byte bakrutan i en Berlingo. Nu får julen komma och Sikaflex får torka till mellandagarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

fendt311  
#689138
HannuRöj skrev:😀 Byte bakrutan i en Berlingo. Nu får julen komma och Sikaflex får torka till mellandagarna.

Sikaflex är, topp of the line. Har då aldrig svikit mig. Oavsett andvändnings område. Dyrt, men kvalitet.👍

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689681 Skruvade isär för att se om det var kopplingen som strulade (redan beställt). Förvånansvärt enkelt och få skruvar.



Hittade felet rätt så omgående.


Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689734 I nödfall så brukar det gå att bocka upp en ny ögla för att fästa med.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691011 Smörja kranen är ett lite knepigt projekt när utskjutet ska smörjas 🤔

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#691027 Filade upp alla sågarna, varmkörde.

Å när man ändå var igång filades några kedjor till och 3 röjsågsklingor.

Stor Sthilen väckte jag inte upp.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Nyborg  
#692093 Fixade till 346:an som hade läckage, gick magrare ju varmare den blev! Drog åt cylinderbultarna, tydligen kan de lossna efter en tid. (Sedan ny, har aldrig haft isär den). Ska prova i morgon, förhoppningsvis räcker det med den insatsen. Fixade även till det ena måttbandet som gick av häromdagen. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).