Skördare

911.4 vs 560c

98 inlägg 30801 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

911.4 vs 560c

jojo  
#68350 hej alla glada ! jag går och funderar på att invesstera i en ny maskin och står och väljer mellan dessa två, 911.4 med 11 m kran och aggr 350 ,flerträd... 560c med 11m kran och aggr logmax 5000D ,flerträd, men jag vet inte vilken som är bäst , så jag tänkte höra vad ni har för synpunkter ,, både +/- ..



   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68389 mmm inte så lätt.. Ja har ju aldri kört nån längre tid med valmet 350.1, men det verkar aningen mer invecklat än LM5000d..
Kan man kanske tänka sej ett sp551 - eller e Valmet fortfarande envisa o hävdar sitt eget aggregat som bäst?

Jag tror 911an är ju svagare i kran, men den är nog betydligt lättare i totalvikt + att den har 700hjul på boggien (det kan ju iof 560c oxo ha numera) å de e ju kul med dessa usla vintrar vi har..

Tror 911an är snålare i diesel tack vare paralellkran o ingen tungt nivellerande maskin, men sen e ju frågan om man kör mer m3/h med 560n.. Sen derdär med helhydrostaisk transmission, kan ju ha sina sidor det oxo..

Det finns ju säkert ett antal maskiner ute av båda modellerna, bara å åk runt o känn efter vilket som känns bäst..

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#68394
kalhygge skrev:mmm inte så lätt.. Ja har ju aldri kört nån längre tid med valmet 350.1, men det verkar aningen mer invecklat än LM5000d..
Kan man kanske tänka sej ett sp551 - eller e Valmet fortfarande envisa o hävdar sitt eget aggregat som bäst?

Jag tror 911an är ju svagare i kran, men den är nog betydligt lättare i totalvikt + att den har 700hjul på boggien (det kan ju iof 560c oxo ha numera) å de e ju kul med dessa usla vintrar vi har..

Tror 911an är snålare i diesel tack vare paralellkran o ingen tungt nivellerande maskin, men sen e ju frågan om man kör mer m3/h med 560n.. Sen derdär med helhydrostaisk transmission, kan ju ha sina sidor det oxo..

Det finns ju säkert ett antal maskiner ute av båda modellerna, bara å åk runt o känn efter vilket som känns bäst..


Valmet går att få med sp agg idag, tror SP och Log Max är mer driftsäkra än Valmets egna agg, mycke mindre som kan grångla, och Log Max har ju riktigt bra flerträdshantering.
Detta beror väll lite på vad man har för terräng, är det brant och stenigt tror jag Eco Logen ligger ett steg före och starkare kran. De nyare C-modellerna har väll fått bättre hydraulik än de tidigare. Vet de haft lite problem med varmgång men tror det är fixat nu.
Båda maskinerna har ju för och nackdelar som allt annat. Själv skulle jag nog föredra en gul maskin framför den röda, men ingen av dom är någon dålig maskin.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68398 Sen är det väl det vanliga, båda lär ju gå sönder så att ha bra service i närheten är ju inte fel.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68598 Tyvärr har jag aldrig fått möjligheten att prova en ecolog, det hade varit intressant. Så den har jag ingen aning om hur den går.
911an gillar jag iaf skarpt, stark och fin hydraulik, verkar gå bra uppför i dålig terräng nu med nya boggilådor också, hytten är ju riktigt fin. Sen så är det bra kapacitet och driftsäkerhet också, 360 aggregatet är då iaf väldigt driftsäkert nuförtiden 350 vet jag inte riktigt då jag bara provkört det lite då och då.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#68612 Skulle ja välja nån av dom båda skulle ja säga upp mej å byta jobb :wink:

har aldrig kört en ecolog men av dom båda vette väl tusan om ja inte hellre skulle välja en valmet å slippa dom nivilerande hjulen som mest troligt blir sämre om de lutar på en del. Mitt intryck av ecolog av vad andra verkar tycka så är de mer strul med dom men som sagt ja har aldrig haft eller kört nån.

Kapaciteten finns nog så de räcker för dom flesta i båda men ett stort plus verkar vara flerträdshanteringen som ser riktigt bra ut på ecologen. Valmet har ja hört har lite strul med sin, gäller väl kanske alla med 3 å 4hjulsdrift va vet jag.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

novis??  
#68615 hur bra funkar ponsses flertäds hantering :wink:

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#68624
novis?? skrev:hur bra funkar ponsses flertäds hantering :wink:



Ponsses flerträdshantering har ja ingen aning om hur funkar , de enda ja hört är att de är långt från klart. Ja tycker de ser ut som en totalt helt ogenomtänkt lösning å tror inte att de funkar. Enligt en som kört/sett den i drift funkar de inget vidare.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

novis??  
#68625 vad är det för fel på valmets fler träds då?

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#68634
novis?? skrev:vad är det för fel på valmets fler träds då?


De ja hört är att fingervalsarna inte vill kugga riktigt rätt, dom kommer tydligen i lite otakt. De ja hörde de från var en mek på swelog.

Vet inte om de är samma problem på JD

Nu har vi ramlat från ämnet med hästlängder , sorry :oops:

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#68656 kollade upp det där med fingervalsarna med försäljan , han sa att när dom är ny så kuggar dom inte rätt ,men det försvinner sen , och servicen så har jag valmet, ecolog, jd , inom 8 milsradje , hmm man kanske skulle kolla med jd också ..
terrängen är allt i från brant och stenigt, blöt till rena sallsgolv med bra bärighet,,

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68671 lite ot men det där snacket om att valmets fingervalsar inte kuggar i rätt, är mest skitsnack enligt mig. Körde med fingervals på 350.1 i 3 månader och kan räkna gångerna det inte kuggade i rätt på en hand...

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68672 glöm jd Kranen sitter på fel ställe ;)

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Golddigger  
#68674
mrme skrev:
har aldrig kört en ecolog men av dom båda vette väl tusan om ja inte hellre skulle välja en valmet å slippa dom nivilerande hjulen som mest troligt blir sämre om de lutar på en del. Mitt intryck av ecolog av vad andra verkar tycka så är de mer strul med dom men som sagt ja har aldrig haft eller kört nån.



Snillen spekulerar......

Jag kör idag 560 C med 5000 och har kört 911.3 med 350.
Ecologen har haft STORA värmebekymmer på hydraliken men det är åtgärdat nu. Sen i övrigt så har man inte mera skruvning i den än dom andra märkerna.
Den största skillnaden mellan valmet och EcoLogen är ju stabiliteten samt kranstyrkan som är överlägsen på EcoLogen.
Niveleringen på EcoLogen är suverän och har man testat alla fördelar med den så vill man inte vara utan den.
Niveleringen på Valmeten funkar jättebra ...men jämfört med Ecologen så är skillnaden att basmaskinen blir stadigare om hela maskinen niveleras iställe för bara hytten.
På aggregatsidan så är valmet snabbare mot Logmax men driftsäkerheten på Logmaxen som har 10 000 tim slanggarantin tror jag ingen slår idag.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#68686
ume skrev:glöm jd Kranen sitter på fel ställe ;)


När tillomed den mest valmetnördiga männsika ja vet(han ja jobbar med) tycker att de är dålig sikt i en valmet då tror ja att de är rätt som ja tycker man ser agget framför sej å inget mer m.m m.m mina åsikter om valmet är nog kända på forumet nu.

Alvarligt talat kolla upp en jd kör en ponsse nu å den går väl sisådär i terrängen bättre än en valmet men sämre än en jd.Men alla går säkert så de duger för många men varför inte köpa den maskin som är klart finast å jobba i spakarna å knappsatsen är överlägsen alla andra allt enligt mitt tycke.

Men ge jd en chans själv hoppas ja på att ja sitter i en sån om ett år, men de kan säkert bli en ponsse oxå den som lever får se.
Ja sa ärligt att ja säger upp mej om han köper en valmet igen men han insåg själv att de kan nån annan köra men de är ju bra för oss färre folk att kriga med i skogen. Är de slätt å fint å inga branta backvägar å annat skit så hänger säkert en valmet med hyfstat men inte annars.
Men samtidigt hur ofta sitter man å maxar stam i traktorn på ett år, så de största argumentet måste vara den fina arbetsmiljön å slippa sitta på kranfoten, är väl bara på lastbilen dom måste de pågrund av platsbrist.


Körde så nå jävulst stenigt i går å snelut å där kan ja garantera att en valmet inte gått fram kan tillome gå så långt att är de nån som utmanar mej så betalar ja trailern å stillestånd om ni kan åka dom 1600 meter blivande grävväg. Men går ni bet så vill ja ha alla pengar 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).