Motorsåg och handhållet

2-taktsolja, vilken är bäst?

30 inlägg 9880 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

anersimyra  
#686772 Till båten blir det 95 då man ju lätt kör ifrån avgaserna.. 😀 men i en såg vars avgaser är omöjliga att undvika så blir det givetvis en alkylat av något slag.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

tallen100  
#686773
anersimyra skrev:Till båten blir det 95 då man ju lätt kör ifrån avgaserna.. 😀 men i en såg vars avgaser är omöjliga att undvika så blir det givetvis en alkylat av något slag.. :-bd

Jo när man står med näsan över avgasröret och kapar så är alkylaten helt klart trevligare...

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

jannee  
#686774 Det är just DÄR du inte ska ha huvudet (näsan), risken är överhängande att kastskyddet inte hinner lösa ut förrän du ingen näsa (eller huvud) har kvar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686783
jannee skrev:Tycker nästan det börja gå lite till överdrift detta med olja och bränslet.
Har kört på vanlig handelsbensin i över 50 år och under det senaste årtiondet använt mig av Huqvarnas LS+ som tvåtaktolja.
Aldrig haft några som helst motorstörningar även när bränsleblandningen stått halvårsvis innan användning.
Ja någon såg har t.o.m. stått i flera år fulltankad men ändå startat lätt och gått som den ska.
Några här på forumet överdriver när det gäller handelsbensinen duglighet.
Visst kör gärna på Aspen men för den sakens skull håll er till sanningen och klanka inte orättvist ned på handelsbensinen.
Även utombordaren går bra på fjolårets handelsbensin.
M.a.o. den dåliga hållbarheten är starkt överdrivet.

Det är stor skillnad på handelsbensins duglighet. Jag förstår du tycker det är överdrivet för det funkar för dig.
Jag skulle inte vilja slå det bränsle jag köper på mack här i nån av mina såg, jag har helt enkelt inte råd med de konsekvenser det ger.
En skärning som kan undvikas betalar merkostnaden för Aspen bränslet under min tid jag har kvar i livet att såga ved.
Rätt billigt och onödigt att chansa.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686784 Lägg sen till att det är bränsle jag mår bättre av, det är stabilt och lagringståligt.
Då är eqvationen rätt enkel.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686786
Skogshenke skrev:Jag hade en dunk med ca 10 år gammal bensin, den va inte bra. Fungerade men det var svårt att starta motorn. Trodde aldrig det kunde vara bensinen, men det var det.

Har kunder som haft soppan i dunk en vecka och fått problem.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

tallen100  
#686789 Men då har dom väl haft locket av och låtit det regna ner i dunken... 😉

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Avslutat-02  
#686793 Vanligaste felet med gräsklipparen och snöslungan.. Är bränslet.. 99% med 95 oktan..

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686794 Oavsett...
Har man nåt som funkar är det bra.
Många som kommer hit har inte det.
Jag har det, Jannee har det och säkert fler.
Vad som funkar är mindre viktigt om det gör så.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

wigge  
#686795 Underförstått förstod jag vart denna tråd skulle dra iväg bara jag läste rubriken 😉 ett ämne som är toppen att smågnabbas lite över vad som funkar och inte funkar, jag kör som sagt handelsbränsle och 2-t oljan jag visat bilder på tidigare i tråden. Mår illa av Aspen då jag misstänkt det innehåller förtunning eller någonslags lösningsmedel, köper inte att det är ”ofarlig”
En bra helsyntet olja tror jag är A & O

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Avslutat-02  
#686796 Jag kör ju nu förtiden med E85 och biltema olja och det funkar riktigt bra..
Så varför krångla..

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686805 De som jag träffat som har obehag av Aspen kör 4 takt Aspen med egen olja utan problem.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

halvproffs  
#686815
Mange skrev:De som jag träffat som har obehag av Aspen kör 4 takt Aspen med egen olja utan problem.


Finkelolja?

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Rotvältaren  
#686829 Trådskaparen frågade om tvåtaktsolja och genast började man tjafset om mackbensin vs. alkylatbensin...

Jag kör mineral, semisyntet och helsyntet och har aldrig upplevt någon olja som direkt dålig. Enda undantaget skulle vara då jag hittade en gammal flaska Esso 2T, den oljan orsakade sotpinne ett flertal gånger så den spädde jag kedoljedunken med...
Jag tror att dagens 2T oljor över lag håller bra kvalitet, även den man köper på Biltema eller Jula.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Avslutat-02  
#686833 Biltemas kan jag då rekommendera... 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).