Motorsåg och handhållet

Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

8 inlägg 3332 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

Fredrik Reuter  
#655944 När man inte har verktygen med sig för att ta ned fastfällda träd, skulle Flip Flop vinschning kanske fungera? Ett rep och två stockar där man växlar över "vinschtrumman" (en stock), mellan varje gång man vrider över hävstången (en stock).

Hittade metoden via videon nedan, kanske skulle det funka, kanske också för andra scenarion i skogen? Diskussionen är fri, ge din syn på denna "fattigmans-vinsch" här i denna tråd.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

anersimyra  
#655955 Det där är ju genialiskt..👍😃 men en mindre krånglig metod är att fästa lasten med en pålstek. Därefter finns förhoppningsvis ett lite grövre träd som man slår linan omkring. Sen ska man förstås finna ett lämpligt träd och tillverka en lång hävarm som anbringas med änden på baksidan av stammen från lasten sett. Sen har man förhoppningsvis materiel för att slå samman ett prusiksling som är långt nog att anbringa på hävarmen nära stammen och fästa detta på repet. Sen är det bara att börja häva och samtidigt samsa samman repet runt stammen.

Användarvisningsbild

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

Raggarö  
#655962 En äldre farbror på Nya Zeeland förevisade flip-floppen på ett 4-wheel event. Han hade placerat en gammal lastbil i en uppförsbacke och skulle dra den uppför med flip-floppen. Kompisen sa att det här går åt h-vete, kolla in repet!

Gubben flippade och floppade, det tog en jädrans tid, till slut brast det gamla repet och lastbilen rullade baklänges rätt in i ett buskage. Ingen/inget kom till skada förutom gubbens stolthet. Det skrattades duktigt bland åskådarna.

Metoden fungerar bevisligen, om nöden så krävde och jag hade en lämplig lina och inget annat i vinchväg med mig så hade jag utnyttjat kunskapen (om jag kommer ihåg den :oops:)

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

Blondin 750  
#655990 Verkligen imponerande att någon klurat ut det där! Kanske inte något för vardagsbruk men i en nödsituation så kan det ju vara skillnaden mellan succé eller fiasko. Det är ju som alltid den som är väl förberedd med kunskap som klarar sig. Nu gäller det bara att memorera det där. 👍

Avatar Fallback

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656122 Jag gissar att den metoden var känd redan på vikingatiden, inte bara för att dra skepp utan också för att dra stockar och stenar. Kanske också Ales stenar förflyttades med denna metod redan under järnåldern.

Avatar Fallback

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

tallen100  
#656166
lfq skrev:Jag gissar att den metoden var känd redan på vikingatiden, inte bara för att dra skepp utan också för att dra stockar och stenar. Kanske också Ales stenar förflyttades med denna metod redan under järnåldern.

Ja säkert, dom kunde mycket mer för bara nåt hundra år sedan mot vad vi kan och vet idag, om vi inte har maskiner att tillgå förstås.
Dom gjorde sej inte bet med något förr...

Användarvisningsbild

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

vedmalen  
#687534 Nästa så man måste fälla fast ett träd idag för att prova.

Användarvisningsbild

Re: Flip flop vinsch, manuell nedtagning av fastfällda träd?

Göt  
#687619 Intressant

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).