Motorsåg och handhållet

2-taktsolja, vilken är bäst?

30 inlägg 9891 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2-taktsolja, vilken är bäst?

Skogshenke  
#686682 Undrar är det någon skillnad på oljan till 2-takts motorer? Syntet eller mineral?

Normalt så blandar man 2 till 4% med olja, men hur påverkar typen av olja? Vad är eran erfarenhet eller tankar ni bara Aspens färdig blandade och nöjer med den?


Senast redigerad av Skogshenke tis 15 dec 2020, 09:44, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 2-taksolja, vilken är bäst?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686688 Kör bara aspen. Enkelt slipper tänka 🙂
Tål inte röken från självblandad bensin

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Avslutat-02  
#686691
Skogshenke skrev:Undrar är det någon skillnad på oljan till 2-takts motorer? Syntet eller mineral?

Normalt så blandar man 2 till 4% med olja, men hur påverkar typen av olja? Vad är eran erfarenhet eller tankar ni bara Aspens färdig blandade och nöjer med den?


Skillnad hur tänker du?
Att oljan skulle aktivera bättre förbränning eller minska förbrukningen?

Användarvisningsbild

Re: 2-taktolja, vilken är bäst?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686693 För några år sen hade jag ett par kunder som körde handelsbensin i nån såg och Aspen in nån under en övergångperiod. De körde då Aspens tvåtaktsolja. Visade sig ha samma effekt som att köra Aspen bränsle vilket de då skiftade till.
Nästan alla som kommer hit kör Aspen.

Olika oljor har olika egenskaper.

Ska man tvunget köra på handelsbensin tycker jag det vara en olja som är minst halvsyntet gärna helsyntetisk. Så färsk soppa som möjligt, inte lagra den mer än nån dag.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Skogshenke  
#686694 Båda, men även rök och sotning. Men viktigast är förmågan att smörja.
Om man ser billiga 2-takts maskiner så står det 4%, medan dyrare 2%, varför? Tekniken är den samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

jannee  
#686695 Tycker nästan det börja gå lite till överdrift detta med olja och bränslet.
Har kört på vanlig handelsbensin i över 50 år och under det senaste årtiondet använt mig av Huqvarnas LS+ som tvåtaktolja.
Aldrig haft några som helst motorstörningar även när bränsleblandningen stått halvårsvis innan användning.
Ja någon såg har t.o.m. stått i flera år fulltankad men ändå startat lätt och gått som den ska.
Några här på forumet överdriver när det gäller handelsbensinen duglighet.
Visst kör gärna på Aspen men för den sakens skull håll er till sanningen och klanka inte orättvist ned på handelsbensinen.
Även utombordaren går bra på fjolårets handelsbensin.
M.a.o. den dåliga hållbarheten är starkt överdrivet.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Avslutat-02  
#686696 Kul att det fungerar för jannee.
Men för många av mina kunder har det aldrig fungerat.
Kan hända för att de kört på 95, och du kanske på 98.
Men även jag hade stora problem med tomgången eller startproblem när jag körde på detta bränsle...

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

wigge  
#686697 Dessa oljor gillar jag

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686710 När Castrol TTS fanns så körde jag på den, numera kör jag på Castrol racing 2T som väl är motsvarigheten.

Rätt eller fel vet inte jag, det har funkat för mig och dessutom tycker jag mig få mindre ont i huvudet när jag använder dessa oljor.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

totte  
#686721 Vad gäller tvåtaktsoljor så är de bästa kvaliteterna syntetoljor. Det är inget att tveka över, använd den bästa oljan oavsett vad det är för bensin.

Skogshenke skrev:Om man ser billiga 2-takts maskiner så står det 4%, medan dyrare 2%, varför? Tekniken är den samma.


För att det som står om de billiga garderar sig för att bli körda var som helst med vilken olja som helst. Dokumentationen är vanligen maskinöversatt och inte det minsta anpassad till vad som gäller i landet. De dyra märkesmaskinerna från t ex Hva o Stihl utgår från tillgången på bra olja och rekommenderar vanligen också kvalitet och ofta fabrikat.

I vilket fall, används olja av bra kvalitet så är det 2% som gäller. Mer skapar bara mer sot och oförbrända rester i avgaserna.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Mikey_AX  
#686730 Jag kör alltid med Husqvarna XP Power 2-takt. Skönt att slipa tänka på att blanda och den största fördelen och skillnaden är hälsan.
rekommenderar alla mina kunder detta. 🌲

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

plax  
#686742 Håller med @jannee 👍 Kör alltid på handelsbensin (98) och blandar själv med hqv LS, aldrig problem oberoende lagringstid eller sätt.

Det som är viktigt är att det ska vara 98 eller egentligen är det ju "gamla 95"
Vissa bilar går ju inte att köra på dagens 95 heller, hade en ford mondeo årsmodell-00 som inte funkade med nya 95. Uppförde sig som en känguru om jag tog fel sort 🤣

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Skogsfix  
#686744 Håller med jannee och plax har aldrig haft problem med det bränslet

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

tallen100  
#686746 Jag brukar ha vanlig 95 i dom flesta grejorna och har heller aldrig haft några problem med gammal bensin, trots att soppan ibland varit ett år och äldre så har det startat...

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja, vilken är bäst?

Skogshenke  
#686752 Jag hade en dunk med ca 10 år gammal bensin, den va inte bra. Fungerade men det var svårt att starta motorn. Trodde aldrig det kunde vara bensinen, men det var det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).