Motorsåg och handhållet

Tändstift

79 inlägg 9396 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686069 Jag undviker hellre problemet helt o kör stift som funkar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#686072 MEN va fan, ett trasigt stift är ett trasigt stift..
Skulle man stå och glo på dessa trasiga stift och fundera varför..
Skulle inget bli gjort om dagarna..Nä väck med skiten och i med ett nytt och gasa vidare....

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

bmbamse  
#686075 Ja! Varför smälter resistorn?

knaggen skrev:
Mange skrev:Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.


Men varför tar du inte reda på vad det beror på då resistor smälter om du nu är så nyfiken
För den skall klara värmen.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686094
Mange skrev:Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.

Du bör nog ha lite mera på fötterna när du skriver ner dina teorier eller varför inte konsultera doktor goggle
jag gjorde det nu för att se om din teori stämmer men jag finner något annat än din teori om tändstift
För det första så sitter resistorn före fjädern så fjädern är ingen resistor .
Sen att du påstår att mittelektroden är gjord av kol och kol är en icke metal där blev jag riktigt nyfiken men vanligast är att den är gjord av nickel eller koppar sen finns det olika metaller i mitt elektroden.
men jag hittade lite läsvärt på nätet.
http://www.ngksparkplugs.co.za/technica ... ark-plugs/
https://www.ngkntk.co.jp/english/produc ... pment.html
Sen brukar en resistor vara trådlindat och inbakade i porslin.
Senast redigerad av knaggen lör 12 dec 2020, 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Wanna Be  
#686108
bmbamse skrev:Resistorn är för avstörning. Den minskar elektromagnetisk strålning. Läser man på lite hos fabrikanterna så brukar det framgå att resistorn ska sitta så nära tändstiftet som möjligt. Förr fanns det tändhattar med inbyggd resistor men sätter man resistorn i stiftet så är den ju ännu närmare. Exakta effekten av denna resistor i kombination med den höga spänningspulsen som förs över vet jag ej.

Avstörning är för att skydda elektronik runt omkring, så jag gissar att en autotune-såg och en mer acancerad tändmodul mår bättre utan allt för höga elektromagnetiska vågor omkring sig. (Jag skruvar kontorsmaskiner, vilka alstrar högspänd spänning internt och är alltför väl medveten vad som händer med elektroniken när denna högspända spänning tar vägen dit där den inte borde vara...)

Tillägg:
Jag kan även säga att eftersom pulsen som kommer har så hög spänning men nästan obefintlig ström så kommer en resistor i den "kretsen" att också påverka effekten i gnistan obefintligt. I stort sett oavsett värde på resistorn.

Ursäkta om det blir ett långt inlägg, men jag slötittar på "så mycket bättre"
Sätter man in ett motstånd i "kretsen" (det är ju egentligen ingen krets, eftersom den inte är sluten) så ökar brinntiden för ljusbågen, det är fortfarande samma mängd energi som ska överföras. Den högre resistensen kan även hålla tillbaka gnistan lite och ge en "skarpare" puls. Kan detta ha betydelse för att en del motorer går bättre med R-stift?
Gnistan är en ljusbåge som bildas när spänningen blir så hög att luften joniseras så att ljusbågen kan bildas, samma som åskan.
Ljusbågen måste ha så lång brinntid och hetta att den hinner antända bränsleblandningen.
Beroende på motordesign så går kanske en del motorer bättre med en kortare och intensivare gnista medan andra går bättre med en längre?
Sedan finns det en del motorer som har en ecu som blir störd om man inte har R-stift, och "tomdra" inte en motor utan att ha ett stift jordat, det kan knäcka tändsystemet. Jag har provat det med en båtmotor, inte billigt 😥

Har tändstiften blivit sämre?
Ja, i alla fall inte bättre, men de lever också i en tuffare miljö, som någon skrev så började de hålla sämre i mitten på 90-talet. Det var också då som vi började få crackad bensin istället för destillerad, vilket är en sämre produkt med fler ämnen som bildar beläggningar som gör att stiften blir "kortslutna". Förr kunde man ta en stålborste, borsta upp ett gammalt stift och det gick bra igen, det händer sällan nu.
Motorerna har fått nya miljökrav och ska bli mer energieffektiva, detta ger högre förbränningstemperaturer och tuffare miljö för stiften.
Den yttre miljön har många gånger blivit tuffare, allt fler småmaskiner används och hanteras många gånger tufft, det är fortfarande keramik och porslin det handlar om. Som man sa förr "ett tappat stift är ett kastat stift", så känsliga är de och när stiften har blivit mindre pga design av förbränningsrum och kompakthet så blir de ännu känsligare.
Själv hör jag till dem som (nästan) aldrig byter stift om de funkar, och byter jag sätter jag in ett nytt av samma fabrikat och typ och kastar det gamla. Jag har 23 stift 4-takt och 10 stift 2-takt som används, känns som oförsvarbart att byta alla vid varje service.
Man måste ju tänka på miljön 😇

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

bmbamse  
#686112 Tack @Wanna Be för en bra förklaring!!

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#686116 Instämmer. 👍 👍
tills sista raden, det bryr jag mig inte så mycket om...

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686134 Knaggen.
Tog för givet det var nåt med kol för det väger ingenting stort sett att det är metaller i det gissade gag med.
Att fjädern är resistorn gissar jag på för de är rätt olika i olika stift.
Guurgel i all ära men det förklarar inte mycket av detta.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686135 Wanna be.
Intressant inlägg.
De R stift jag kollat som inte presterat rätt har haft skador på fjäder, ytor mot denna och anslutningsstift.
Det bär ge sämre kontakt vilket jag sett i mätningarna.
Så dessa stift har säkert sitt syfte i nyare tändningar som anpassats för de.
Men jag fortsätter med det som funkar.
Andra kan följa tillverkares råd.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

anersimyra  
#686137 I våra sågar inom en snar framtid.. :-bd https://fof.se/tidning/2011/8/artikel/n ... andstiftet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

anersimyra  
#686140 Saxat från NGK's website:
"As well as reducing electrical noise for radio, television and mobile telephones etc, many modern ignition systems require resistor plugs to stop electrical noise from interfering with the vehicle's on-board electronic control units (ECUs). If non-resistor plugs are used in place of resistor ones, the result can be malfunction and in some cases immobilisation of the vehicle. Resistor spark plugs should always be fitted, therefore, where specified.
...The function of the resistor is to reduce electrical noise generated by the ignition system. The most effective place to situate a resistor in the high tension circuit is as close to the spark plug as possible. This makes the spark plug an ideal place to house the resistor. Because the resistance value is only approximately 5000 ohms, there is no detrimental effect on engine performance, power output, vehicle emissions etc..."

Och Denso säger ungefär samma sak:
"...Often people fear the word resistor because it makes them think the voltage and current is limited. The resistor that is fitted in the spark plug is 5k Ohm. This is nothing compared to the resistance of the air or the air/fuel mixture in an engine. There is no measurable effect on performance. The resistor is necessary to prevent problems with engine management systems, cellular telephones and datalogging equipment. The spark plug is the best place to put the resistor, because this is the closest you can get to the spark itself. The resistor value of a resistor spark plug and resistor leads and caps is less than 0.01% of the total resistor value of the air/fuel mixture inside the engine."

Det borde innebära att om man byter tändstift från resistor till utan resistor kan du öka elektrodavståndet med ungefär 0,01%... Så var det med den saken.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

anersimyra  
#686141 Och på annan plats säger ” Dr google ” att det inte spelar någon som helst roll för en motors prestanda om resistansvärdet skiljer sig åt mellan en uppsättning tändstift.. 🤓

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686144 Mina disco lurar i hjälmen fungerar bra även om jag inte har R stift. Telefonen funkar fast 4 såg går nära mig, alla utan R stift.
Det är värre med bilsterion.
Den får inte plats under kåpan på min 254.
Nä, de där texterna hoppar jag nog över.
Då stämmer ju inte mätningarna Knaggen gjort heller..
Attans.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686158
Mange skrev:Mina disco lurar i hjälmen fungerar bra även om jag inte har R stift. Telefonen funkar fast 4 såg går nära mig, alla utan R stift.
Det är värre med bilsterion.
Den får inte plats under kåpan på min 254.
Nä, de där texterna hoppar jag nog över.
Då stämmer ju inte mätningarna Knaggen gjort heller..
Attans.

Menar du dom mätningarna som jag gjorde på tändstiften och vad är det som inte stämmer med dom när din bilstereo inte funkar ??

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Wanna Be  
#686162
anersimyra skrev:Saxat från NGK's website:
"As well as reducing electrical noise for radio, television and mobile telephones etc, many modern ignition systems require resistor plugs to stop electrical noise from interfering with the vehicle's on-board electronic control units (ECUs). If non-resistor plugs are used in place of resistor ones, the result can be malfunction and in some cases immobilisation of the vehicle. Resistor spark plugs should always be fitted, therefore, where specified.
...The function of the resistor is to reduce electrical noise generated by the ignition system. The most effective place to situate a resistor in the high tension circuit is as close to the spark plug as possible. This makes the spark plug an ideal place to house the resistor. Because the resistance value is only approximately 5000 ohms, there is no detrimental effect on engine performance, power output, vehicle emissions etc..."

Och Denso säger ungefär samma sak:
"...Often people fear the word resistor because it makes them think the voltage and current is limited. The resistor that is fitted in the spark plug is 5k Ohm. This is nothing compared to the resistance of the air or the air/fuel mixture in an engine. There is no measurable effect on performance. The resistor is necessary to prevent problems with engine management systems, cellular telephones and datalogging equipment. The spark plug is the best place to put the resistor, because this is the closest you can get to the spark itself. The resistor value of a resistor spark plug and resistor leads and caps is less than 0.01% of the total resistor value of the air/fuel mixture inside the engine."

Det borde innebära att om man byter tändstift från resistor till utan resistor kan du öka elektrodavståndet med ungefär 0,01%... Så var det med den saken.. :-bd

Att motståndet över gnistgapet är i storleksordningen 10000:1 jämfört med resten av "kretsen" är sant, mellanrummet i gnistgapet är en isolator medan resten är ledare,men jag tycker att Denso förenklar för mycket här.
Det är ingen krets eftersom det är ett avbrott i den, det är själva grejen med tändstift...

När gnistan ska gå så induceras spänningen i tändspolens sekundärlindning till att potentialen blir så hög att en ljusbåge bildas, när så sker så sjunker spänningen snabbt i ljusbågen och strömmen laddas ur, lite som startströmmen kontra svetsströmmen när du svetsar.
Då beror urladdningens hastighet och därmed ljusbågens brinntid på resistansen i sekundärlindning, tändkabel, tändhatt och tändstift.
Nu är det korta tider vi pratar om, storleksordningen 2 ms, men om vi ökar brinntiden med ett antal % kanske det gör skillnad?
Många som skruvar i främst småmaskiner säger att det är skillnader, jag har bara analyserat förloppet och försökt hitta möjliga förklaringar och jag tycker Denso gör fel när de gör sådana förenklingar.
Själv kör jag som bekant med det tillverkaren rekommenderar, men det är jag det 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).