Skogsnyheter

Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

28 inlägg 8919 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Ove Lindberg  
#686562 Kan inte fråga honom, han var född 1916. Men ett uttryck han hade var som följer. Det begriper du väl, att hänga upp saker i ren gips är fullständigt odugligt, inte så svårt att förstå för mig som 12år då. Han sa det med glimten i ögat.
Mvh
Ove Lindberg

Elmia
Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686564
fendt311 skrev:Nu vet jag inte brand klassningen på pappers reglar. Men det är sämre försäkring ( högre premie, brandmässigt) på bärande stålkonstruktion än trä konstruktion.


Källa på detta?

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Ove Lindberg  
#686566 En gipskiva var b 30 och 2 var b 60 förut.
Regelverket nu?
Mvh.
Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686571
zeaflower skrev:
fendt311 skrev:Nu vet jag inte brand klassningen på pappers reglar. Men det är sämre försäkring ( högre premie, brandmässigt) på bärande stålkonstruktion än trä konstruktion.


Källa på detta?


Jag har ingen källa på detta, men har för mig att en stålkonstruktion kollapsar tidigare än vissa träkonstruktioner (kan vara limträ som är bra här), speciellt om det blir höga temperaturer i branden, då blir stålkonstruktionen mjuk och kollapsar...

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Pamf  
#686581 Ja stål tappar sin bärförmåga fort når det värms upp om jag minms rätt har i princip ingen bärighet kvar vid 600 grader celsius. Trä däremot brinner föehållandevis sakta och linjärt och det bildade kollagret skyddar träet från att brinma för fort. Så för att trästommen ska klara avsedd bärförmåga så lägger man till så mkt trä som kan brinna bort motsvarande den tid man vill stommen ska stå. Nackdelen med limträ är att när ett skikt i princip är genombrunnet så trillar det ner och nytt obrännt trä exponeras varför en limträkonstruktion brinner fortare än motsvarande massiv träkonstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Mellberg  
#686659 Satsar nog på en beprövad träregel =))

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Seb macahan  
#686660 Skulle tro att som någon skrev innan att dessa är tänkta som ramverk, dvs inte bärande. Skulle tro att det är bra draghållfasthet jämfört med en stålregel. Trä reglar är skräp till innerväggar krokiga o böjda.
I vanliga villor använder vi fortfarande trä reglar till innervägg. Men jag tror definitivt på produkten och på sikt även som bärande kanske.
Ska bli intressant o se om det kommer ut.

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Bax  
#686665 Men hur skarvar man dom, eller sätter en tvärslå eller nåt sånt?
Ska man helt enkelt inte använda dessa då?

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

r93  
#686672 Vet någon vad priset kan tänkas bli?

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Kobbelgaard  
#686902 Jätte spännande! Jag hade gärna testat såna i mit snickare företag i Danmark!

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

r93  
#725009 Ikväll var dom med på draknästet i SVT, lyckades få med sig lite pengar.

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Hema  
#762400
Bax skrev:Men hur skarvar man dom, eller sätter en tvärslå eller nåt sånt?
Ska man helt enkelt inte använda dessa då?

Gissar på platt/vinkeljärn i samma material? Alternativt ståldito.
För icke bärande väggar låger det möjligt, men för bärande? Låter nästan livsfarligt, om de är det minsta känsliga för fukt. Då får vi lagerhanteringen och logistiken att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

norrskog  
#800995 Snart blir energiskogen lönsam när sågspån ska användas till allt. Snart dags börja sälja spån privat till sågverken 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).