Skogsröjning

Starta egen firma

28 inlägg 6114 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Aspåsnäset  
#683625 Entreprenören ska även vara certifierad.
Mvh Andreas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

rejser  
#685669 Vad har du för kundbas? Assistera något större bolag för att för-röja eller manuell-hugga det maskinen inte tar.
Gå mot privat-ägare direkt? Finns det privat-ägare i området som kommer att nyttja detta?

Försäkringar. Vad händer om du gör illa ryggen t.ex. Finns det något som täcker utrustningen?

Grönt kort, röjning, sågning och entreprenör ska det väl helst vara.

Använd för guds skull bokförings-program. Personligen rekommenderar jag Bokio efter kört både speedledger och fortnox.
Förutom för fakturor ska man ju enkelt knappa in avdrag för bilresorna snabbt och enkelt till och från där man är och jobbar för dagen och liknande. Då skriver man enkelt med kommentarer om var man varit och liknande.
Tänk på att fakturor måste sparas i original-format.
Pappret ska vara papper, e-faktura i banken som e-faktura i banken och pdf som pdf.
Blir det kontroll och dom är kinkiga så är dom kinkiga.
Att däremot ha dom kopplade direkt i bokförings-programmet så att man kan se dom snabbt är riktigt smidigt. Du ska ju kunna visa dom snabbt i upp till 7 år.
Vill man sedan snabbt i slutet av bokföringsåret få en genomgång av en revisor så uppskattar dom det.

Och eftersom du redovisar mot olika konton i kontoplanen så kan du få statistik på nolltid över var inkomster och utgifter ligger om du behöver åtgärda någonting.

Och som andra skrev, enskilda konton. Personligen så kör jag olika banker för att verkligen skilja på det.
Då har man bankgiro, moms och skattekonto och det vanliga kontot och man får planera sin 'lön'

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Andreasforsberg  
#686007 Har klurat på allt och tagit reda på massa saker . Glömde skriva att jag jobbat tidigare i skogen i drygt åtta år tanken är ju att köra lite med fskatt i början bara och köra ihop en budget innan det blir en firma helt med namn och så redan varit kontakt med vissa om de sen gå på bondskogarna osv . Å.allt med kläder o så så är jag inte som alla andra som ska ha de dyraste o så och mycket saker har jag ju själv sen tidigare. Vad är rimligt i pris per hektar? Nån som har koll?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

svampbob  
#686021 Att börja försiktigt med enskild firma samtidigt som man har en fast anställning på annat håll är en bra start.
Idag när jag var på väg hem från skogen och skulle korsa den stora vägen så ser jag ljuset ett fordon på rätt nära håll så stannar. Efter en stund ser jag att det är en traktor och efter ligger en bil. När traktorn stannar fattar jag vem det är. Det är han som kör åt mig ibland på F-skatt han hade just hämtat en traktor som han hade budat hem. Han Hade även köpt en skogsvagn till. Han passade på att köpa för de pengar han hade kört in under året. Har du en relativt bra betald heltid så blir skatten väldigt hög på extra knäcket men det är perfekt för att bygga upp en firma genom att investera intäkterna.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

sunkann  
#686229 Funderar själv på att starta aktiebolag, dock inom el.
Kommer börjas med så låga fasta kostnader som möjligt. Har dom flesta verktyg, åka i privat bil, lager/kontor i privata bostaden.

Men vad kan man räkna med i fasta kostnader för bolaget. Leja bort bokföring, försäkringar?
Vad för mer kostnader tillkommer ?

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

nilsszzon  
#686281 elinstallatör försäkring kanske 4-6000kr om året, hjälp med bokföringen kanske 10.000kr om året
tycker du ska köpa en mindre servicebil direkt istället för att köra privatbilen. kunder kommer tycka det är skumt att betala för servicebil när du dyker upp med en volvo v40 eller ngt...
börja med dina privata verktyg när du fått lite rull på det så köp in dessa av dig själv till AB , glöm inte göra en lista på nypris och ditt pris så att säga..
är väl inte så mkt mer kostnader som tillkommer egentligen , köpa in behörigheten om du inte sitter på denna själv? ca 2000kr i månaden..


du skriver visserligen enbart att du ska starta AB inom el så är rätt brett men gissar att det gäller installation

se till att skaffa bra avtal direkt med ahlsell , storel ( storel ger oftast bäst till småskuttarfirmor )
ganska lätt att hålla nere kostnaderna i början , se till att ta betalt för ditt jobb! du är en elektriker dvs eftertraktad hantverkare som måste hålla sig uppdaterad med lagar och regler , vill kunden inte betala så låt de göra på sitt vis själva direkt och släpp det... kommer bara bli mer konstigheter ju mer tiden lider om du fortsätter med vissa kunder

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

sunkann  
#686331 Behörigheten kommer läsas in.
Åker en ford transit som andra bil. Tänkte ha kvar den som privat till att börja med.

Kommer att vara inom installation. Men får jag in andra jobb så är jag inte sen att tacka ja.
Har vana inom industri som kraft och instrument montör, men känns svårt att få in fötterna som ensamföretagare.

Tänkte ta bra timpeng från start och få in jobb genom att vara skötsam och göra bra jobb, hellre än för att man är billig.

Då är det inga stora pengar som ska in för att driva runt firman alltså. Räknar man på 5000 i månaden till firman borde man vara safe som en "garageföretagare".?

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

alias  
#686362 Utan att veta vad folk jobbar med; Betänk att bisyssla som konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet inte ses med blida ögon - av förklarliga skäl.

På de ställen jag är och har varit anställd så har det varit krav på att redovisa bisysslor för arbetsgivaren.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

anersimyra  
#686367
alias skrev:Utan att veta vad folk jobbar med; Betänk att bisyssla som konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet inte ses med blida ögon - av förklarliga skäl.

På de ställen jag är och har varit anställd så har det varit krav på att redovisa bisysslor för arbetsgivaren.

MVH
Alias

Ja, den där biten är känslig. Jag stötte för ett par veckor sedan på en entreprenör som jag hjälpt vid ett tillfälle, med sig hade han en anställd som jag börjar prata med och som plötsligt säger att han har eget bolag och att jag kan höra av mig till honom om jag behöver hjälp. Hade han nu varit permitterad p.g.a arbetsbrist så hade det varit ok att slå en signal vid behov, men så länge man jobbar som anställd så ska man allt ge fan i att bjuda ut sig till en konkurrent..🤬

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

sunkann  
#686372 Nu kommer inte jag konkurrera med min arbetsgivare även om vi är verksamma inom samma område.
Då jag vill ha ryggen fri samt en fortsatt bra relation till min arbetsgivare och eventuellt ett samarbete kommer jag föra en dialog innan jag går vidare och startar upp något.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

nilsszzon  
#686374 jag vet inte om du tänker ha detta som enda syssla eller vad du menar med garageföretag , är det att du ska fortsätta vara anställd och enbart ta lite småjobb då och då? isf är mitt tips pengar vid sidan av... bara problem att göra mindre jobb med företag och framförallt AB

alla de där fina "småjobben" som kommer till en brukar försvinna så fort du har eget företag och ska starta upp ett nytt namn , kunder vill gärna ha detta vid sidan av eller så väljer de sin "vanliga" kabelnisse ( ska det bli dyrt kan det lika gärna gå till min gamla knegare.....)

men jag hade köpt in din ford till AB direkt ändå , tror man kan använda den som dellikvid vid uppstarten istället för att gå in med aktiekapital , detta vet andra bättre än jag

när läser du in behörigheten? ska du starta utan denna till att börja med? köpa tjänsten från din nuvarande arb.givare? eller hyra ut dig till projekt där du går på deras egenkontrollprogram?

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

sunkann  
#686394 Garageföretag trodde jag var allmänt uttryck. Små företag vars verksamhet inte är större än att den lämpar sig att bedrivas från privata garaget, ungefär sådan betydelse.

Det kommer vara min enda syssla om det startas upp. Att starta något för att ha som bisyssla är jag inte intresserad av.

Behörigheten lämpar sig inte att börja läsas in förrens till sommaren. Kommer ej starta något utan den. Inte säkert att det blir något när jag har den heller.

Håller med dig, dom som vill få jobb utfört svart är inget att försöka starta en verksamhet på.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

nilsszzon  
#686399 googlade och precis som du säger är det ett allmänt uttryck som passerat mig förbi så därför jag frågade.

du känner nog bäst själv var du är i livet och om det är ngt att satsa på men du bör ju hålla i egna jobb idag och va van vid att ha lite bollar i luften. det är kul att vara egenföretagare och även jag har ett garageföretag där jag tar hyra för lager och kontor i hemmet osv

lite beroende på hur mkt eget ansvar du har på jobb och vilken kontakt med kunder och hela kedjan från kundsamtal till färdigt arbete så kan du ju alltid prova jobba som egenföretagare ( svart ) vid sidan av för att känna på upplägget? då får du känna på gnällspikar , ändringar i planering , kunder som klagar på priset , dyrt mtrl osv osv men du gör kanske detta redan nu och känner du att du har koll på allt och får in kunderna så är det bara att starta , jobb finns det gott om men det gäller att få dem

jag har Aukt. A själv så har både hög och lågspänning men att vara anställd elektriker med behörighet ser jag ingen mening alls med om man inte har ett stort intresse av att hålla sig ständigt uppdaterad , ju mer behörigheter man har desto mer kan man bli skyldig till när det går fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).