Skogsnyheter

Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

28 inlägg 8995 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Torbjörn Johnsen  
#686465 En ny produkt för byggmarknaden håller på att se dagens ljus. En byggregel i papper som tagits fram av startup-företaget Wood Tube från Grums. Regeln är ihålig och består av många papperslager som lindats runt en fyrkantig kärna och limmats med stärkelsebaserat lim. Den är mycket lätt. Vikten är 25-30% av motsvarande träregel och ca 70% av vad en stålregel väger.

Materialet i pappersregeln består av en papperskvalité som kommer från ett av Billerud Korsnäs bruk. Mer än så vill inte man inte avslöja.

Företaget Wood Tube, som finns på Karlstads Innovation Park, har gått systematiskt till väga. Dels har man låtit Karlstad Universitet göra en livscykelanalys för pappersregeln jämfört med stålregeln och dels så har man nu fått reglarna certifierade enligt ett typgodkännande från RISE. Det omfattar såväl hållfasthet som brandsäkerhet och ljudegenskaper.

Enligt Karlstad Universitets livscykelanalys ger en stålregele 14 gånger så höga CO2-utsläpp jämfört med en pappersregel. Då är ändå inte effekten av den kol som byggs in i bygget via pappersregeln (kolsänka) medräknad. Enligt Tobias Söderbom Olsson på Wood Tube är deras primära drivkraft att man ska kunna bygga så CO2-snålt som möjligt i byggprocessen. Inte i första hand att bygga in så mycket kol som möjligt i en byggnad (även om det blir en positiv bieffekt när man byter ut stålreglar mot papper).

Wood Tube ser främst pappersreglarna som en ersättning för stålreglar men de har även fördelar jämfört med traditionella träreglar som t ex avsevärt lägre vikt. Byggare som har testat upplever enligt Tobias pappersreglarna "bekväma" att jobba med. De är lätta, enkla att kapa och hantera och de får inga vassa kanter och hörn (som plåtreglar lätt får) vilket kan bidra till minskade skärskador.

Nästa steg är att skala upp en produktion för att få fram reglar till referensobjekt och så småningom ska tillverkning skalas upp för att få ut Wood Tube på marknaden. Enligt Tobias är intresset för att investera i verksamhet i grönare och mer klimatsmart verksamhet stor för närvarande.

Vi följer utvecklingen med intresse och du kan läsa mer om Wood Tubes pappersreglar här.
Fyrkantig och ihålig regel tillverkad av papper. Källa: woodtube.se
Bild på hur pappersregeln ser ut. Källa: woodtube.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686471 De har tydligen inte renoverat hus från 70-talet! :((
Vägg nedan som vi förstärkte med träreglar. Notera att några av reglarna är i limträ. :-bd


Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

skogshare  
#686480 Spännande !

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Tonyfrånurskogen  
#686482 Då måste byggarna lära sig att bygga tätt innan dom börjar regla upp innerväggar 🤣 jag har inte vart på ett enda bygge det inte forsar in vatten någon stans när väggar eller tak inte är färdiga trots att som smällt upp väggarna med både gips och isolering som blir blött..

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Emanuel90  
#686484 Eller som här i trakten när bravida kopplade in vattnet fredag eftermiddag i nybyggt trevåningshus och sen tog helg. Ja läckan var på tredje våningen.
Jaja, ser ut som en bra produkt, och kanske med ett lim som är bättre ur miljösynpunkt än mycket annat i plywood mm.?

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

axwell  
#686495
Torbjörn Johnsen skrev:Den är mycket lätt. Vikten är 25-30% av motsvarande träregel och ca 70% av vad en stålregel väger.


Blev det här rätt, eller är en stålregel lättare än en av trä ?
Jag har inte byggt med metallreglar men är det bockad tunnplåt så kan det ju stämma. :???:

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Torbjörn Johnsen  
#686498 Ja, det stämmer nog. "Stålreglar" är ju en bockad tunnplåt som inte väger speciellt mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

fendt311  
#686510 Nu vet jag inte brand klassningen på pappers reglar. Men det är sämre försäkring ( högre premie, brandmässigt) på bärande stålkonstruktion än trä konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Dennis1982  
#686525
fendt311 skrev:Nu vet jag inte brand klassningen på pappers reglar. Men det är sämre försäkring ( högre premie, brandmässigt) på bärande stålkonstruktion än trä konstruktion.

Tror inte dessa är tänkt som varken bärande eller i brandväggar. Räknar med att det kan ersätta reglar i innerväggar som inte är bärande.
Men känns som att det "drar" dåligt om man ska skruva skivor i dessa.

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

r93  
#686527 Precis vad jag tänkte, det drar som nu ganska dåligt i plåtreglar när något rejält ska upp på väggen, dessa känns tyvärr ännu sämre.

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

fendt311  
#686532 Att det drar dåligt i stålreglar. Beror nog på fel gängstigning på skruv. Reglar i innerväggar är ju också brandklassade. Därför man även isolerar i brandväggar, även ljudmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Ove Lindberg  
#686545 Börja med msb skivor på bägge sidor med genomgående skruv. Sedan gipsskivor eller liknande utanpå dessa. Tänkte ta patent på ovanstående, men det blir väl mest skatt på ett sådant i slutändan. 😉
Mvh Ove Lindberg

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

r93  
#686551 Då jag bara skruvar i ofantlig sektors väggar så finns det varken osb eller plyfa, utan bara dubbel gips.... finns även skräckexempel med enkel gips på plåtreglar, har hängt upp ett skötbord på en sådan vägg, det var inte kul.

Användarvisningsbild

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

Ove Lindberg  
#686559 1972 fick jag lära mig av min far som var snickare,då var alla reglar av trä. Först spånskiva sedan gipsskivor utanpå detta. Hur svårt kan det vara?
Mvh
Ove Lindberg 😉

Avatar Fallback

Re: Pappersreglar, ny uppfinning som kan ersätta stål

r93  
#686561 Din far har rätt!
Där man får bestämma själv är det minst osb sen gips

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).