Motorsåg och handhållet

Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower tere?

60 inlägg 11353 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686379 Der som Bjarne Butler er, er da like vått og bratt som på Vestlandet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686434
can skrev:Der som Bjarne Butler er, er da like vått og bratt som på Vestlandet.


Ja, det känns nog i benen efter en arbetsdag i sån terräng. Har de lika stora träd som på Vestlandet också? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Fredrik Reuter  
#686454
vinterrojarn skrev:Jo då dessa skydd FANNS, om de gör det nu tvivlar jag på.

Det är ju fortfarande körsätten som man kan skratta åt när man kollar på Youtube..
Bara kolla på stubbhöjden...
Jätte snyggt med dessa högstubbar överallt...


Här tycker jag @akkamaan inlägg kan passa bra som referens: AKKAMAAN - Nordamerikanskt skogsbruk.

Läs gärna det.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#686459 Jo då det har jag gjort.
Tack för länken. 👍

Men jag har en ytterst klar bild varför man gör så här. Och bilden stämmer väldigt bra med den förklaringen akkamaan ger.
Den delas också av utbildare från BC.
Men någon bör ändå fråga sig varför i hela friden man fortsätter med dessa stubbar när man kan kapa ner skiten lägre..
Även om man nu inte behöver råvaran i stort..
Den gör sig bättre där än i skogen.
Och när de fäller över dessa stubbar så slår de sönder virket..

Kanske ska börja med dessa stubbar jag med så kan inte miljövännerna gnälla över andelen dödved iallafall 👍 🤣
Sedan att jag inte får någon som kör ut må vara hänt... 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Fredrik Gustafsson  
#688358
machonisti skrev:Beror på hur man ser det. I sverige tar man sjukledigt och väntar på tandläkaren. I axmen drar han ut tanden själv under arbetspasset.

Med så dåliga tänder plockar man ut tanden utan tång. Prova dra en kindtand med en polygrip, garanterat misslyckande

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

guhra  
#688455 Har sett kalhyggen i sverige fullt med meterhöga stubbar. Finns säkert nån korkad förklaring.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688474
guhra skrev:Har sett kalhyggen i sverige fullt med meterhöga stubbar. Finns säkert nån korkad förklaring.

Då har nog ingen motorsåg varit där överhuvudtaget. Då är det en skördare som huggit vindfällen utan förkapning.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

guhra  
#688714 Vindfällen var det inte, det var min svampskog. Reslig och fin innan de skapade en så kallad föryngringsyta.
Maskin var det, det är sant. Jag tänker att det kanske finns en sån modern grööön förklaring, det ser bedrövligt ut iaf.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688735 Det finns en "grön" föklaring. Det kan vara s.k kulturstubbar som lämnats kvar för att markera ett kulturminne. Ofta är det gamla kolbottnar och då blir det lite överdrift eftersom det har kolats precis överallt på vissa platser.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Danskar´n  
#691443
vinterrojarn skrev:
Fredrik Gustafsson skrev:Jänkarna ligger säkert 30 år efter Sverige när det gäller att hugga. Titta bara på Axmen. Rena skämtet. Tycker jag iallafall


De där galningarna är bara till för att ha dramatik på tv...
De riktiga fällarna och kopplarna där borta har yrkesstolthet och en helt annan verksamhet för sig....


Håller helt med! Vad reality-tv anbelanger i dag, så rör det sig om "blod, svett och dramatik" Tittarna vill underhållas utan att lyfta arslet från soffan, så därför ser vi sådana idiotiska programmer! Vad tandläkarbehandling - eller inte - anbelanger, så har AX-men inte var sig tänder eller tapp! Det enda dom använder huvvet till, är att sätta fåniga, antikverade hjälmar på!

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Danskar´n  
#691448 Min gamla skogsmästare brukade fråga om byxhängslen var för korta - när han hittade höga stubbar...bästa förklaringen jag hört! Men det är såklart väldig länge sedan...länge innan maskinerna tog över... 😀

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Defender130  
#692639 En såg till allt gör ju att det måste bli en kompromiss hur man än vänder och vrider på det. Nu är jag inget proffs utan en gubbe som sköter min egen skog. Dvs en kombination av röjning, gallring & plockhuggning till det egna sågverket.
Jag gillar ett långt svärd när jag skall fälla och kapa grovt. Då kör jag 20” på min Stihl 260, det tycker jag att den orkar utan problem, men gubben kör ju inte så det ryker, utan både gubben & sågen hinner vila mellan varven.
Mesta av kvistningen kör jag dock med stihl’s minsta såg & ett jävligt litet svärd. Kanske går lite långsammare än med stor såg, men kompenseras av att kroppen klarar ett mycket längre pass med den lille sågen utan att gubben behöver vila. Dom största grenarna får dock 260’an ta lite beroende på storlek på träd så klart.
Den lille sågen är dessutom perfekt vid gallring av allt smått som ändå är för grovt för röjsågen.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Danskar´n  
#692649 Kloka ord från en som jag skulle kalla lika proffs som den som hämtar lönen i skogen. Man lär sig att ta vara på både kropp och såg, när man är beroende av att dessa ska ge dig livhanken.
Jag hade också en stor och en liten såg när jag var "proffs". Ingen klarar att kvista med en tung - 266, med 20-22 tums svärd 8 timmer om dagen, 5 dagar i veckan...då var - 244`an bättre.
Under stormfallet 1981 hade vi en gammal kollega som köpte sig en 110 cc Jonsered med 33 tums svärd, så han inte behövde stå så nära när han kapade träd som spände...men han måste fila efter vart enda kap, eftersom svärdet dök i jorden för att sågen var så tung - det tog en halv dag att fila denna kedjan, så bra för gubben att han jobbade på timlön.... Han lärde sig en lexa där.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Defender130  
#692680 Kom att tänka på en sak avseende Jänkare & stora sågar/långa svärd.
Om jag inte misstar mig så kör dom fortfarande en hel del lunning. I svenskt skogsbruk var ju den perioden rätt kort innan skördarna tog över.
Dvs dom fäller stora träd som dom lunnar ut hela. Var, när och hur dom kvistar låter jag vara osagt.
Men dom flesta filmer på nätet verkar spegla detta förfarande.
Då är det kanske inte så konstigt att deras val av sågar är påverkat av en annan avverkningsteknik.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692900 Hva 353 20 tums 3/8 går som fan .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).