Motorsåg och handhållet

Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower tere?

60 inlägg 11359 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685853
johan eriksson skrev:Totte var inne på en av orsakerna med, hur många tänder som är i arbete samtidigt. I USA är skiptooth kedjor vanligt, och då har du bara hälften så mycket tänder på kedjan. På så vis kan man ha ett längre svärd utan att överbelastar sågen.

Ta fram bågfilen så känns effekten direkt!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Williamm  
#685869 Det med skippkedjor spelar nog mycket roll i detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685894 Jag tror det är väldans olika arbetssätt. Jag har sett de som haft 18-20" på 50cc här och de håller inte.
Även stått och skruvat såg i USA på östkusten där de har det och är nöjda med det.
Jag är övertygad de inte går lika hårt som här. Det är helt olika tänk om arbetet.
Framgick rätt snabbt när man stod o snackade och åkte runt o tittade.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Williamm  
#685955 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

totte  
#686040 Vi skall ju också tänka på att de som har stort behov av att hävda sig och sina långa grejor på Youtube och andra ställen på nätet sällan är riktiga proffs. Proffsen där som här väljer nog såg och svärd efter vad arbetet kräver och behöver inte visa det på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Williamm  
#686049
totte skrev:Vi skall ju också tänka på att de som har stort behov av att hävda sig och sina långa grejor på Youtube och andra ställen på nätet sällan är riktiga proffs. Proffsen där som här väljer nog såg och svärd efter vad arbetet kräver och behöver inte visa det på nätet.


Jag har räknat ut att merparten av huggarna på yt inte är representativa för proffshuggrna. Men det finns lågra profs där också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686150 Nån förklarade det för länge sedan med att svärden var så långa för att amerikanarna skruvade på någon form kastskydd på svärdspetsen som omöjliggjorde sågning med den övre "farliga" kastvilliga delen av spetsen.
Denna mojäng omöjliggjorde då samtidigt instick, därför var svärden så jättelånga att man kunde såga av de flesta träd med "snitt" rakt bakifrån.

Jag kan tänka mig att detta möjligtvis gäller konsumentsågar, dock så har jag faktiskt aldrig ens sett det......inte ens på YT.

Är det bara svammel, eller finns det något sådant som jag skriver om?

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

totte  
#686151 Finns såna grejor har jag för mig. Sen verkar det finnas en grundidé i amerikansk motorsågsanvändning att det är fel att såga från två håll. Svärdet skall räcka igenom. Varför är det nog ingen som vet, det bara är så. En spekulation från min sida förstås.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#686157 Jo då dessa skydd FANNS, om de gör det nu tvivlar jag på.

Det är ju fortfarande körsätten som man kan skratta åt när man kollar på Youtube..
Bara kolla på stubbhöjden...
Jätte snyggt med dessa högstubbar överallt...

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686232 De säljs fortfarande på vissa komsumentsågar.
Fanns nog inte på längre svärd men på alla konsumentsågar.

Många får inte till det med två håll eller rundsågning utan måste ha svärd som går igenom. En sån där inlärningsspärr, gissar jag.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686237 Ibland behövs långt svärd. Vissa som bara fäller hela dagarna får ju mycket mer gjort om man når från en sida, sen har de ju områden med riktigt stora träd där man trots långt svärd knappt kommer igenom. Bjarne Butler har en del bra videos.


Man brukar se att de har stora tänder på barkstöden också och det är ju för att barken är så tjock så de får inte fäste annars.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686251
johan eriksson skrev:Totte var inne på en av orsakerna med, hur många tänder som är i arbete samtidigt. I USA är skiptooth kedjor vanligt, och då har du bara hälften så mycket tänder på kedjan. På så vis kan man ha ett längre svärd utan att överbelastar sågen.

Frågan är väl vad som är orsak och vad som är verkan. Är svärden långa för att man använder skipkedjor eller använder man skipkedjor för att svärden är långa?
Jag skulle gissa på det senare med tanke på de senaste inläggen i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686311 Skip kan användas när svärden är längre än motorn orkar dra.
Färre tänder som skär per meter kedja.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Stenrik  
#686371
vinterrojarn skrev:Det är ju fortfarande körsätten som man kan skratta åt när man kollar på Youtube..
Bara kolla på stubbhöjden...
Jätte snyggt med dessa högstubbar överallt...

Vid bergssluttningar kan det vara motiverat med höga stubbar för att minska risken för snö- och/eller jordskred.
Ibland behövs höga stubbar för att ge skugga åt trädplantorna som sätts ut efteråt.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#686375 Snöskred är ju en sak en men jordskred har inget med den delen som är ovan jord att göra...
Skuggande för de plantor som sätts...hmm jäklar vad en stubbe på 0,5 meter ger skugga...
Nja det är inte därför..
Kolla in alla dessa filmer från BC där man talar om ganska fint att höga stubbar ökar säkerheten vid fällning,och ger ergonomi..


Sedan att jag tycker det är skrattretande med dessa stubbar är en annan sak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).