Verkstan

Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

10 inlägg 2039 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

SHR  
#686315 Hallå.
Har ikväll försökt än en gång att få till så att gårdslampan lyser morgon och kväll så man lugnt kan arbeta vidare ute på gårdsplanen utan att bry sig om att det blir lite mörkare men till min stora förtret lyckas jag inte. Har läst manualen.

Gårdslampan styrs av en Theben Selekta 170 top2 (säger mig ingenting men så står det på fanskapet i skåpet).
Har enligt instruktionerna lagt in så den ska lysa en sväng på morgonen när man ska iväg till jobbet samt under eftermiddagen/kvällen och enligt vad jag förstår ser det rätt ut på displayen. Lampan går igång men tyvärr släcks den efter ca 30 sek och sen håller den på så (på... av.... på... av...).

Bifogar en bild på hur den ser ut.
Förstår jag fel, ska man tänka att den tiden man knappar in är tiden då den INTE ska lysa?(de tider man angett syns högst upp i displayen som svarta "IIIII"). Men varför startar den då och knäpper av/på?


Hjälp mig, vad har jag gjort galet?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

totte  
#686320 Det är inte så att det finns ett ljusrelä också? I så fall och om det sitter på fel ställe så kan det bli så här. Lampan tänds, ljusreläet sitter så den lyser på det. Då tror det inte alltför intelligenta reläet att det är dag och släcker. Då blir det mörkt och reläet får genast idén att nu är det natt, måste tända och så blir det dag igen ... i evighet amen!

Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

SHR  
#686324
totte skrev:Det är inte så att det finns ett ljusrelä också? I så fall och om det sitter på fel ställe så kan det bli så här. Lampan tänds, ljusreläet sitter så den lyser på det. Då tror det inte alltför intelligenta reläet att det är dag och släcker. Då blir det mörkt och reläet får genast idén att nu är det natt, måste tända och så blir det dag igen ... i evighet amen!


Det sista jag gjorde innan jag gick in nyss var att trycka på "permanent" för att den skulle lysa hela tiden.

Den funkade "bra" fram till i somras när jag så hetskt skulle knäppa av hela lampan över sommaren eftersom det kändes onödigt att den lyste hela natten trots att det var ljust. Så vi har inte ändrat relät nått eller så. Men ska kolla det, tack för svar Totte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

Vardon  
#686347 Verkade inte vara anslutning för skymningsrelä annars lät det ju onekligen som det.

Är det ledstrålkastare? Borde inte vara några bekymmer i och med att det är relän men man vet aldrig.

Jag hade börjat kopplat lampan direkt och se att den är som den ska.

Sen hoppat över alla astroinställningar dock verkar tidskopplingen vara att man ställer in frånkoppling.

Personligen hade jag nog skippat kopplingsur och satt trådlösströmbrytare där jag vill tända istället

Avatar Fallback

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686386 Skulle mer tro på att de är strålkastaren som strular eller växlar uret så de står on o sen off o sen on osv?
Du programmerar tid när uret ska bli on och när de ska bli off och den frågar om du ska kopiera samma tid till nästa dag osv.
Menyn är rätt enkel, de finns tex en menu för avläsning av inställningar dag för dag

Avatar Fallback

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

nilsszzon  
#686415
SHR skrev:
totte skrev:Det är inte så att det finns ett ljusrelä också? I så fall och om det sitter på fel ställe så kan det bli så här. Lampan tänds, ljusreläet sitter så den lyser på det. Då tror det inte alltför intelligenta reläet att det är dag och släcker. Då blir det mörkt och reläet får genast idén att nu är det natt, måste tända och så blir det dag igen ... i evighet amen!


Det sista jag gjorde innan jag gick in nyss var att trycka på "permanent" för att den skulle lysa hela tiden.

Den funkade "bra" fram till i somras när jag så hetskt skulle knäppa av hela lampan över sommaren eftersom det kändes onödigt att den lyste hela natten trots att det var ljust. Så vi har inte ändrat relät nått eller så. Men ska kolla det, tack för svar Totte.



lyser armaturen nu efter att du tryckt igång den permanent? isf kan du utesluta fel på armaturen och inrikta dig på reläet eller om du har ett ljusrelä som ligger efter uret.

där brukar finnas en liten reset knapp på dessa ur , prova tryck in den och gå igenom menyn lugnt steg för steg så få du säkert ihop det igen

man brukar knappa in tid och datum och ok på det sen ska man välja tider kanalen ska vara påverkad dvs tänd men du ser i displayen om kanalen är aktiverad eller inte och brukar även klicka lite i dem

man kan ju även prova "bygla" om man vill testa direkt ström till armaturen

Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

SHR  
#686493
nilsszzon skrev:
SHR skrev:
totte skrev:Det är inte så att det finns ett ljusrelä också? I så fall och om det sitter på fel ställe så kan det bli så här. Lampan tänds, ljusreläet sitter så den lyser på det. Då tror det inte alltför intelligenta reläet att det är dag och släcker. Då blir det mörkt och reläet får genast idén att nu är det natt, måste tända och så blir det dag igen ... i evighet amen!


Det sista jag gjorde innan jag gick in nyss var att trycka på "permanent" för att den skulle lysa hela tiden.

Den funkade "bra" fram till i somras när jag så hetskt skulle knäppa av hela lampan över sommaren eftersom det kändes onödigt att den lyste hela natten trots att det var ljust. Så vi har inte ändrat relät nått eller så. Men ska kolla det, tack för svar Totte.



lyser armaturen nu efter att du tryckt igång den permanent? isf kan du utesluta fel på armaturen och inrikta dig på reläet eller om du har ett ljusrelä som ligger efter uret.

där brukar finnas en liten reset knapp på dessa ur , prova tryck in den och gå igenom menyn lugnt steg för steg så få du säkert ihop det igen

man brukar knappa in tid och datum och ok på det sen ska man välja tider kanalen ska vara påverkad dvs tänd men du ser i displayen om kanalen är aktiverad eller inte och brukar även klicka lite i dem

man kan ju även prova "bygla" om man vill testa direkt ström till armaturen


Den startade då när jag tryckte igång den "permanent", ja. Lyste i ca 30-40 sek innan den slog av igen.
Den gjorde sen så några gånger, sen gick jag in och har inte sett att den lyst något mer under natten/morgonen. 🤔 Får göra ett till test nästa helg när jag kommit hem från jobbet. Ska nog testa att göra en typ fabriksåterställning som du säger och se om det hjälper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

SHR  
#686494
gnisten83 skrev:Skulle mer tro på att de är strålkastaren som strular eller växlar uret så de står on o sen off o sen on osv?
Du programmerar tid när uret ska bli on och när de ska bli off och den frågar om du ska kopiera samma tid till nästa dag osv.
Menyn är rätt enkel, de finns tex en menu för avläsning av inställningar dag för dag

Nej "on" står det hela tiden trots att den släcker sig själv. :sad:
Tid, datum och sånt stämmer. Även astron står inställd på Sverige och Jönköping har jag sett. Provade också att stänga av astron men det funkade inte iallafall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

nilsszzon  
#686496 läste nu att du skrev gårdslampa , son-t ? en typ " paddockarmatur på stång"
dessa brukar bete sig som du skriver när de börjar bli dåliga , tänds en stund för att sedan släckas.

hur som helst är det en sådan så är det bäst att byta till led armatur då dessa drar en jädra massa watt

men om det inte är en sån jag tänker på så kan du prova att koppla över reläet , lägg lampans fas ( antagligen svart eller brun och sitter på plint 1 nederst ) denna tar du och kopplar in ihop med befintlig på plint L ( detta när du vet säkert att du inte har ngn kräm i trådarna
slår du till säkringen sen och lampan släcks återigen efter en stund så har du felet där.... lyser lampan perfekt har du felet i reläet
Senast redigerad av nilsszzon mån 14 dec 2020, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gårdslampan lyser lite när den vill. Hjälp?

LL Trollet  
#686608 Vad är det för typ av lampa?
Jag har en högtrycksnatrium som betedde sej på ungefär samma sätt. Då var det fel i armaturen så fick byta den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).