Göt skrev:Molybdenfett fick jag lära mig när jag gick på lantbruksskola för snart 40 år sedan och det har jag kört sedan dess. Rätt eller fel vet jag inte men det har funkat.
Det var då det. Utvecklingen har gått framåt även på fett.
Vissa applikationer behöver lite bättre fett även om de rör sig lite och sakta. Framaxelbussningarna på en traktor t.ex har ofta ett högt tryck med liten rörelse och behöver ett trycktåligt fett. Där duger inte biltemas universalfett så länge. Agrol´s entreprenad LS 2 var för några år sedan det enda fett som godkändes av Volvo för pendelaxel på lastmaskiner och dumprar.
Sen är ju grejen att det är bättre att smörja lite och ofta än att vräka i till det säker kryper ut vid sidan. Då kan man ha sabbat en tätning så skiten kryper in istället och bildar slippasta. Även att avlasta bussningar när man smörjer så att fettet går in där det behövs som bäst. Har man lastare på en traktor så är det en finess att lyfta framhjulen när man smörjer pendellagringen och spindelleder. Alternativt en domkraft.