Motorsåg och handhållet

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

97 inlägg 20591 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

halvproffs  
#685564 Jag ser att varken trådskaparen eller elis76 har varit på forumet någon längre tid och därför missat spaltkilometer med inlägg om kedjeolja.
Har själv kört i ca 8år sedan Axwell tipsade om rapsoljan som kedjeolja. Är helt nöjd med rapsoljan och har inte pumpen på max heller.
Då köpte jag den på Willys för 10kr/l men nu är det svårt att få tag på så billig olja. Har nog huggit ca 2000fub och inga haverier.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

totte  
#685568 Ligger på runt 16 - 19 kr/l numera i mataffärerna om det inte är kampanj.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Emanuel90  
#685577 För tio år sen låg priset på raps runt 2-2,5 kr/kg men har nu i kanske 5 år legat mellan. 3,50 och 4 kr per kilo, det beror mycket på att rapsolja värderas som diesel nu när det blandas i bränslet. Oljehalten ligger runt 50% så ca 8 kronor av varje liter går till bonden.
Lite skillnad mot råvarukostnaden i en limpa i affärn som kanske är 1,5%. Går ju inte att jämföra riktigt men ändå

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685580 Jag har provat kallpressad, det är inte samma som den man köper i affär. Den har varit upphettad.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685581 Viktigast med kedjeoljan är värmeavledning. Visst den ska minska friktion men absorbera värme och ta den med sig när den åker av.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

jingvarsson  
#685588
Mange skrev:Jag har provat kallpressad, det är inte samma som den man köper i affär. Den har varit upphettad.

Skulle där vara någon skillnad på kallpressad och uppvärmd rapsolja tror du? Om vi snackar om smörjmedel till en kedja.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Avslutat-02  
#685595 Förutom priset.. Och hur mycket man får ut av fröerna?

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

anersimyra  
#685596
jingvarsson skrev:
Mange skrev:Jag har provat kallpressad, det är inte samma som den man köper i affär. Den har varit upphettad.

Skulle där vara någon skillnad på kallpressad och uppvärmd rapsolja tror du? Om vi snackar om smörjmedel till en kedja.

Kallpressad olja har kortare lagringstid och lämpar sig inte för stekning men innehåller något fler nyttigheter än den varmpressade. I övrigt borde smörjegenskaperna vara tämligen lika då den kallpressade oljan pressas vid ca 35 grader och den varmpressade vid ca 70 grader..🤤

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

ananders  
#685597
vinterrojarn skrev:Förutom priset.. Och hur mycket man får ut av fröerna?


Om du menar rapsfröna så brukar det vi levererar ligga på en oljehalt av ca 50%.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Avslutat-02  
#685598 Det utvinns betydligt mindre genom att kallpressa.

Kall eller varmpressad? |
http://sabygardingaro.se/kall-eller-varmpressad/

Och fungerar utmärkt att steka i..

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

anersimyra  
#685601
vinterrojarn skrev:Det utvinns betydligt mindre genom att kallpressa.

Kall eller varmpressad? |
http://sabygardingaro.se/kall-eller-varmpressad/

Och fungerar utmärkt att steka i..

Den går naturligtvis att använda till stekning men kallpressad olja ger många gånger en minst sagt oönskad bismak vilket gör att jag själv aldrig steker en kallpressad olja, men att toppa en fet biff med en fin kallpressad olja med nermald vitlök det smakar fågel..🤤

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Avslutat-02  
#685605 Biff, fågel... 😀

Med smör i pannan och lite vaksamhet så är det lugnt.
En kallpressad rapsolja är inte till för att steka, fritera i som med varmpressad, trots att den fungerar utmärkt, utan för att tillföra djupare smaker, och koncentrera andra smaker..
Det är en exklusivare olja för smaklökarna 👍..

För dyr för att slunga ur med hjälp av en kedja..

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ewol  
#685618 Är det sån här Rapsolja ni pratar om då? 5 Litersdunk för dryga 80kr

1607669090_raps.jpg

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685621 Japp just sån.

Jag tyckte inte kall pressad hade samma värme avledningsförmåga som Willys olja som varit varmare än 70 grader.
Jag har blivit erbjuden att köpa på fat av en piller pressare som eldar raps. Han säljer oljan.
Tyvärr är mitt intresse inte stort nog att ramla vidare i detta spår.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#686370 Även jag kör på billigaste rapsolja från mataffären, COOP Extra just nu. Funkar i vedmaskinen såväl som i motorsågarna.

Ständigt spanande efter kampanjer. Lyckan var i höstas när ICA hade stammispris 10 kr litern😀👍. Synd att de hade så få flaskor på den lokala matbutiken.

Men hur som helst, den varken kladdar eller stockar igen oljekanalerna. Den är flytande till nedåt -15 så vid kallare temperatur får man ta in såg och olja över natten. Det borde ju funka att värma oljan och hälla i en termos om man ska vara ute länge i stark kyla. I själva sågen blir det ju varmt ändå när man kör.

Och om matsäcken är förbrukad och benen darrar så har man nödproviant i oljeflaskan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).