www.chainsawcollectors.se
knaggen skrev:Mange skrev:Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.
Men varför tar du inte reda på vad det beror på då resistor smälter om du nu är så nyfiken
För den skall klara värmen.
Mange skrev:Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.
bmbamse skrev:Resistorn är för avstörning. Den minskar elektromagnetisk strålning. Läser man på lite hos fabrikanterna så brukar det framgå att resistorn ska sitta så nära tändstiftet som möjligt. Förr fanns det tändhattar med inbyggd resistor men sätter man resistorn i stiftet så är den ju ännu närmare. Exakta effekten av denna resistor i kombination med den höga spänningspulsen som förs över vet jag ej.
Avstörning är för att skydda elektronik runt omkring, så jag gissar att en autotune-såg och en mer acancerad tändmodul mår bättre utan allt för höga elektromagnetiska vågor omkring sig. (Jag skruvar kontorsmaskiner, vilka alstrar högspänd spänning internt och är alltför väl medveten vad som händer med elektroniken när denna högspända spänning tar vägen dit där den inte borde vara...)
Tillägg:
Jag kan även säga att eftersom pulsen som kommer har så hög spänning men nästan obefintlig ström så kommer en resistor i den "kretsen" att också påverka effekten i gnistan obefintligt. I stort sett oavsett värde på resistorn.
Mange skrev:Mina disco lurar i hjälmen fungerar bra även om jag inte har R stift. Telefonen funkar fast 4 såg går nära mig, alla utan R stift.
Det är värre med bilsterion.
Den får inte plats under kåpan på min 254.
Nä, de där texterna hoppar jag nog över.
Då stämmer ju inte mätningarna Knaggen gjort heller..
Attans.
anersimyra skrev:Saxat från NGK's website:
"As well as reducing electrical noise for radio, television and mobile telephones etc, many modern ignition systems require resistor plugs to stop electrical noise from interfering with the vehicle's on-board electronic control units (ECUs). If non-resistor plugs are used in place of resistor ones, the result can be malfunction and in some cases immobilisation of the vehicle. Resistor spark plugs should always be fitted, therefore, where specified.
...The function of the resistor is to reduce electrical noise generated by the ignition system. The most effective place to situate a resistor in the high tension circuit is as close to the spark plug as possible. This makes the spark plug an ideal place to house the resistor. Because the resistance value is only approximately 5000 ohms, there is no detrimental effect on engine performance, power output, vehicle emissions etc..."
Och Denso säger ungefär samma sak:
"...Often people fear the word resistor because it makes them think the voltage and current is limited. The resistor that is fitted in the spark plug is 5k Ohm. This is nothing compared to the resistance of the air or the air/fuel mixture in an engine. There is no measurable effect on performance. The resistor is necessary to prevent problems with engine management systems, cellular telephones and datalogging equipment. The spark plug is the best place to put the resistor, because this is the closest you can get to the spark itself. The resistor value of a resistor spark plug and resistor leads and caps is less than 0.01% of the total resistor value of the air/fuel mixture inside the engine."
Det borde innebära att om man byter tändstift från resistor till utan resistor kan du öka elektrodavståndet med ungefär 0,01%... Så var det med den saken..